Gå til innhold

Subaru Outback 2016 + caravan. Bensin eller fortsatt diesel?

Ranger emnet


morrun

Anbefalte innlegg

Funderer på å bytte ut XC90`en i noe nytt(D5). Ny XC90 koster en million, så det er uaktuelt på denne siden av lottopremien. Har alltid likt Subaru og med den nye Outback`en synes jeg de har fått til bil som ser bra ut igjen... Bensinvarianten deres er en 2,5 liter med 175hk og omkring 260Nm. Med diesel har du 150Hk og 350Nm. Av årsaker hverken forhandler eller jeg kan forklare, har bensinbilen lov til å trekke 2000kg, mens dieselbilen "bare" kan trekke 1800kg. Det er kun CVT-automat på Outback nå.

Jeg trekker på ei campingvogn med 1600kg totalvekt. Det har oppstått mye hysteri rundt dette med diesel. Om ikke hysteriet har truffet meg, så ber jeg i alle fall om innspill. Jeg bor ikke i Oslo, men bor i by på østlandet. Har ikke behov for å ta hensyn til ferdsel i Oslo heller, så dieselforbud er ikke noe jeg tenker på. Må derimot tenke på trekkraft, annenhåndsverdi og driftsutgifter. Kjører årlig ca 25.000km totalt og ca 3000/4000km med vogn. Hva bør jeg velge når jeg kjøper ny bil; bensin eller diesel?

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si hva som kan skje med annenhåndsverdi nå som det er så mye leven rundt dette, men hvis ting blir "uforandret" er diesel fortsatt mer populært, ihvertfall i biler med litt størrelse.

Driftsutgifter i form av vedlikehold er like, men driftsutgifter i form av drivstoff så vil du spare noen kroner årlig på diesel.

 

Jeg hadde ikke vært i tvil, siden du skal trekke vogn hadde jeg valgt diesel.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet. Ja, det faller meg litt vanskelig å gå til bensinbil, ettersom erfaringene med dieselmotorens trekkraft er så gode. Det blir praktisk umulig å teste dette ut før kjøp også. Dog har jeg aldri trukket campingvogna med bensinmotor heller, så jeg vet ikke om en bensinmotor på Subaruens størrelse ville framstått som utilstrekkelig og urimelig tørst når den skal trekke fullastet bil og vogn oppover diverse bakker og fjellveier. Med de dieselbilene jeg har hatt har det aldri vært noe trøbbel å henge med øvrig trafikk, selv tungt lastet med campingvogn.

 

Mvh Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke umulig å få testet bilen med henger/vogn.

Jeg drar (eller dro..) mye rundt på bilfrakthenger og frekk som jeg er spurte jeg forhandlere om å få teste bilen med nettopp henger bak, siden det var hovedargumentet for valg av bil. Testet 3 forskjellige biler med henger og erfaring under de turene kombinert med prisen på bilen var utslagsgivende for valget mitt.

 

Hvis forhandleren virkelig vil selge deg en bil så ordner han til veie demobiler med respektive motorer og du låner den en dag/helg eller så å hiver på vognen din og kjører deg en tur :) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår