G.O.M.P. Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 I fast and the furious 1 sier de dobblet kløtsje. hva mener de med det. har noen en forklaring. mulig det er tatt opp før men fant ikke tråden. Siter - 98 ITR - 00 Civic Vti - 77 Civic 3d 1,2 (prosjekt, trenger motor) - 95 Astra 1,8 16v GLS (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 Når man girer ned: Clutche ut, sette girkassa i fri og slippe clutchen (gasse), så clutche igjen og putte den i det lavere giret. Er vel teknikk for gamle biler/lastebiler uten synkroniserte girkasser, og når man girer ned. Altså bare hollywood-bullshit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G.O.M.P. Skrevet April 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 Er meningen liksom å få opp turtalle mens den står i fri i filmen kjører de jo drag, girer liksom ikke så mye ned då. Siter - 98 ITR - 00 Civic Vti - 77 Civic 3d 1,2 (prosjekt, trenger motor) - 95 Astra 1,8 16v GLS (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 Jeg måtte dobbelclutche på den gamle bel air`en jeg hadde når jeg skulle ha den fra 2 til 1 gir. Det var usynkronisert 1 gir på den. Knasa GANSKE mange ganger før jeg fikk dreisen på det :D Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 meningen er å synkronisere drevene som skal kobles sammen. I gamle biler, uten synchroringer til å gjøre jobben, måtte man altså dobbeltclutche slik at drevet på mellomakslingen skulle stemme med drevet som kom fra motoren (likt turtall). I F&F er det helt på jordet å gjøre noe slikt, men i bullitt høres det jo litt tøft ut (men fortsatt helt meningsløst) ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joarek Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 DobbelClutche er etter min mening i lavt bånndrag drar du inn cluthen sjapt for og få opp turtallet og slipper den raskt slik at du får opp turtallet. La oss si du ligger i andre gir og trenger litt ekstra spice pga lav fart(og lite hk) tapper du inn clutchen mens du holder på gassen for og så slippe like fort igjen.... Fungerer dritbra:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spooz Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 _dobbelt_? Det blir jo bare en gang.. Siter Spooz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 Originally posted by spooz _dobbelt_? Det blir jo bare en gang.. Sikkert at han clutcher en xtra gang mellom gira... Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 dobbelclutche er og koble ut clutchen også sette girkassa i fri slippe ut clutchen igjenn og gasse litt for og få opp turtallet på girkassa også koble fra clutchen igjenn og sette girkassa i neste gir også slippe ut clutchen igenn som i vanelige biler. dette er for og få ca likt turtall på girkassa og motoren når man skal gire med en girkasse uten synkroniseringsringer = i veldig gamle biler og noen typer racingbiler ( du har kansje hørt om "dog-shift" kasser). Men i racing dobbelclutcher man ikke men tilpasser motorens turtall til hastigheten til hjula/girkassa og røsker den rett over i neste gir uten og clutche i det hele tatt = raskere giring, men dette krever en del øving for å få motoren i akkurat riktig turtall i forhold til girkassa. Dermed er dette helt idioti i fast and the furious pga at i et race lærer du deg enten og gire uten og clutche med en "dog-shift kasse" eller holder deg til en vanelig girkasse med synkroniseringsringer hvis du ikke greier dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beamer Screamer Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 Pleier faktisk selv konsekvent å dobbeltclutche og gi mellomgass når jeg girer ned. I det siste har jeg blitt ganske flink til "heel & toe" nedgiringer også, dvs å dobbeltclutche+mellomgass samtidig som man bremser. Dette er ganske unødvendig, men det setter jo unektelig en ekstra spiss på kjøringen. Ganske tilfredsstillende også å kjenne at kronhjulet treffer rett på og at synkroniseringen ikke trenger å jobbe :) Edit: en dog shift kasse har så vidt jeg vet ingenting med synkronisering eller ikke å gjøre. Dette refererer ganske enkelt til det faktum at 1. giret er plassert "nede til venstre", og 2. giret er der 1. gir vanligvis er. Dette er mye brukt på seriøse sportsbiler. Siter Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 har hørt mange som bruker 'dobbeltklutsje' uttrykket i det med å slippe klutsjen rett på, f.eks skli foten på siden slik at klutsjpedalen spretter ut... rykker godt i bilen og du slirer lite :) kanskje det de mener i F&F, bare at de er litt teite på uttrykkene som de jeg har hørt... Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kinx Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 Originally posted by Hawkon har hørt mange som bruker 'dobbeltklutsje' uttrykket i det med å slippe klutsjen rett på, f.eks skli foten på siden slik at klutsjpedalen spretter ut... rykker godt i bilen og du slirer lite :) kanskje det de mener i F&F, bare at de er litt teite på uttrykkene som de jeg har hørt... hva ville så være "dobbelt" med det? dobbeltklutsj er og blir å bruke clutchen UT av gir, så clutche på nytt for å gå til neste gir. det er jo helt logisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 Originally posted by kinx hva ville så være "dobbelt" med det? dobbeltklutsj er og blir å bruke clutchen UT av gir, så clutche på nytt for å gå til neste gir. det er jo helt logisk. hei hei hei, jeg sa det jeg hadde hørt, sa ikke at det var det jeg sa. tror det var noen her på forumet som sa det på en slik måte. mener å ha sett det på utenlandske forum også. sikkert tatt seg fra F&F. Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet April 27, 2004 Rapporter Share Skrevet April 27, 2004 Originally posted by Beamer Screamer Edit: en dog shift kasse har så vidt jeg vet ingenting med synkronisering eller ikke å gjøre. Dette refererer ganske enkelt til det faktum at 1. giret er plassert "nede til venstre", og 2. giret er der 1. gir vanligvis er. Dette er mye brukt på seriøse sportsbiler. dog shift betyr at det er noen tenner som går inn i noen spor på tannhjulet til det giret du skal settte bilen i. disse tennene kalles dogs og dermed kalles denne type kasse dog shift. disse tennene og sporene kan ha forskjellig utforming men det vaneligste er nokk runde. Tannhjul med tenner (dogs) = ikke synkronisert: Den tillhørende girskifteplata: den ferdig monterte (lagt opp) girkassa som er en dog shift kasse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G.O.M.P. Skrevet April 29, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2004 Takker for alle svar. ser at noen mener det er en fordel med tanke på turtall, men at mesteparten mener det bare er piss.... takker...:) Siter - 98 ITR - 00 Civic Vti - 77 Civic 3d 1,2 (prosjekt, trenger motor) - 95 Astra 1,8 16v GLS (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.