Gå til innhold

Nye VAG-komponenter og holdbarhet

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei.

I 2020 kjøpte jeg en 2014-modell VW med EA189 CFHC 2.0 TDI 140hk (aka. "skandalemotoren"). Den hadde da gått 145 000km.

Motoren var litt vel mye småkjørt, så jeg fikk renset den for sot og drit og måtte bytte ASV (anti-shudder valve), fordi den hadde hengt seg opp av all soten og var ødelagt. Dette var september 2020. Vi hadde da kjørt bilen en stund før disse symptomene meldte seg.

Den syv år gamle ASVen som stod inni, hadde klart jobben så lenge før den trøblet.

Ny komponent fra VAG og levert av Albjerk, har da gått siden september 2020. Bilen bor på landet, så den kjører aldri småturer. Den kjøres flere ganger i året på lange turer (5-10 timer hver vei)

Til tross for dette, gikk det knappe 10 måneder før ny ASV gav de samme symptomene på å ikke fungere, slik den forrige hadde.Det har forundret meg. Jeg tok den helt ut og renset den. (bildet der jeg holder den er før jeg brukte EGR-rensemiddel på den).

Etter det har den fungert som normalt igjen, og når jeg skrur av tenninga nå, så stopper motoren slik den skal, uten å hoppe.

Men det får meg til å undre. Hvordan klarte den forrige komponenten (som også var VAG-produsert), å holde ut i 7 år før symptomene kom, mens den nye holdt i 10 måneder?

Det var da ikke så mye sot i den.

Har andre opplevd at nye komponenter tåler mindre/fungerer dårligere en den gamle?

 

 

InkedASV1_LI.jpg

ASV inni.JPG

nyASVsot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være tilfelle er at du har en eller flere dyser som ikke forstøver korrekt og forårsaker en dårlig forbrenning på en eller flere sylindre. Resultatet da er mer sotdannelse. 

Enkleste måten å sjekke det er å kontrollere hyppighet på DPF regenerering, men da må du ha tilgang til diagnoseutstyr og følge med jamt og trutt og notere ned km/dager mellom hver regenerering og om regenereringen da var komplett eller ufullstendig. 

Vet du om EGR har vært skiftet? 
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår