Jump to content
Bilforumet.no

morrun

Bruker
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

About morrun

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 08/30/1971

Contact Methods

  • Bosted
    Østfold
  1. Beklager og takk. Det er en 2008 2.0 Dci 115hk, ca 190.000km. For øvrig ser jeg at stavekontroll har rota det til med overskrifta. Den har aldri vært brukt til frakt av hval.
  2. Hei. Motor kutter uten forvarsel. Rød motorlampe tennes. Skrur av tenning, skrur så på igjen. Varsellampe er borte og bilen starter stort sett lett igjen med det samme. Kjører få kilometer, så skjer det igjen. Ingen fast intervall på tid eller avstand før det gjentar seg. Dette skjer uansett hvilken nøkkel jeg bruker. Jeg byttet dieselfilter uten at det hjalp. Ber om tips som kan begrense verkstedkostnadene og ventetid uten bil. Verksted har allerede lest av feilkoder, uten andre funn en ved en enhet som styrer gløding, men dette skulle ikke være årsaken, mener de.
  3. Takk for innspillet. Ja, det faller meg litt vanskelig å gå til bensinbil, ettersom erfaringene med dieselmotorens trekkraft er så gode. Det blir praktisk umulig å teste dette ut før kjøp også. Dog har jeg aldri trukket campingvogna med bensinmotor heller, så jeg vet ikke om en bensinmotor på Subaruens størrelse ville framstått som utilstrekkelig og urimelig tørst når den skal trekke fullastet bil og vogn oppover diverse bakker og fjellveier. Med de dieselbilene jeg har hatt har det aldri vært noe trøbbel å henge med øvrig trafikk, selv tungt lastet med campingvogn. Mvh Morten.
  4. Funderer på å bytte ut XC90`en i noe nytt(D5). Ny XC90 koster en million, så det er uaktuelt på denne siden av lottopremien. Har alltid likt Subaru og med den nye Outback`en synes jeg de har fått til bil som ser bra ut igjen... Bensinvarianten deres er en 2,5 liter med 175hk og omkring 260Nm. Med diesel har du 150Hk og 350Nm. Av årsaker hverken forhandler eller jeg kan forklare, har bensinbilen lov til å trekke 2000kg, mens dieselbilen "bare" kan trekke 1800kg. Det er kun CVT-automat på Outback nå. Jeg trekker på ei campingvogn med 1600kg totalvekt. Det har oppstått mye hysteri rundt dette med diesel. Om ikke hysteriet har truffet meg, så ber jeg i alle fall om innspill. Jeg bor ikke i Oslo, men bor i by på østlandet. Har ikke behov for å ta hensyn til ferdsel i Oslo heller, så dieselforbud er ikke noe jeg tenker på. Må derimot tenke på trekkraft, annenhåndsverdi og driftsutgifter. Kjører årlig ca 25.000km totalt og ca 3000/4000km med vogn. Hva bør jeg velge når jeg kjøper ny bil; bensin eller diesel? Mvh Morten
  5. Tusen takk for hjelpen. Hvor fant du opplysningene? Mvh Morten
  6. Hei. Den neste familiebiler skal bli en firehjulstrekker. Har sett meg ut Pajero 3.2 DID av senere utgave (helst 2007/2008), som et godt alternativ. Nå er det stort sett bare varebiler å velge i, derfor trenger jeg å kalkulerer kostnaden for avgiftsendring fra vare til personbil. Har kjøpt meg familiebil på denne måten for noen år siden, men nå kjenner jeg ikke avgiftskalkulatorene igjen. Kalkulatorene vil at jeg skal oppgi en verdi for utslipp av NOx - partikkelutslipp. Jeg finner ingen oversikt over de opplysningene. Bilsider på nett oppgir bare CO2. Kan noen hjelpe meg å finne de rette opplysningene? Mvh Morten
  7. Hei. Jeg leter etter et sett brukte alu-felger og lavprofildekk til kassebilen min, en Renault Trafic 2008-modell. Det er veldig beskjedent utvalg, grunnet boltsirkelen 5x118. De jeg har funnet oppfatter jeg som for store dimensjoner, 20" og 22" felgsett. Jeg har satt grensen ved 18", i håp om at dette skal bli en pen nok oppgradering(kanskje med litt lavere fjærer), samtidig som ok kjørekomfort og nytteverdi beholdes. Det jeg har funnet ut, er at BMW-felger med boltsirkel 5x120 kan benyttes, med hjelp av slingrebolter og sentreringsringer. Utvalget av brukte 18" ere her er stort. Det spørsmålet som gjenstår er hva ulikheter i felgenes impress har å si for om hjulene vil passe eller ei. Original impress for Renault Trafic er ET 50. På BMW varierer det etter modell, men jeg ser at f.eks. 3-serie E46 har original ET 42. Hva utgjør differansen? Hvor stor differanse kan jeg ha, uten at hjulene hverken tar i fjærbeinet eller stikker ulovlig langt ut av skjermkant? PS. Jeg håper å unngå at tråden blir en diskusjon om hvorvidt 18" blir for lite, om slingrebolter bare er dritt, om felgenes bæreevne eller liknende. Håper bare å få kunnskap om dette med impress, som jeg ber om. Mvh morrun
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.