Gå til innhold

Ujevn gange på motor og lite motorkraft - Hvor skal en lete?

Ranger emnet


nilsarve

Anbefalte innlegg


 

 

Motoren (2001-mod 2.0 bensin) har begynt å gå ujevnt (og rister) og jeg har mistet mye motorkraft. Det virker uavhengig av om motoren er varm eller kald. Det er spesielt merkbart på lavt turtall. Jeg oppdaget det da motoren kveltes da jeg måtte bremse ned for en kø. Symptomene kom altså plutselig. Den går også dårlig i 80 km/t, men den går.

 

Min første tanke var at det var en eller flere tennplugger som var dårlige, så jeg byttet disse. Dette resulterte ikke i noe forandring.

 

Koblet så bort luftfilteret for å kunne utelate noe der. Det kan jeg.

 

Det som på nynorsk kalles "purge canister" har tidligere tikket høyt og tydelig. Den har stoppet med det nå :-/ Koblet fra slangen fra innsuget til denne mens motoren gikk på tomgang og da gikk motoren tydlig lettere med en gang (men fremdeles ikke bra). Hva det skyldes kan jeg ikke forklare. 

 

Altså, motoren går ujevnt på tomgang og rister. Den beste beskrivelsen jeg klarer ved gasspådrag er at motoren høres ut til å ta en liten tenkepause på noen brøkdeler av et sekund før den gisper i seg luft/drivstoff og kommer opp i turtall.

 

Det jeg så langt tenker er at det enten er luft som kommer seg inn plasser det ikke skulle ELLER det er et problem med tilførsel av drivstoff.

 

Dette kan sikkert skyldes mekaniske ting som koblinger på slanger f.eks. Det kan vel også skyldes en eller flere dårlige sensorer.

 

Er det noen på forumet som har liknende erfaringer som kan gi meg en retning å lete i?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du står helt bom fast og ingen kan gi deg noen kloke svar så kan gi deg en god retning, til nærmeste Peugeot forhandler og få dem til å lese ut feilkoder som ligger i bilen. 

 

Dette koster deg noen kroner. Møller tok 590kr for å sjekke bilen min, så de tar nok ca like mye. 

Etter kontrollen vil du få et skjema med feilkoder og selgeren vil forklare deg hva som er galt ;) 

 

Mye tid og penger spart framfor å bytte ut deler som virker 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da var problemet løst.

 

Fikk lest ut feilkoder av forhandleren - som ikke gav noen svar. Men, mekanikeren som kjørte bilen inn og ut av verkstedet kom med en kvalifisert gjetning at det var stor sannsynlighet for at det var tennspolene som feilet.

 

Siden jeg hadde ganske mange variabler for dette problemet og jeg var litt i villrede, kjøpte jeg en brukt tennspole, krysset fingrene og håpet på det beste. Og det skulle vise seg at det også var problemet. Nå tikker motoren akkurat slik den skal

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår