Gå til innhold

Cruise control gi vibrering i ratt ved nedbremsing? Neppe kast i skivene.

Ranger emnet


Fenrisbilen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter å ha hatt samboerens Volvo V50 stv, 06-modell inne for service (gått 194000 km) og deretter reparasjon, har bilen fått en sterk vibrering i både bil og ratt ved nedbremsing. Det kommer også en sterk varme ut (mye sterkere enn normalt) ved forhjulene som tyder på at det blir godt og varmt der.

 

Servicen er original Volvo 2.0, 6 år+ service. 

Reparasjonen besto av bytte regreim og vannpumpe, samt svetting av olje fra toppdekselpakning.

 

Første tanke som slo meg var at det var kast i skivene. Hvis bremsene legger seg på skulle dette vært oppdaget på service. Bilia tok derfor en ekstra kikk på bilen, men fant ikke noe problemer som tilsa dette.

Ett bilkyndig familiemedlem har også tatt en titt, og så heller ikke noe problemer med at bremsene ikke slipper etter bremsing. 

Skiver og klosser ble byttet for ett år siden og er ikke chinavare. 

 

Noe som jeg også har lagt merke til etter reparasjonen er at cruise controlen slår seg av jevnt og trutt helt av seg selv. Jeg tenkte dithen at bremsene kunne ligge på slik at bilen trodde at jeg faktisk bremset. Det står fortsatt "cruise" i infovinduet, men "on" er borte. 

 

Cruise controlen vil bremse ned farten på bilen ved for eksempel nedoverbakke og vil vel derfor ha en viss mulighet for kontroll på bremsene. 

 

Da kommer jeg til selve spørsmålet. 

 

Kan cruise controlen ha begynt å tulle slik at det er den som er grunnen til vibreringen i bilen når det bremses, cruise controlen skrur seg av og at skiver og felger blir glovarme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjonen er nesten garantert kast i framskiver. Hvis dette kom etter service ser jeg det som to muligheter:

1) Skivene er tatt av og montert igjen, med det resultatet at de nå ikke ligger rett på anleggsflaten.

2) De har enten slått skivene skjeve (med varme) eller på annet vis fått kast i de, f.eks ved uforsiktig demontering.

 

Kan selvfølgelig være en tilfeldighet at dette har kommet nå, men virker snodig.

Hvis felgene er varme etter en 10-15km kjøretur uten nevneverdig hard bremsing, da ligger bremsene på.

Kom dette etter servicen kan det ha noe med montering/demontering de har gjort, eller så kan det på uforklarlig vis blitt trykk i bremsesystemet etter f.eks bytting av bremsevæske slik at de ligger på. Sistnevnte har jeg aldri opplevd på person- eller lastebiler men har opplevd det på anleggsmaskiner et par, tre ganger.

 

Kan hende CC er programmert til å skru seg av ved unormalt høy motstand slik at den kobler ut, eller at bremsene ligger på og bremselysbryter blir aktivert.

Tror ikke det har skjedd noe med programmeringa til CC ved service. Eller blir bremsene kun varme ved bruk av CC?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene blir varme både med og uten bruk av CC. 

 

Men kan de bli såpass varme når verkstedet mener igjen at det ikke er noe som henger? 

Familiemedlemmet mener at det henger litt, men at det slipper såpass fort at det ikke burde bli så varmt som det gjør. Skulle nesten tro at man kjørte med bremsen delvis inne. 

 

Skivene bærer ikke preg av noe spesiell slitasje, eksempelvis ingen "striper" på dem. Noe som det eventuelt skulle være å sette fingeren på (foruten varmen og ristingen) er at det er mer bremsestøv på felgene enn det normalt sett vil være. 

 

Angående bremser så ser jeg kjapt på servicedokumentet at de har:

-Bremsebelegg: Kontroll tykkelse og bevegelse klosser/skiver.

- Bremsevæske: Skifte.

 

Hva dem gjør i punktet Bremsebelegg vet jeg ikke.

 

Ved en klage så vil de vil selv ha jobben med å ta av og bytte skiver, så er vel vanskelig for meg å bevise at det er verkstedet sin skyld. Ser for meg at dette er en regning samboeren ender opp med selv. 

 

Greit uansett å få vite hvorfor skivene har fått kast sånn at de nye ikke får samme problemet etter kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår