Gå til innhold
Bilforumet.no

nilsarve

Bruker
  • Innholdsteller

    25
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om nilsarve

  • Rang
    Registrert bruker
  • Bursdag 06/13/1972

Contact Methods

  • Bosted
    Inndyr
  1. Da var problemet løst. Fikk lest ut feilkoder av forhandleren - som ikke gav noen svar. Men, mekanikeren som kjørte bilen inn og ut av verkstedet kom med en kvalifisert gjetning at det var stor sannsynlighet for at det var tennspolene som feilet. Siden jeg hadde ganske mange variabler for dette problemet og jeg var litt i villrede, kjøpte jeg en brukt tennspole, krysset fingrene og håpet på det beste. Og det skulle vise seg at det også var problemet. Nå tikker motoren akkurat slik den skal :-)
  2. Motoren (2001-mod 2.0 bensin) har begynt å gå ujevnt (og rister) og jeg har mistet mye motorkraft. Det virker uavhengig av om motoren er varm eller kald. Det er spesielt merkbart på lavt turtall. Jeg oppdaget det da motoren kveltes da jeg måtte bremse ned for en kø. Symptomene kom altså plutselig. Den går også dårlig i 80 km/t, men den går. Min første tanke var at det var en eller flere tennplugger som var dårlige, så jeg byttet disse. Dette resulterte ikke i noe forandring. Koblet så bort luftfilteret for å kunne utelate noe der. Det kan jeg. Det som på nynorsk kalles "purge canister" har tidligere tikket høyt og tydelig. Den har stoppet med det nå :-/ Koblet fra slangen fra innsuget til denne mens motoren gikk på tomgang og da gikk motoren tydlig lettere med en gang (men fremdeles ikke bra). Hva det skyldes kan jeg ikke forklare. Altså, motoren går ujevnt på tomgang og rister. Den beste beskrivelsen jeg klarer ved gasspådrag er at motoren høres ut til å ta en liten tenkepause på noen brøkdeler av et sekund før den gisper i seg luft/drivstoff og kommer opp i turtall. Det jeg så langt tenker er at det enten er luft som kommer seg inn plasser det ikke skulle ELLER det er et problem med tilførsel av drivstoff. Dette kan sikkert skyldes mekaniske ting som koblinger på slanger f.eks. Det kan vel også skyldes en eller flere dårlige sensorer. Er det noen på forumet som har liknende erfaringer som kan gi meg en retning å lete i?
  3. Takk for tips. Batteriet er ca. 1 år gammelt. Bilen blir bare sporadisk brukt nå for tiden, derfor blir dette problemet ekstra synlig. Ved daglig bruk rekker ikke batteriet å bli tappet helt ut. I starten av målingen var det et forbruk på ca. 0,6A. Etter ca. 20 min var det nede i 0.3A forbruk på batteriet. Det er ikke allverden men når den står ubrukt over flere dager har det sin virkning. Så vidt jeg skjønner er det normale rundt 50 mA. Jeg har altså ca. 5-10 ganger så høyt strømforbruk som det normale. Det eneste ettermonterte utstyret på bilen er Defa-systemet(lader samt kupe- og motorvarmer). Jeg målte med dette både påkoblet og utkoblet uten at jeg kunne se noen endring i forbruk. Jeg tok også for meg en og en sikring i motorrommet uten å se noen endring. Setter min lit til at jeg finner noen spor i morgen når jeg sjekker sikringsboksen inne i kupeen.
  4. Bilen må konstant stå med Defa-kontakten i for ikke å tappe batteriet. Det tømmes i løpet av noen dager. Problemstillingen er jo ikke den enkleste å gripe fatt i. Er det noen som har erfaringer slik at jeg kan lete litt målrettet? Nils Arve
  5. nilsarve

    Regreimbytte fra helvete på 406

    Da får du 4 mm vandring og risikerer å bomme med reima. Er man nøye med å telle tenner samt merke opp bør det jo gå greit men det er alltid best å bruke riktig verktøy.
  6. nilsarve

    Regreimbytte fra helvete på 406

    Ingen som har liggende låsebolter de kan tenke seg å låne bort for en helg?
  7. nilsarve

    Regreimbytte fra helvete på 406

    I følge Haynes skal det brukes bolter med to ulike dimensjoner. Tok et bilde fra boka siden det illustrerer mye bedre.
  8. nilsarve

    Regreimbytte fra helvete på 406

    Skal til å bytte registerreim på min 2.0 bensin. Hvor får man tak i låsebolter? Det eneste jeg har funnet er store spesialverktøysett til 2.500 kroner. Det er jo helt uaktuelt for min del.
  9. nilsarve

    Påfylling av olje på automatkasse

    Du fyller på olje til det begynner å renne fra nivåpluggen. Så kjører du bilen litt, åpner nivåpluggen og topper opp med mer olje hvis det trengs. Jeg har vanskelig for å forstå hvordan det kunne komme 1 liter olje fra nivåpluggen uten at du i utgangspunktet hadde fylt på for mye olje? Forøvrig, ifølge spesifikasjonen fra Peugeot skal du være ganske nøye med temperaturen ved påfylling. Tror det var 63 grader eller deromkring. Jeg brukte en altfor dyr olje kjøpt på Mekonomen. Sensorene likte den overhodet ikke, så jeg endte opp med å få sjekket dette hos forhandleren. De fant ikke noe feil, men byttet til originalolje. Etter dette har girkassen hatt det helt topp. Strategien din med å bytte en liten porsjon olje nå og da er den eneste strategien (i praksis) som du kan velge, siden det ikke er mulig å bytte ut all oljen uten å ta ned girkassen. Resetting av telleren kan vel de fleste seriøse bilverksteder gjøre. Du kan fint gjøre det selv og, bare du er villig til å gi noen kroner for verktøyet. Mulig de har kommet ned til anstendige priser nå. Lykke til :-)
  10. nilsarve

    kvalitet?

    Tidligere skade kan selvfølgelig være en årsak, men jeg kunne ikke se at det hadde vært foretatt noen reparasjoner når jeg skiftet kanalen. Det jeg fant var mye sand og dritt i begge ender i kanalen. Det har nok ikke blitt drenert ut, og når slikt blir liggende i åresvis sammen med salt så vil det til slutt gå galt, selv med en bra galvanisering fra fabrikk. Kan godt være at det er sjelden på disse modellene, men det skader ikke å være ekstra oppmerksom på dette når man skal kjøpe. Ønsker Satanoperca lykke til med jakten, det ordner seg nok.
  11. nilsarve

    kvalitet?

    Har en sedan fra 2001. Drivlinjen har det aldri vært noe problemer med (2.0 liter bensin med automat). Den har nå gått ca 230.000 km og har mange km igjen. Det som er værre er rust i kanalene. Jeg skiftet venstre side i vår, høyre side må sikkert skiftes til neste EU-kontroll. Ellers har jeg hatt problemer med klima-anlegget, og det har kostet en del penger. Alt annet er bare smårusk som div. slitedeler (som du må regne med å skifte uansett produsent). Så, jeg ville vært mer bekymret for rust enn for mange km på telleren. Kan du ikke teste dette selv, så få med deg en kyndig person som kan. Og så ville jeg fått trykktestet klima-anlegget før et kjøp...
  12. Jeg er strålende fornøyd med min nye 5008, men bilen ble levert med ett stort minus - koppholdere (eller mangel på det). Er det noen der ute som vet om gode ettermarkedsløsninger? Det jeg har funnet så langt er stort sett bare ræl. På forhånd tusen takk for svar. Nils Arve
  13. nilsarve

    Vurderer 406 (2002)...

    Har selv en 406 2.0 SV (bensin) 2001-mod. Har hatt trøbbel med aircondition-anlegget og har måttet bytte alle komponentene. Det kan være verdt å få sjekket ut dette. Ellers har det vært utskifting av div. stag i opphenget, men har ikke inntrykk av at det er noe spesielt ille med disse bilene.
  14. nilsarve

    Senking av peugeot 406 2.9 hdi stv

    Hvor mye senket du bilen? Og byttet du bare fjærene eller ble det nye dempere og?
  15. nilsarve

    Caravelle kjøp??

    Dør den får du nok ikke byttet den i noe annet :) For å være seriøs: Jeg er enig med deg. Har du små barn er en Caravelle en superbil. Har selv en 95-mod 2.4D syncro og den skal jeg eie til ramma knekker (og da må jeg sikkert godt over 400.000 km :) ). Har man litt interesse for å selv reparere småtingene som måtte dukke opp, bør ikke verkstedregningen bli altfor høy. Noen dårlige eksemplarer finnes helt sikkert der ute, men hovedinntrykket mitt er at Caravelle stort sett er en driftsikker bil. Men jeg observerer på andre fora at man bør skygge unna automatgir på T4 iallefall. Mange flere råd kan leses her
×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.