Gå til innhold

Abs lampa lyser gult

Ranger emnet


Espen1897

Anbefalte innlegg

På eu kontroll for et halvt år siden fant han en feil med det ene bakhjulet på min Peugeot 206. Det gikk ikke ordentlig rundt når bilen sto i fri og med brekket av. Det var noe motstand inni trommelen eller noe. Han mente det var noe rust og at jeg kunne kjøre en stund med det uten problem. Jeg gjorde det frem til nå, men jeg ringte et verksted fordi det hadde blitt verre og de ga horribel pris på 12 tusen.

Jeg valgte å prøve selv, så jeg bestilte nye bremsesko og trommel med integrert hjullager. Jeg fikk byttet det etter mye banning og det originale problemet ble fikset. Hjulet spinner som bare det og jeg fikk strammet til brekket igjen siden det hadde blitt helt slakt etter at jeg byttet bremsesko. Jeg startet bilen å kjørte noen sekunder og så går ABS lampa på og lyser gult og det slår seg ikke av igjen. Jeg vet at bremsene fungerer selv om abs muligens har koblet seg ut, men jeg er interessert i å finne ut av det. Har noen en ide om hva som kan ha skjedd? kan jeg ha ødelagt en sensor når jeg holdt på? En gul abs lampe går vel ikke igjennom neste eu kontroll så det må jo fikses før eller senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan ha skadet ABS-sensoren, eller den nye trommelen var levert uten ABS-ring. Ikke godt å si, kjenner ikke til hvordan dette er på Peugeot. Nyere biler har reluktor-ring innebygget i den ene tetningen på hjullageret, på de er det viktig å montere lageret riktig vei, altså reluktor inn mot ABS-sensor. 

Kanskje noen med bedre kjennskap til Peugeot kan svare på hvordan dette er på din bil? Har du bilde av innsiden av bremsetrommel slik at man ser hvilken patent du har?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner som sagt ikke til Peugeot, ei heller har du oppgitt årsmodell, men som sagt er det flere som har ABS-ringen integrert i lagertetningen. Tviler på det er ABS bare foran, er nok på samtlige hjul. Selve sensoren bak, såg du den?

Byttet lager bak på min A3 for en stund siden, med ABS, som du ser er det ingen tannkrans på lageret da den er innebygget i lagertetningen. 

715V-BlTClL._SL1500_.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er Peugeot 206 2003 modell. Jeg er ganske sikker på at du hadde rett med det første du sa, ser jeg nå. Det er ABS ring som mangler. Så min gamle trommel sammenlignet med den nye, og den gamle har en svart gummi ring som er magnetisk på utsiden av hjullageret innerst i trommelen. Denne mangler på den nye. 

Noe a'la dette: 

https://www.autodoc.co.no/mapco/2040309

Spørs hvor lett det er å montere en sånn på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår