Gå til innhold

Oljelampe kommer uten tom for olje

Ranger emnet


Allroada4

Anbefalte innlegg

Har en 2013 mod A4 allroad som har gått over 270000 km. 
 

problemet er at på lørdag sist uke så begynte oljelampe (rød)og lyse. Fylte en liter og det ga seg, var og skifta olje og filter på tirsdag. 4.7 liter olje har dem fylt på. I dag lørdag. Altså 4 dager etter oljeskift, så lyste oljelampe (rød) igjen. Selv om nivået sto på halv. Fylte en liter og den sto på maks på nivå. 
ikke sett noe oljelekkasje og de på verkstedet sa alt er ok.
 

Hva kan problemet være? Samt hvor har den literen med olje tatt veien på 4 dager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljenivå på halv og du fylte på en liter for å få den på maks? Pleier være en liter mellom minimum og maksimum.

Når det gjelder lavt oljetrykk så er det ofte sil i pickup som er tett, som regel skyldes dette at olje skiftes alt for sjelden (LL-problem). Oljeforbruk kommer oftest av slitt turbo, slitte ventiltetninger eller stempelringer. Enkelte motorer fra VAG har hatt en del problemer med sistnevnte. Du nevner ikke hvor mye bilen er kjørt de fire dagene. Peilet du oljen etter den ble skiftet?

Uansett, man får ikke nivåvarsel når nivå er mellom min og maks. Gult varsel på olje er vel for nivå, rødt er for lavt trykk, altså har du for lavt oljetrykk. Det du burde gjøre ASAP er å få målt oljetrykket. Enten har du feil på trykkbryter(e) for olje eller sil i pickup er kokset tett. Dersom det er det siste så tar du knekken på motoren om du fortsetter å kjøre med dette.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Quattro73 skrev:

Oljenivå på halv og du fylte på en liter for å få den på maks? Pleier være en liter mellom minimum og maksimum.

Når det gjelder lavt oljetrykk så er det ofte sil i pickup som er tett, som regel skyldes dette at olje skiftes alt for sjelden (LL-problem). Oljeforbruk kommer oftest av slitt turbo, slitte ventiltetninger eller stempelringer. Enkelte motorer fra VAG har hatt en del problemer med sistnevnte. Du nevner ikke hvor mye bilen er kjørt de fire dagene. Peilet du oljen etter den ble skiftet?

Uansett, man får ikke nivåvarsel når nivå er mellom min og maks. Gult varsel på olje er vel for nivå, rødt er for lavt trykk, altså har du for lavt oljetrykk. Det du burde gjøre ASAP er å få målt oljetrykket. Enten har du feil på trykkbryter(e) for olje eller sil i pickup er kokset tett. Dersom det er det siste så tar du knekken på motoren om du fortsetter å kjøre med dette.

Da kan jeg ha fylt 0.5 dl for mye. Siden jeg fylte på 1 liter da bilen viste halv. Har ikke peilepinne kun digitalt. 
bilen er skiftet olje på hver 15000 km. Bilen ble kjørt ca 10 mil fra oljeskift til den viste halv. 

så da er det trykket som er problemet,. 
men burde den ikke lyse hele tiden? 
i går kom rød lampe. Stoppa bilen og startet igjen,da kom ikke rød lampe for oljetrykk. 

sånn var den sist også. Lampa lyste, stoppet og startet, lampe borte. 
 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun har nivåvisning i MMI så kan det være nivåsensor som tuller, bytt denne. Uansett vil feil nivå gi gult lys, mens feil på oljetrykk gir rødt lys - noe som garantert står med uthevet tekst i bilens instruksjonsbok. Nå aner ikke jeg hvilken motor dette er, men enkelte motorer har (idiotisk nok) kun varsling for lavt oljetrykk over ca 2000 omdr (kun en sensor).

Du må få målt oljetrykket umiddelbart - og ta det derfra! Tipper du må ned med bunnpanne og rengjøre sil i pickup, evt kjøpe ny pickup. Bytt samtidig nivåsensor i bunnpanne. Kjører du bare videre med dette slik, så har du gjerne ikke motor så lenge...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Quattro73 skrev:

Om du kun har nivåvisning i MMI så kan det være nivåsensor som tuller, bytt denne. Uansett vil feil nivå gi gult lys, mens feil på oljetrykk gir rødt lys - noe som garantert står med uthevet tekst i bilens instruksjonsbok. Nå aner ikke jeg hvilken motor dette er, men enkelte motorer har (idiotisk nok) kun varsling for lavt oljetrykk over ca 2000 omdr (kun en sensor).

Du må få målt oljetrykket umiddelbart - og ta det derfra! Tipper du må ned med bunnpanne og rengjøre sil i pickup, evt kjøpe ny pickup. Bytt samtidig nivåsensor i bunnpanne. Kjører du bare videre med dette slik, så har du gjerne ikke motor så lenge...

Er en 2.0 TDi. Bilen er tunet opp fra 163 til ca 200 hk.Vet ikke om det er no problem. Vært tunet i 5 år.
 Bilen har stått på tomgang 1 time nå uten noe feil meldinger etc. Samt fult oljenivå, så tviler det er lekkasje. eller feil på trykket. Da burde vell det kommet relativt fort? 
Men skal bestille time i morgen på verkstedet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Allroada4 skrev:


 Bilen har stått på tomgang 1 time nå uten noe feil meldinger etc. Samt fult oljenivå, så tviler det er lekkasje. eller feil på trykket. Da burde vell det kommet relativt fort? 

Som nevnt, noen motorer har kun varsling for lavt oljetrykk over ca 2000 omdr, altså null varsling på f.eks. tomgang. Å la motor gå en time på tomgang, uten å vite tilstand på oljetrykk, er lite lurt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

ÅRSAK 

På Audi er det sånn at for at nivåsensor for olje skal gjøre en pålitelig nivåavlesing, må du…

1) Stanse bilen på flatt underlag så den står noenlunde i vater. 
2) Slå av motoren og vente noen minutter
3) Åpne panseret og vente 30 sekund. For da vil pansersensoren trigge systemet til å gjøre ny kalibrert nivåmåling av olje.

PROBLEMET som mange rammes av er følgende  svakhet fra Audi, og andre merker/modeller fra VAG. Nemlig at panserets sensor/føler av og til feiler/kobler ut  eller faller ut fysisk. Et hint får man ved at man i dashbordet vil se at varsellampen for «åpent panser» ikke lyser. Denne sorte lille sensoren/føleren sitter red ved panserets låsemekanisme på Audi (se hvor i manual eller på internett og youtube).

Når panserets sensor/føler (pansersensor) slutter å virke og oljelampa lyser, oppstår den situasjon at mange da etterfyller olje. De åpner kanskje panseret i 30 sekund som et ledd av manualens prosedyre, som nevnt over, men overser det at varsellampen for «åpent panser» ikke lyser. Konsekvensen er at man da havner i fare for å stole videre på oljelampa og dermed fortsetter å etterfylle - og da starter man med å skape mer problem, fordi det er skadelig å fylle for mye.

LØSNING for å sikre korrekt nivåavlesning av olje
1) Sjekk at sensoren/føleren til panseret er der den skal.
2) Spray den godt med elektronikkspray som driver ut fett, fukt og rust/irr, og la de virke.
3) Sjekk med gjevne mellomrom om varsellampen for panseret begynner å virke.
4) Så snart varselllampa til panseret luer når panseret åpnes, følg så oppskriften for nivåavlesing som nevnt over elle sjekk aller helst i bilens manual/brukerhåndbok.

Denne vidoen på Youtube dokumenterer dette problemet…

Se videoen fra start helt til han har lest oljenivået via OBDII-skjermen. Spol så frem og se hva som skjer fra 10:28…

https://youtu.be/IgkMvJgaD5o

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår