mercedes124 Skrevet Oktober 18, 2018 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2018 Vi har en Golf 4 2000 mod. AKL 1.6 motor ,manuell. med km. stand på ca. 135000 km. Ved to tre anledninger nå , når tempen. synker så har motoren utilsiktet stoppet når den går på tomgang eller ved skifte av gir. Tennplugger gått ca.20000 KM , usikker på krav til skifte av disse. Sitter ikke på diagnose utstyr og pr. i dag vet jeg ikke hva tomgangsturtall på bilen er nå . Ser at enkelte firma selger rimelig diagnose utstyr , og spørsmålet er om det noe å investere i for et "engangstilfelle" ? Har noen tips om hvordan problemet bør angripes ? Er det "gjengangere" eller åpenbare problemområder ? På forhånd takk ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 18, 2018 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2018 Skjer når motor er kald eller varm? Om motor ellers går normalt, så er det gjerne bare en bagatell som f.eks. falskluft. AKL er vel den med LMM. Vet slangen mellom gasspjeld og PCV pleier sprekke, er den tynne som går inn på slange mellom luftfilter og gasspjeld. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mercedes124 Skrevet Oktober 18, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2018 Takker ,takker ! Jeg opplyses at det skjer ved varm motor. Gjerne ved stopp for kryss/lys eller ved parkering. Får bilen til helgen og skal sjekke tilkoplinger og slanger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mercedes124 Skrevet Oktober 23, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2018 Tilbakemelding. Problemet trolig løst. Plastrør mellom luftfilter og gass spjelhus røket ved forgrening til kopling til motorolje påfylling (rør ca.30mm ). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 23, 2018 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2018 Så da var jeg ikke helt på jordet ;) mercedes124 og Jesper1201 reagerte på dette 1 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mercedes124 Skrevet Oktober 30, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2018 (endret) Hvor lenge varte gleden ? Får nå en telefon , bilen svarer dårlig når det gis gass. Ifølge eier så går bilen ,men utrolig treg til å øke turtall. Har akkurat hatt ute lutfilterboks og gass-spjeldhus. Demontere også gasswire ,som etter montering virket noe "slak" , alt i samme posisjon som demontert. Etter oppstart alt virket OK frem til nå (kjørt 150 KM og ei uke).Det påstås også at når det inntraff så oppførte motoren seg hakket ,noe som har avtatt. Har ikke fått sett kopling på pedal /wire etter at det er inntruffet ,men det har heller ikke vært rørt etter montering. Siden Haynes rep. bok 1998-2003 er grov og lite detaljert ,så blir spørsmålet er det noen tips/fallgruver ved wiresystemet montering ? Kan virke som noe ligger her (wire ) ? Turtall og temp er helt normale. Endret Oktober 30, 2018 av mercedes124 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 2, 2018 Rapporter Share Skrevet November 2, 2018 Kan være en adaption på gasspjeld er nødvendig (TBA), men om motor hakker så er det nok (også) noe annet galt. Sist jeg var borti en motor som din, der den hakket, var det coil som var defekt. Merkes ved pådrag, ikke tomgang eller crusing. Sjekk også pluggledninger. En diagnose er selvsagt det mest fornuftige å begynne med, alt annet blir eliminering ;) Kom på en ting til, som gjerne ikke skaper hakking, men LMM kan med fordel rengjøres. Bilen jeg refererte til viste fra LMM 38 g/s ved full gass og turtall. Rengjorde med elektronikkrens og viste etterpå 78 g/s - og motor gikk MYE bedre. Men hva hakking angår, så tipper jeg dårlig coil e.l. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mercedes124 Skrevet November 2, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2018 Takker for svar . Etter første forsøk, en rens av gass-spjeld ,sjekk/tetting av kanaler og slanger , så virket bil OK første uke. Så kom en tilbakemelding (fra en students første bil) "bil trekker dårlig og treg opp i fart".Prøvde bilen noen dager senere med ved vedkommende uten å merke noe noen feil. Eier sier også at det ikke var samme opplevelse hun hadde når hun mente hun merket feil. Vi vil nå få lest ut om det finnes feilkoder ,pr. idag har ingen lysindikeringer vært vist. Så nevner hun nå at hun mener å har stort drivstoff forbruk (over 1L/10KM ). Jeg ser at Lambdasonde anbefales å byttes ved 100000km og at denne kan ha innvirkning på forbruk noe som er overskredet. Et byte sås preventivt fornuftig ut helt til originale pris og meninger om antall dukker opp. Vil vel tro at feil på sonde/sonder vises når feilkoder utleses ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 4, 2018 Rapporter Share Skrevet November 4, 2018 Ja, feil på lambda vil komme opp ved diagnose, kjør bilen først og les ut feilkoder uten å slå av tenning først. Ved feil på LMM vil bensinforbruk normalt gå ned, ikke opp. Feil på lambda kan slå begge veier. Feil på coil kan komme og gå (fukt) og vil gi forhøyet forbruk, samt hakking ved pådrag. Sjekket her om det er noen i nærheten av deg - Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mercedes124 Skrevet November 4, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2018 Takker for svar ! Startet en "ny tråd" ,hvor feilkoder er utlest med resultat nr. 00533 og 00513. samt at feil/problem inntreffer på nytt på vei til avlesing . Nå blir spørsmålet hva innebærer/peker kodene til ? Vedkommende som leste ut var høyest usikker ,noen som har noen tips? Hvilke deler bør byttes først ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 4, 2018 Rapporter Share Skrevet November 4, 2018 Svarer her slik at historikk følges, liker best det, og slipper dobbeltposting ;) Limer inn linker med forklaring/løsning. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00513 Kamsensor. Antar den sitter på blokka rett bak/under oljefilteret. Se bilde under. Typisk for slike sensorer, når de begynner å feile, er at det skjer når motor er varm. Kan også være dårlig kontakt i plugg, eller ledningsbrudd. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00533 Henviser til TBA som jeg nevnte tidligere, samt falskluft mm. mercedes124 reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mercedes124 Skrevet November 4, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2018 Takker takker. Tar en ny sjekk i området for falsk luft og går for å skifte kamsensor hvis lednings opplegget ser ok ut . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 4, 2018 Rapporter Share Skrevet November 4, 2018 Feil 00513 kan også skyldes at G28 er løs. Få utført TBA i samme slengen - siden du har hatt av gasspjeld. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mercedes124 Skrevet November 4, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2018 Usikker på hva du mener med " utfør " på TBA .Den ble renset innvendig når den var av og montert tilbake . Slanger , kanaler og el.koplinger sjekket. Kun brudd mellom utlufting motor og kanal fra luftfilter ,som er fikset .Nytt luftfilter ,gamle var OK .Alt montert og samme feil har opptrådt ,og sporadisk . Satse på å sette inn en ny kam sensor i første rekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 4, 2018 Rapporter Share Skrevet November 4, 2018 Throttle Body Allignment (TBA) er å 'lære' ECU når gasspjeld er lukket, altså der motor skal regulerer turtall selv (tomgang). Ligger link lenger opp om hvordan dette utføres ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.