Gå til innhold

During/resonanslyd Octavia Scout 2,0TDI 140hk

Ranger emnet


olletre

Anbefalte innlegg

HEI!

Når bilen kjøres så kommer det en durelyd fra 2000 - 2500 omdr. Hadde bilen på verksted, og de fant ut at det måtte være fra eksosanlegg da midtre potte hadde løs innmat. Nytt eksosanlegg ble montert, men lyden er der fortsatt. De mente at svinghjulet var helt iorden. Eneste de påpekte var noe tung clutchpedal. Det virker på meg som at motoren får en noe hardere gange i nevnte turtallsområde ved belastning fra og med tredjegir. Dette forplanter seg i bilen som en slags resonanslyd og høyfrekvent vibrering. Ved rusing i fri høres ikke noe. Ved pådrag i første og andregir høres heller ikke noe unormalt. Men fra tredjegir og oppover høres det godt ved pådrag. Jeg heiste opp bilen idag for å sjekke deksler og skjold, om det var noen løse deler der, men finner ingen ting galt. Motorfestene er også ok. Det er heller ingen lyd fra svinghjul på tomgang. Ingen vibrasjon i clutchpedal. Noen som vet eller har erfaring fra tilsvarende? Kan det være fra svinghjulet likevel?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2007 modell. Forrige eier har hatt bilen i 5 år. Han sier at bilen har vært slik hele tiden han har hatt den, og at lyden ikke har forandret seg. Er litt brummelyd i den som han sier.

Verkstedet jeg brukte trodde kanskje at clutch var blitt byttet en gang. Man måtte da bruke et spesialverktøy for å spenne opp clutchen. Hvis det ikke var gjort så kunne pedalen bli tung. Men om det har noe med den harde motorgangen å gjøre vet ikke jeg. Lyden kommer også hvis jeg ruser den opp i nevnte turtallsområdet og slurer litt på clutchen. Det kommer når motoren får belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig vanskelig å si uten å høre den konkret lyden selv, men verkstedet du bruker, er det merkeverksted eller uavhengig kjede?

Hadde det vært svinghjulet ville det ha tatt kvelden for lenge siden hvis lyden har vært der i over 5 år.

Når du sier høyfrekvent vibrering, er det en fysisk vibrasjon eller er det kun lyd?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen. Den ene har vært mekaniker hos VAG tidligere. Det er mest lyd, men kan såvidt kjenne at det forplanter seg i bilen som svak vibrasjon. Kan noen ganger begynne å skrangle litt i bakluka pga at det liksom blir en resonans i hele bilen. Er litt vanskelig å forklare hvordan det er. Men jeg synes det høres ut som det kommer fra motoren. Det er værre i fjerde gir enn tredje gir. Så det blir værre dess tyngre den drar. Som nevnt kun bare fra 2000 til 2500 omdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er motorkode BMM. En dieselmotor har jo en røffere gange enn bensinmotorer. Du merker på en måte tenningsinnpulsene på en diesel. Jeg opplever det som at det kan være disse impulsene som forsterkes mye mellom 2000 - 2500 omdr. Virker som det oppstår i det turtallsområdet den har mest dreiemoment. Motoren skifter karakter og lager da denne duringen fra motoren. Jeg prøvde en tilsvarende bil for ett år siden. Kan ikke huske at den var sånn. Min bil har gått 170` km mens den andre hadde gått 240` km. Uansett så takker jeg for svarene. Skjønner at dette ikke er enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMM er en PD (Pumpe Dyse) motor og de har generelt mer støy og en litt røffere gange enn en CR (Common Rail) motor, min oppfatning er at de også kan vibrere litt mer enn en CR motor, men om det er meg eller tilfellet er jeg ikke sikker på.

Som du sier så er det merkbart at motorkarakteren endres v/2000rpm og det er typisk for en PD motor.

 

Uansett, hvis du klarer å få tatt en filmsnutt av denne lyden og legger den ut her blir det enklere å kunne gi noe mer konkret svar.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen!

 

Tok av luftfilterboks idag for lettere å se motorfestet mellom girkasse og bil.

Motoren står med trykk imot bakre del av festet. Jeg klarer ikke å vri motoren noen ting bakover, altså topp av motor mot torpedovegg. Derimot kan jeg vri den mye motsatt veg. Da beveger det seg mye i dette motorfestet. Når jeg slipper motoren så vrir den seg tilbake, og står med trykk imot dette festet. Prøvde på en eldre Octavia 1,9 diesel. Der kunne motoren beveges i begge retninger. Kan det være dette som forplanter lyd fra motoren og til bilen mon tro? Noen som vet om det skal være klaring begge veier her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen!

 

Ny oppdatering. Fikk et annet verksted til å vurdere bilen. Svinghjul sa de. Det viste seg at de hadde rett. Svinghjulet var gåent.

Jeg skaffet delene selv, og satte bort jobben til verkstedet. Denne lyden som var tidligere er nå borte. Total kostnad ble kr 12500 for svinghjul, komplett clutch og arb. penger.

Litt merkelig er det at det første verkstedet sa at svinghjulet var i orden. De dokumenterte det også i servicepapiret som fulgte med på servicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår