Gå til innhold

Dødt instrumentpanel Caddy 2005 1.4 mk2, fullt i feilkoder

Ranger emnet


CaddyLakken

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har en 2005 Caddy 1.4bensiner. 

Skiftet bensinslange mellom tank og motor, og etter det er instrumentpanelet stein dødt. Etter skifte var det selvfølgelig luft i bensinslangen som gjorde at det ble litt startproblemer inntil jeg fikk luften ut. Monterte også ny (brukt) vindusviskermotor fremme. Da har bilen laget seg selv en hel rekke feilkoder, som ligger vedlagt. 

Har nå dobbeltsjekket alt av sikringer, i motorrom og under rattet, og finner ingen som er defekt. Har tatt ut instrumentpanelet og kontakter/kretskort ser bra ut. Hvis jeg setter inn instrumentet med tenningen på, så lyser alle lampene i instrumentet et millisekund når instrumentet får kontakt med kontakten, så jeg tror instrumentet er i orden. 

Har målt etter krypstrøm/jordfeil og finner ingenting der. Mistenkte jordingsfeil da jeg på et tidspunkt såvidt kunne se KM stand i instrumentpanelet samt at det ene parklyset ikke ville skru seg av, selv med tenning av og lysbryter av. Dette har forsvunnet av seg selv. 

Har sjekket jordingspunkter, og finner ikke noe feil der heller, bilen er rustfri så det er ingen eiring/korrosjon noen plasser heller.

Klarte for noen dager siden å få alle feilkoder ut av systemet, med kalibrering av styresensor. Men fortsatt ingen liv i instrumentpanelet. 

Har hatt nede bensintanken igjen og sjekket koblinger der, har hatt ute viskermotor og sett at det ikke er revet av noen ledninger. 

Mistenker at det er 1-2 feil på sensor eller lignende som utløser hele raset av feilkoder. 

Spørsmålet nå er jo om det er noe sammenheng mellom arbeidet som jeg utførte, eller om det er rent tilfeldig at instrumentpanelet døde.

Noen som har tips til hvor jeg skal lete? begynner å bli rimelig oppgitt. 

Kan det være noen sensorer som tuller dette til? Rele? Styreenheter? 

Log-ZS19950-WV1ZZZ2KZ5X058624-158380km-98412mi.txt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering. 

Etter å ha gitt opp noen uker var det på tide å fortsette feilsøking. Bilen har stått ute, parkert og urørt i ca 2uker, med nøkkel i tenningen. Når jeg da skulle kjøre bilen inn i garasjen, virket instrumentpanelet 100% igjen, kjører bilen inn og lar den stå til tining. Senere samme dag, prøver jeg å starte bilen på nytt, og da er vi tilbake til dødt instrumentpanel. Leser litt feilkoder med vagcom samt sletter feilkoder. Nå vil ikke bilen starte engang, den går i ca 1sek før den stopper. Mistenker at det er noe tull med nøkkel/tenning. Bytter batteri i nøkkelen men ingen forandring. 

Lar bilen stå inne i garasjen i ca 2 døgn med nøkkelen i tenningen, tenningen er avslått. Når jeg da starter bilen, fungerer alt som normalt igjen. 1time senere, bakrgrunnslys i instrumentpanel, samt liv i den midterste delen der KM stand og temperatur står. Men bilen går 1sek igjen. 

Er det noe i tenningen som kan bli slitt, som gjør at bilen plages med signaler fra nøkkel eller noe i den duren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt nytt bakstykke til tenningslåsen og prøver å bytte det først. Kostet 300kr så er verdt et forsøk. 

Bilen lever jo sitt eget liv når det gjelder å starte, lys, ikke lys osv. Når den har stått 1døgn eller mer pleier den å fungere tilfredstillende ved 1 start, deretter problemer. 

Kommer med oppdatering når bakstykket er skiftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår