Gå til innhold

Coming/Leaving home lys på Touran 2004

Ranger emnet


JAK89

Anbefalte innlegg

Hei

Prøver å finne ut om min bil har Coming/Leaving home lys funksjonen. Bilen er en VW Touran 2004 2.0TDI Highline med standard xenon hovedlys.

Har lest mye om temaet på nett, men det er vanskelig å aktivere noe på long coding dersom bilen ikke har denne funksjonen i utgangspunktet...

I long codig under sentralelektronikk får jeg aktivert de respektive punktene, og jeg får satt verdier/tidsintervall i adaptation. Får bekreftelse om at kodingen er akseptert, men gir ingen effekt på bilen.

Så det jeg lurer på er om det i det hele tatt er mulig å få dette til å fungere på min bil, eller er den rett og slett litt for gammel?

Ser det selges hovedlysbryter med AUTO funksjon på ebay, som påstår at en da får aktivert CH/LH. Disse selges med og uten lyssensor.

Så, er det noen som har testet ut noe av dette, eller har noen forslag å komme med? I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å gjøre noe veldig stort inngrep, men har vært borti tanken om å koble et 5 pin rele på tåkelys, ha fast strøm på det som styres av styrestøm fra kupelyset (kupelyset går på når jeg låser opp bilen, og slukkes når jeg låser).

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen din ikke har lyssensor og lysbryter med AUTO posisjon vil ikke CH/LH fungere uten retrofit av dette. 

De lysbryteren som selges på Ebay, påstås å fungere men jeg vet at det like gjerne ikke vil fungere, da jeg har sett to eksempler på det, samt at jeg forsøkte å kode det inn for en som hadde montert en slik bryter, uten hell. 

Fult mulig å koble det opp via. kupelys som du nevner, men tenk en gang ekstra før du gjør det. 

Lysa vil da komme på hver gang en dør åpnes, selv med motor igang og når noen skrur på kupelys. 

Finnes mer avanserte metoder ved å f.eks bruke tidsrelé og impuls fra låsekasse og bortfall av spenning (tenning av), men krever vesentlig mer jobb og tidsrelé koster ikke 25,- på Biltema. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk

Ja, snarveien med å koble opp rele via kupelys virker veldig lite praktisk og mot sin hensikt jo mer jeg tenker på det, så det blir nok uaktuelt. 

Men det frister litt fortsatt å kjøpe en billig hovedlysbryter med lyssensor, bare for å prøve. Selv om jeg ikke akkurat blir mer overbevist utifra det du sier om din erfaring med de.

La forresten merke til at hovedlysbryteren min har 9 pins kontakt i motsetning til de fleste jeg ser på ebay som har 10 pins. Vet ikke hva dette har å si, men kan jo tenkes at det er signal inn fra lyssensor. Men har ikke noe grunnlag for å påstå det. 

Hvis det ikke er mulig å få denne funksjonen med plug and play, får jeg bare vente til jeg skal ha ny bil.

Har sett på denne: 

https://www.ebay.com/itm/Light-Sensor-Auto-Head-Headlight-Switch-For-VW-Golf-5-6-MK6-MK5-Tiguan-Touran/132157825926?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908105057%26meid%3Df988a81a181945e6ade98dcae1bbe722%26pid%3D100675%26rk%3D2%26rkt%3D15%26mehot%3Dag%26sd%3D372604280032%26itm%3D132157825926&_trksid=p2481888.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3Ad274a7eb-52fb-11e9-8f27-74dbd180c950|parentrq%3Acf18f5321690ac1f5f4994f0fff03246|iid%3A1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er forskjell på pin konfigurasjon vet jeg ikke, men RLS (regn/lys sensor) kommuniserer med CEU/BCM via. CAN-bus, og lysbryteren kommuniserer allerede med CEU/BCM via. CAN-bus. 

Må gjerne prøve en annen bryter, men har ikke helt trua dessverre. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår