Gå til innhold

Bytte bremsevæske

Ranger emnet


LarsFredrik

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har veldig lite erfaring med å skru på bil fra før men har en passat som er bløt på bremsa, så ønsker å bytte bremsevæske på den.
Jeg har kjøpt inn bremselufter fra biltema og bremsevæske (dot 4).
Det jeg lurer på er hvordan jeg skal sette sammen bremselufteren?
og er det riktig at man skal bytte bremsevæske i denne rekkefølgen: Høyre bak, venstre bak, høyre foran og venstre foran?
Det skal visstnok være en tilbakeslagsventil som gjør at jeg kan gjøre jobben alene, men finner ikke ut hvordan denne skal monteres da jeg ikke har vært i nærheten av en bremselufter før.

Link: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-2000017001?gclid=Cj0KCQjwrrXtBRCKARIsAMbU6bHLII2VLqJtjWuISeVjgD93mAwtjpfRwESCjhCnFCKsQqGZ9EK5bFQaAsZAEALw_wcB

Tusen takk på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd den bremselufteren fra Biltema, den jeg kjøpte gikk i søpla etter første bruk. Er en kule inni tilbakeslagsventil som skal hindre returluft, men den lukker ikke skikkelig.

Slange fra luftenippel på caliper til enveisventil, så slange fra denne igjen og ned i beholder. Rekkefølgen du beskriver er korrekt. Prinsippet er å åpne luftenippel og kople på bremselufteren, så tråkke bremsepedal til bunns, gammel bremsevæske vil da bli presset ut og ned i beholder. Slipp opp bremsepedal og vent noen sekunder før du gjentar, fortsett til bremsevæske som kommer ut er ny (helt blank).

Tøm bremsevæskebeholder før oppstart og fyll opp med ny bremsevæske (om mulig) slik at ikke de første desiliter du kjører gjennom, er flere år gammel ;)

Bremsevæske er hygroskopisk, altså trekker til seg/absorberer vann. Vann i bremsevæske gir korrosjon, samt har lavere kokepunkt enn bremsevæske, men korrosjon kan gi en ekstra utfordring. Vær obs på at når man tråkker bremsepedal helt i gulvet, slik man gjør når man lufter med dette «verktøyet», så vil stempel i hovedsylinder bevege seg i et område den aldri pleier. Dersom den delen av hovedsylinder er korrodert, kan du få skade på tetninger på stempel og hovedsylinder må overhales eller byttes. Har selv opplevd dette en gang pga korrosjon inni hovedsylinder. Derfor lufter jeg nå alltid med trykkluft på bremsevæskebeholder. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, LarsFredrik skrev:

Da får jeg heller få tak i en nabo som kan sitte og pumpe litt på bremsa imens jeg lukker og åpner luftnippelen tenker jeg :D

 

Ja, den metoden fungerer. For all del, du kan jo prøve den bremselufteren, kan være din fungerer bedre enn den jeg kjøpte.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår