Gå til innhold

Bil med "nybilgaranti" som ikke hadde det likevel

Ranger emnet


MajoNess

Anbefalte innlegg

Kjøpte i starten av januar en Mercedes 2015 C-klasse.

Bilen så fin ut og kjøtre fint, aller servicer tatt hos merkeverksed og nybilgaranti, så jeg så ikke store risken med og kjøpe og slo til. I dag hadde jeg bilen inne hos NAF for en garantiutløpstest der det viste deg seg at det ligger inne en permanent feilkode (P052E) på veivhusventilasjon. Regulator sitter fast, estimert pris for fix er 5000-10000kr. Men jeg ser på nett at enkelte i statene har måtte ut med $2500-3000..

Viser seg nå at siden bilen er bruktimport fra Tyskland så er nybilgaranien på 2 år og ubegrenset KM. Ergo den har ingen garanti lengre og hadde ikke det da jeg kjøpte den heller slik som selger sa og skrev i kontrakten. Jeg kjøpte bilen i god tro at den hadde nybilgaranti og eventuelle feil ved en garantiutløpstest ville bli dekket av garanti. Det er første gang jeg handlet soppas ny bil og første gang jeg handet via forhandler. Første jeg spurte om var om det fortsatt var nybilgaranti på denne og det bekrefter forhandeleren via email, nybilgaranti ut februar (5 år eller 100.000km). Det har jeg også som vilkår i kjøpekontrakten.

Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ingen advokat, men du har blitt feilinformert vdr. nybilgaranti. Dog vet jeg ikke hvordan det legger seg ift. en reklamasjonssak. 
Det finnes noe som heter undersøkelsesplikt, og siden det er veldig lett å finne ut om en bil er bruktimport eller ikke kan kanskje selger «gjemme seg» bak den. 
Jeg hadde nok forsøkt å ta dette som en reklamasjon på «ukjente feil/mangler som var tilstede under salg som selger burde visst om» 

I mitt hode bør alle forhandlere som selger bil være opplyst om evt. feilkoder som ligger lagret og evt. feil som kommer frem av disse. 

Jeg ville forsøkt å ta dette opp med selger på en ordentlig måte først, som en reklamasjonssak. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har blitt feilinformert vdr. nybilgaranti, det er det ikke tvil om. Jeg viste bilen var bruktimport før jeg kjøpte, men det vare ikke i mine tanker at det var andre vilkår for nybilgaranti som gjalt da, selger har hevdet fra første stund at den var dekket og det har jeg dokumentert via mail og i kjøpskontrakten. Det er første gang som jeg nevnte at jeg kjøpte en soppas ny bil som enda skulle hatt garanti. Før har jeg kun handlet og solgt eldre biler privat.kontrakt.jpg.14d5106ae4c57ca557d1e47309e1230a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår