Gå til innhold

Bilen føles ustabil og usikker

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Bil: FWD Audi A4 B8, 2.0 TDI 2008

Audien min føles usikker og ustabil. Spesielt på ujevn vei med små telehiv, kom lokk og sånn så merker jeg at bilen vil overalt. 

Ingen spesielle ulyder i foringer da jeg kjører på ujevn vei. Eneste er at den er litt myk i fjær/demperne. Ræva faller litt, spesielt over fartsdumper med folk i baksete 

 

Dekkene er fra 43/14, originale conti. dekk. Alt originalt. Sjekket og fylt på riktig luft trykk igår :) 

 

Er det demper og fjærer som bør byttes eller er det andre ting som kan gjøre at bilen virker ustabil? :) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dempere og fjærer skulle ikke føre til at den blir ustabil men at den heller gynger og krenger mer enn normalt. Det med fartsdumper er nok demperene dine, men det andre tyder for meg som på slakk i noen kuler eller ledd. Hvor langt er den gått?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har rullet 110k nå. 

 

Vet ikke om jeg orker å undersøke så mye nå før EU kontrollen i førsten av neste mnd. Da kan heller Møller undersøke litt. 

 

Finnes det noen kuler i forstillinga som er en kjent feil? 

For det virker som at det er i opp og ned bevegelser bilen blir ustabil. Den er jo også myk i svinger, men det er jo som sagt demper/fjærene. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok moden for å bytte dempere ihvertfall, de er sikkert ikke byttet siden den var ny. 

Har ikke vært borte i dårlige understellsdeler på B8 enda så kan ikke si noe om det er noen kjente svakheter der. 

Hvis den blir ustabil ved inn/ut fjæring ville jeg fått Møller til å sjekke over hele hjulopphenget foran ekstra godt ifm. PKK.

 

At den er myk i svinger tyder på at kanskje fjærene har gjort sitt. Har du org. understell, sportsunderstell eller S-line understell?

 

Jeg hadde S-line understell på min forrige B8 og den var håpløst stiv så på nåværende B8 har jeg sportsunderstellet og den er fortsatt veldig stiv og ikke antydning til krenging i sving. Har aldri kjørt en B8 med org. understell så vet ikke hvor myk den evt. er i forhold.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har S-line eksteriør pakke med originale understellet. Jeg vet jo ikke hva som er normalt myk selv, men at den er for slapp det vet jeg :) 

 

Har alt skrevet opp eibach pro kit fjærer på handle lista. Fullføre utsende på s-line pakka litt bedre. Bør kanskje bytte dempere da jeg først skal bytte fjæra. (originale dempere eller originale sports understell dempere?) 

 

Skal gi et lite hint til Erling Rød (Møller) om understellet på bilen. Få de til å sjekke det litt ekstra ;) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dem har sikkert sittet der like lenge som fjærene. 

 

Men da kommer spørsmålet da. Jeg er veldig forelsket i Eibach Pro-Kit. Brukte de på gamle bilen (A3 8P) og den bilen ble helt fantastisk. Så vil ha de fjærene. 

Men, skal jeg da sette på originale dempere eller originale sports dempere? Ser at bildeler.no har 2 type dempere. Med og uten originalt sports understell :) 

 

Sports understellet er vel 30mm lavere? Og Eibach fjærene senker rundt 30mm. Så da vil vel sports dempere jobbe bedre enn de originale? ...eller jobbe i riktig området. Eller tenker jeg feil? :) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du tenker ikke feil. Det er riktig å bytte dempere når en senker bilen.

Både for å få dempere som er egnet til den nye høyden og for å stive opp litt så du ikke bunner ved dumper ol.

 

Jeg er veldig fornøyd med understellet på min (sportsunderstellet) så ser ingen uting med å montere org. sportsunderstell dempere :) 

 

Jeg husker ikke helt høydene i farten, men 20-30mm er nok i nærheten ja.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eibach senker bilen 35 foran og 30 bak. Så da blir det jo prikken over i'en med resten av s-line på bilen ;) tror det skal bli bra jeg :) 

 

Også håper jeg Erling Rød/Møller finner ut av noe på PKK :) 

 

Senk, nylig EU godkjent og solfilm på rutene ;) Alt på en gang.. Dæven! Gleder meg :D   ..mangler bare noen andre felger nå. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten misstanke på hva feilen kan være. Jeg ser at bilen henger på høyre side foran. Er ikke mye, men litt. Og da jeg tar en rask venstre sving (mens jeg kjører) så synes jeg den faller mer enn da jeg tar en høyre sving. Det er mer støtte på venstre side på bilen

 

Så kanskje jeg har en fjær som er knekt. 

 

Skal få sjekket opp dette så fort jeg får tilbake bilen fra solfilm gutta ;) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår