Gå til innhold

Audi a3 etron vs Mercedes cla

Ranger emnet


Susa91

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg skal kjøpe min første bil, og trenger litt tips om hva som er lurt å tenke på og se etter.

Jeg har elbil lader hjemme og hadde derfor  bestemt meg for å gå for en hybrid. Valget falt på en Audi a3 etron, etter å ha lest diverse tester om bilen, men etter å ha trålet bilder på Finn er jeg plutselig usikker på om jeg får plass til et hundebur i bagasjerommet ettersom jeg har en mellomstor hund jeg gjerne vil ha plass til. Jeg ser også at standard modellene kommer med lite utstyr og at det fort koster noen titalls tusen ekstra hvis man skal ha parkeringssensor foran, noe jeg vil ha ettersom laderuttaket er foran på bilen og dette som sagt blir min første bil :)

Så kom jeg plutselig over Mercedes Cla stasjonsvogn-versjonen som jeg syns ser rålekker ut! Dette er jo en helt annen bil enn Audien, ikke er det hybrid heller, men jeg syns som sagt den ser veldig fin ut..! I tillegg virker det som at mange av bilene allerede har ekstra utstyr som sensorer, kamera etc. men, jeg har også prøvd å lese meg opp på denne bilen og ser at den får litt så som så resultater i forhold til a3en, gjengangerne jeg leser er at den er stiv å kjøre og kan virke noe billig..?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å styre unna de tyske bilene da jeg «alltid har hørt» at de er så dyre å ha, både i drivstoff og service og ikke minst dyrere enn andre merker å kjøpe, men nå er det altså disse to bilene jeg foreløpig står mellom. 

Så om noen som er bilkyndig, eller som i hvertfall har litt mer peiling på bil enn meg kan komme med noen kloke ord om hva jeg bør se etter eller være obs på, eller har egne erfaringer eller anbefalinger om hvilke av de to bilene (eller andre biler) jeg burde gå for, hadde jeg vært veldig takknemlig ! :)
 

Kan også nevne at bilen ikke vil bli brukt til noe særlig langkjøring, og at budsjettet i utgangspunktet var på 200k på a3, men etter at jeg kom over CLA er det skrudd opp til 250k, men selvsagt helst mindre hvis det le seg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skal skrote er tanken om at tyske biler er dyrere etc. 

Ja, ofte koster de vesentlig mer i innkjøp, men det har mye med hvilken bil det er sammenlignet med en billig Opel Astra eller en Toyota Avensis. 
Ja, de kan koste mer ved reparasjoner da det ofte et endel dyrere utstyr på de og gjerne større motorer, bedre understell, større bremser ol. 
Ang. drivstoffbruk gjelder kjøremønster mer enn hvor bilen kommer fra. 

Hvis bilen i hovedsak skal brukes til småkjøring bør du skrote diesel og tenke bensin eller hybrid.
Av hybrider i nogenlunde fornuftig pris med litt plass til hundebur er den første jeg tenker på VW Passat GTE, men den er såpass ny at du må opp i 250’00,- før du får en bil som har gått rundt 100’000km med det rette utstyret (de er ofte godt utstyrt!)

Bare husk å ikke se deg fullstendig blind på at du må ha ditt og datt av utstyr, det kan ende opp med en bil som har hatt et hardt liv og bli dyr i drift senere. 

Se heller på bilen i sin helhet og at den er vedlikeholdt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår