Gå til innhold

Ratt rister ved høy hastighet

Ranger emnet


JAK89

Anbefalte innlegg

Hei

Bil: VW Touran 2004 2.0tdi

Har et problem ved at rattet rister 1-2cm fra side til side når jeg kjører i høy hastighet 80-90+.

Det som er litt rart er at det ikke rister noe ved lavere hastigheter og at det kun rister når bilen renner i nevnt hastighet. Kjører jeg i en oppoverbakke i samme hastighet merkes det veldig lite til ristingen eller ristingen opphører. Det er også kunn i rattet det rister, merker ikke noe særlig i selve bilen. Føler også ristingen blir redusert ved sving. Det er jo ikke store rattutslaget man har i den hastigheten det er snakk om, så er litt vanskelig å konstatere.

Har sett litt over foringer i forstillig og kan ikke si jeg har funnet noe slark som jeg føler har betydning. Kan nevne at dekk/felg dim ikke er original, samt at bilen er senket. Har lest litt om at ringene som sitter i navet på felgen kan være årsak til risting. Men ville det ikke i så tilfelle riste i hele bilen og ikke kunn i rattet? Og ville det ikke ristet også i lavere hastigheter? 

 

Blir veldig glad om noen har noen tanker om hva som kan være årsak til ristingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Glemte å skrive at dekkene er avbalansert, og ristingen er lik uavhengig om jeg bruker sommer eller vinterdekk. Med tanke på at det ikke rister noe som helst ved lavere hastigheter enn 80 og at det kun er når bilen renner i nevnt hastighet tror jeg ikke det er balansering av dekk som er problemet. Hadde det vært det tror jeg ville kjent ristingen mer i bilen og ikke kun i rattet. Men kan ta feil.

Takk for forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag! 

Interessant at du nevner fjærbeinslager, fordi jeg hørte noen ulyder der for et par mnd ved ratting ved gangfart. En slags gummi mot metall knirkelyd. Det som er litt rart er at ulyden plutselig har opphørt, og da blir man jo fristet til å tro at alt er i orden hehe 

Mulig jeg skal ta sjansen på å bytte fjærbeinslager, tror jeg tar fjær og i samme slengen, da de ikke ser så spreke ut. 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår