Andreasengan Skrevet Mai 1, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2016 Jeg skal koble opp nytt anlegg i min BMW E46 og trenger da litt hjelp med valg av ekstra batteri til det. Har en MDS Torque T5 forsterker og DD 715 element som skal kobles og har fått høre at det er mye bedre å bruke bilstereo batteri istede for kondensator. Jeg trenger da hjelp med valg av batteri som funker greit til dette anlegget og som ikke koster mange tusen kroner. Forsterkeren er på 3000w og 1500wrms Sub er på 1200wrms og 3600w peak På forhånd takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 AGM batteriene til biltema har jeg hørt mye bra om. Heller ikke så dyre :) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-batteri-2000028225/ Andreasengan reagerte på dette 1 Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreasengan Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Men jeg har hørt at det er best å kjøpe bilstereo batteri siden se tåler å bli utladet mange ganger og det gjør ikke startbatterier? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 AGM batteriene er de man bruker som bilstereo batterier :) Bilstereo batteri = AGM batteri AGM batteriene er de som tåler mye og tar ikke skade av utladninger. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreasengan Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Ahaa, Tusentakk for hjelpen! Men hvordan er det å koble batteriene sammen? Er det bare + til + på batteriene og - til jord? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Kobling må andre ta seg av, men bruk et skille relee mellom bilens batteri og AGM batteriet. Også kobler du forsterkeren på AGM batteri siden. Da vil ikke forsterkeren trekke noe på bilens batteri, men dynamoen vil kunne lade AGM batteriet ;) Skille releet sperrer en vei. Da vil aldri anlegget gjøre bilen strømløs ;) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Minus på ekstra batteri går til karosseri. Fra dynamo trekker du en 16mm2 kabel med skillediode til pluss på nytt batteri, det vil da lades av dynamo, men er isolert fra resten av bilen. Skilledioder selger de i flere varianter på båtbutikker. Et batteri er bare 12V, men om man kortslutter dette så kan det få følger som SVÆRT FÅ er klar over! Derfor, vit hva du driver med, og vær forsiktig. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreasengan Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Så du vil helst anbefale at noen med litt mer peiling på bil tar seg av kobling til dynamo med skillediode? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Så du vil helst anbefale at noen med litt mer peiling på bil tar seg av kobling til dynamo med skillediode? Ikke nødvendigvis, så lenge du har forståelse for følgene ved kortslutning, og tar forhåndsregler slik at det ikke skjer, så bør det gå bra. Det er heller ikke et must å ha ekstra batteri, såfremt du ikke er tenkt å spille lenge uten motor i gang. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreasengan Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Motor er i gang hver gang jeg spiller, så tanken er egentlig bare en kondensator? Men hva tenker du om det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html Har du f.eks byttet lade kabel mellom dynamo og batteri? Tykkere kabel kabel fra motor til ramma på bilen (GND) og tykkere kabel fra batteriet til ramma (GND). Det også er også viktig i store bygg. Ingenting er sterkere enn det svakeste ledd. Har du ikke gjort noe med de kablene ville jeg ha startet der. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreasengan Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Har ikke gjort noe med kablene fra batteri, men både jord og + blir byttet med 50mm2, anbefaler du å gjøre det samme med dynamo også, sånn at det er 50mm2 kabel fra dynamo til batteri? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Da er det iallefall ikke noe tap eller begrensninger i kabelen ;) Steg 2 kan jo kanskje være å bytte dynamo. Sette inn en som lader mer. Hvor mange A er dynamoen din på? Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreasengan Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Dynamoen er på 90a Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html Den artikkelen inneholder så mye sludder og vas, samt tar temaet helt ut av proporsjoner. Artikkelforfatteren sammenligner en kondensators egenskaper med et batteri, ytelse over tid, og på det grunnlag sier den er tull, noe som forteller mest om artikkelforfatters særdeles lave forståelse for elektro og kondensatorer. Denne artikkelen har jeg tidligere kommentert her i forumet, da med eksempler og beregninger som ER fakta, ikke visvas og svada. Så ja, artikkelen i linken over skrevet av en som ikke vet hva han snakker om! I linken under er det et regneeksempel, bygget på fakta ;) http://www.bilforumet.no/topic/266351-kondensator-ca-15-meter-fra-forsterker/#post2832924 Han som har skrevet artikkelen er nok ingen elektronikkingeniør, meget langt derfra, og har vinklet saken til de grader kun i en retning. Han trekker inn hvor mye strøm kondensatoren kan levere i løpet av en time, noe som innen bilstereo-verden er så irrelevant som det er mulig å få det! Skal man tenke i de baner så er omtrent enhver kondensator her i verden en totalt overflødig komponent, også i strømforsyningen i en forsterker hjemme i stua, der vi snakker om kondensatorbank i størrelsesorden milli- og mikrofarad! Nå skal vi vinkle saken totalt den andre veien og dermed slå ihjel hans påstander: Han skriver at Farad x Volt = Amperesekund. Så langt ok, dette gir ved 1 Farad noe slikt som 14 As siden dynamoens ladespenning ofte er rundt 14V. Så tenker vi litt på når forsterkeren trenger den opplagrede energien i kondensatoren, det er gjerne ved peakverdien av sinuskurven i hvert basslag, altså hver gang sinuskurven er på sitt høyeste eller laveste. Dersom vi sier at frekvensen på basslaget er på 30 Hz så vil det si 60 ganger pr sekund. Altså vil forsterkeren trenge "hjelp" fra kondensatoren ved noe som inntreffer 60 ganger i sekundet, mellom hver gang dette skjer så vil kondensatoren lade seg opp igjen. Med andre ord vil kondensatorens opplagrede energi bli brukt i løpet av 1/60 sekund, dette gir oss da 14 As x 60 som er 860 Ampere ved 1/60 sekund. Kan legge til at kondensatoren ikke klarer å levere denne strømmen i praksis grunnet indre motstand, men plutselig snakker vi om enorme tall her ;) I eksempelet i artikkelen snakker han om en forsterker som yter 1250W og trekker maks 83A. 83A ble nesten små tall i forhold, faktisk under en tiendedel ;) Luringen nevner også oppladningstiden til kondensatoren, at den ikke rekker å lade seg opp igjen. Vi snakker fortsatt om 1 farad kondensator. Tiden en kondensator trenger for å lade seg helt opp er 5 τ (tau). 1 τ = RxC. Hvor stor er motstanden i ledningene mellom batteriet og kondensatoren dersom vi tenker oss en en ledning på 25mm² Cu? Kopper har en resistivitet på 0,017 Ωm/mm². Sier vi at ledningen til batteriet er fire meter så vil det si at motstanden i ledningen er 0,00272 Ω. τ= RxC og 1 τ er da 0,00272 x 1 = 0,00272 sekund. Ganger vi dette med 5 så får vi 0,0136 sekund, altså er oppladningstiden til kondensatoren 0,0136 sekund. Hvor ofte brukte forsterkeren energien fra kondensatoren? Jo, 60 ganger i sekundet. Hvor mange ganger i sekundet klarer så kondensatoren å lade seg opp? Jo, 1/0,0136 = 73,5 ganger i sekundet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.