Jump to content

Rate this topic


T3rminator
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg pusser opp en Caravelle T3 '88.
Jeg fant et par større dekk liggende i verkstedet som jeg tror kunne sett tøfft ut som bakdekk på T3'n.
Litt overkill, men kunne vært morro å sett hvordan det hadde blitt på bilen, og evt laget skjermbreddere deretter.
Dekk dim er 265/70/15R. Hvor finner jeg felger som passer disse dekkene med boltsirkel 5x112?
Hvilken felgdim trenger jeg for disse dekkene?
Edit; Hva slags framdekk bør jeg da kombinere med disse dekkene?

Kan bilen bli godkjennt med disse dekkene, og hva er evt. kriterier for at den kan bli godkjennt med større dekk?

Jeg planlegger også å bytte motor.
Planen var i utgangspunktet å konvertere til en Subaru Forester motor jeg har stående, men Porsche motor har også streifet tankene.
Hva bør jeg være obs på når det gjelder bytting av motor og godkjenning for Norske veier?

All nyttig info verdsettes!

 

(Prøvde å laste opp et bilde, men det funket ikke av en eller annen grunn, prøver igjen senere)

Link to comment
Share on other sites

T3 er tøffe saker. Du får lage deg en prosjekttråd på den!

Det finnes mange klubber for dere som driver med med T3 og det finnes mange deler for ombygging, både motorer og bremser. Noen timer med litt søking på nettet så finner du sikkert noe for din smak.

Dekka er trolig for store da jeg på dårlig husk mener min Syncro -90 hadde 185/70-15 og så er reglen +/-5% av rulleomkretsen ut fra dekkstørrelsen  i vognkort. Men igjen så finnes det utallige preaksepterte TÜV-løsninger for T3 både med tanke på dekk og felgstørrelser.  

Siden bilen nå er vetran så er det andre kriterier for ombygging enn nyere biler. SVV har i år lagt ut en ny veileder for ombygging av biler eldre enn 30 år som er veldig forenklet. Alt handler om dokumentasjon. Har du dokumentasjon har du lov. Enkelt og greit. Dette med bilder har jeg ikke greie på men jeg bruker en ekstern bildeside og legger inn IMG-filene her.

En som har sjekket litt og testet ut grensen for T3 er denne karen. Godkjent med V8+++

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Elmeri
      Hei, jeg holder på med å prøve å finne ut hvordan jeg skal utføre en installasjon av turbo på Primeraen min. Jeg er lei av å bare ha 75hk og jeg tenker hadde vert gøy med erfarming med installasjon av turbo. Jeg vet en del om den teoretiske delen av insallasjonen. Men jeg tenker hvordan skal jeg gjøre tuningen av bilen etter turboen er installert? Jeg vet ikke om elektronisk tuning er mulig siden jeg trur den har mekanisk injeksjon. PS.Jeg har ikke planlagt å gjøre dette perfekt gjør det bare for skøy men har heller ikke lyst å sprenge motoren. I tillegg om dere har tips til hvor jeg muligens kan finne en turbo eksos manifold til bilden hadde det vert ekstremt fint så jeg ungår å måtte sveise. Har dere flere tips eller ideer bare kom med det :)
    • By KyrreAndrew
      Hei, gutta!

      Har tenkt å prøve meg på å fikse noen rå stilige felger som hadde passet fint til audi’n min, men de er kantkjørte og trenger litt TLC! Noen som har gode tips og råd til meg? 
    • By Rollo
      jeg har en bil hvor den ene bakdøren ikke vil låse seg opp med sentrallåsen, men den kan åpnes innen i fra. Vil dette påvirke   godkjenning i EU kontrollen?
      Er det evt lov å sette inne en mauell lå i den døren, med egen nøkkel slik at den kan brukes uavhengig av sentrallåsen?
       
      Takk for svar 
    • By C180Bluetec
      Min bil har original dekkdimensjon 225/50-17 på både vinter og sommerdekk. Jeg har en som selger noen nesten ubrukte 225/55-17 som hadde vært knall å bytte til når jeg nå trenger å bytte dekk. Altså 55 profil istedet for 50 profil. 

      Litt kjipt å kjøpe dekkene hvis de ikke passer, så er det mulig å sjekke et sted om det går? Noen tabeller eller noen med erfaring?
      Bilen er en 2015 Mercedes C180 (W205) stasjonsvogn. 
       
    • By subarufører
      Ut fra egen erfaring er jeg skeptisk til endel dekktester. Vel og bra med tilsynelatende "sikre" dekk med godt veigrep, men tar testene hensyn til totaløkonomi?  Og hva hvis testvinner-dekkene slites ned så raskt at du fort kommer i den situasjonen at du kjører med for slitte dekk, da er de "sikre" dekkene kanskje ikke noe godt kjøp lenger, heller ikke sikkerhetsmessig? 
      I fjor kjøpte jeg for første gang Continental Contact5 til min Subaru SV. Dekkene har fått topp karakterer for veigrep. Mine sommerdekk bruker å vare i tre-fire år med mine kjørelengder, men mine Continental-dekk ble totalt utslitte etter en sesong! Det ble mine dyreste dekk noen sinne, og det var så jeg praktisk talt så økt slitasje på den myke gummiblandingen fra tur til tur på varme sommerdager. Og et søk på nettet fant jeg beretninger om slike dekk som var utslitte allerede etter 8000 km! 
      Jeg klaget til Continental-importøren, men fikk bare alminneligheter til svar om at kjørestil, dekktrykk, underlag osv påvirker slitasjen, som om jeg ikke skulle vite det! Men jeg har kjørt som jeg alltid har kjørt på de samme veiene  som før, og merkeverkstedet bekreftet at det ikke var noe feil med bilen, og dekkene var heller ikke skjevnt slitt, bare utslitt etter kanskje 12000 km. Men Continentals mann mente det hadde lite for seg å sende en formell reklamasjon via dekkforhandleren, for den ville neppe bli godtatt  av importøren.
      Min lærdom: Ikke stirr deg blind på dekktester, som i de fleste tilfeller bare  vurderer hel nye dekk. Og for meg blir det aldri mer Continental.
      Subaru-fører
       
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy