GERRARDO Skrevet Juli 21, 2018 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2018 Jeg har en 2007 v70, 2,4 d på 126 hk. Bilen er i helt grei stand, men har gått litt ujevnt på tomgang over flere år. har gått 240 000 km. Har byttet en del slitedeler opp igjennom, og det lakk olje i motoren når jeg fikk bilen. Rep til 50 k på garanti. Har selv kjørt 80 k med den. Vurderer å kjøpe helt ny bil (el) eller å kjøre bilen til den ikke er noe mer. Mitt spørsmål er : hva kan potensielt ryke framover ? Er det dumt å beholde bilen? Turbo feks er ikke byttet. Partikkelfilter pleier å varsle en gang på vinteren pga mye småkjøring. Jeg har en bekjent som kan hjelpe meg å skru på bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juli 21, 2018 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2018 Hvis alternativet er å beholde V70’n eller kjøre elbil hadde jeg uten tvil beholdt V70’n. Av alle biler vi har innom jobb er V70 bensin de bilene som definitivt har færrest feil hvis man tar kjørelengde og alder med i beregningen. En dieselbil kan jo få litt mer krøll med motor (turbo, DPF, EGR og dyser) men den er fortsatt veldig driftssikker. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GERRARDO Skrevet Juli 21, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2018 44 minutter siden, Jesper1201 skrev: Hvis alternativet er å beholde V70’n eller kjøre elbil hadde jeg uten tvil beholdt V70’n. Av alle biler vi har innom jobb er V70 bensin de bilene som definitivt har færrest feil hvis man tar kjørelengde og alder med i beregningen. En dieselbil kan jo få litt mer krøll med motor (turbo, DPF, EGR og dyser) men den er fortsatt veldig driftssikker. Jobber du som mekaniker? Hva kan potensielt ryke utenom typiske diesel ting du nevner? Jeg kommer nok til å kjøre 100 000 til om jeg beholder bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juli 21, 2018 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2018 Alt på en bil kan ryke. Kjenner du historien til bilen vet du om den er tatt godt vare på eller ikke. Har du regelmessig vedlikehold/service vil ting bli oppdaget fortløpende og du kan fikse ting når det fortsatt bare er en liten kostnad. Hvis du bare "kjører bilen ned" så vil du få en stygg overraskelse på PKK en eller annen gang. D5 motoren er holdbar, så lenge den får oljeskift på minimum 15' intervaller. Har du automat bør den får en flushing hver 60' for å sikre lang levetid. Dynamo, AC-system, tannstang, alt av bremser, støtdempere/fjærer, DPF, EGR, dyser etc. vil alltid komme med tid og stunder. Problemet er at hvis bilen har gått 240' med dårlig vedlikehold så hjelper det ikke å starte nå, da har ting allerede forfalt. En ting som er viktig å ha i hodet med gammel bil, enten må man fortsette med regelmessig vedlikehold og reparere ting når det kommer, eller så må du si stopp og bare kjøre til det ikke er noe mer. Du kan ikke kjøre bilen ned og så reparere den, det er ikke lønnsomt. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GERRARDO Skrevet Juli 21, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2018 9 minutter siden, Jesper1201 skrev: Alt på en bil kan ryke. Kjenner du historien til bilen vet du om den er tatt godt vare på eller ikke. Har du regelmessig vedlikehold/service vil ting bli oppdaget fortløpende og du kan fikse ting når det fortsatt bare er en liten kostnad. Hvis du bare "kjører bilen ned" så vil du få en stygg overraskelse på PKK en eller annen gang. D5 motoren er holdbar, så lenge den får oljeskift på minimum 15' intervaller. Har du automat bør den får en flushing hver 60' for å sikre lang levetid. Dynamo, AC-system, tannstang, alt av bremser, støtdempere/fjærer, DPF, EGR, dyser etc. vil alltid komme med tid og stunder. Problemet er at hvis bilen har gått 240' med dårlig vedlikehold så hjelper det ikke å starte nå, da har ting allerede forfalt. En ting som er viktig å ha i hodet med gammel bil, enten må man fortsette med regelmessig vedlikehold og reparere ting når det kommer, eller så må du si stopp og bare kjøre til det ikke er noe mer. Du kan ikke kjøre bilen ned og så reparere den, det er ikke lønnsomt. Takk for godt og utfyllende svar. Bilen har blitt fulgt opp med service og blitt fikset når ting dukker opp. Tenker å fortsette med det. Altså stelle godt med bilen så den går lengst mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.