bjer84 Skrevet Desember 31, 2015 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2015 Jeg har en golf 4 stasjonsvogn 2005 mod. Jeg har planer om å montere et brukt originalt hengerfeste kjøpt fra bilopphugger. Jeg har lett mye på nettet etter informasjon om selve monteringen. Det virker ganske greit. Slik at andre også skal kunne bruke denne tråden har jeg foreløpig følgende oppskrift: - Skru av baklykter - Skru av støtfanger av plast - Skru av støtfanger av metall - Monter krokfeste (må rive av rustbeskyttelse i bolthull under bilen) - Trekk ledninger fra krokfestet og til begge baklyktene (koblingsskjema finnes på nett og følger med monteringssett fra biltema) - Monter støtfanger av plast (den av metall skal ikke monteres igjen) - Monter baklykter og koble til ledninger fra krokfestet i henhold til koblingsskjema Jeg sitter igjen med to spørsmål: 1. Må jeg kappe i støtfangeren eller andre deksel for å få plass til kroken? Under er to bilder som viser krokfestet plassert under bilen. Noen påstår at det ikke er nødvendig å kappe noe som helst. Jeg forstår ikke det og ønsker inspill. 2. Kan jeg koble meg på strøm fra baklyktene ved å bruke kabelsko? Jeg synes det ser veldig enkelt ut å koble seg rett på pinnene som stikker ut av dekselet (se bilde under). Hvilken størrelse kabelsko passer i såfall? Eller selges kontakter som er tilpasset baklyktene? Jeg er ute etter en løsning som holder, så jeg vil ikke bruke skjøteklemmer som klemmes over ledningene. Takker for innspill. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Desember 31, 2015 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2015 Om du må skjære ut i støtfangeren avhenger trolig av type krok. Du finner vel ut av det når du skal sette på fangeren igjen. Kobling med kabelsko rett på baklykta blir vel litt vanskelig. Det er jo kontakter fra bilens ledningnett som plugges inn på de pinnene du har avbildet, og ingen ledige pinner. Om du ikke vil bruke "strømtyv" kontakter som klemmes på eksisterende ledninger, så bør du kanskje heller kjøpe ferdig ledningnett som er tilpasset bilen. Enten fra VW (trolig dyrt?), eller fra UK: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=vw+bora+towbar+wiring++kit&_sop=2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjer84 Skrevet Desember 31, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2015 Betyr det at når et verksted skal ettermontere et originalt hengerfeste på denne bilen så kapper de også i støtfangeren? Er det mulig å få tak i en mal? Eller måler de bare? Alle pinnene som viser på bildet er faktisk ledige på begge sider, så jeg har de kontaktpunktene jeg trenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Januar 1, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2016 Jeg tror ikke du trenger å sage i støtfangeren på den bilen, med det hengerfestet. Ser ut som du har rett i at kontaktne på baklysene er forberedt for hnegerfeste. Mulig du kan skaffe riktige kontakter fra VW, men ellers så får du vel prøve med løse kontaktpinner (4 eller 6 mm?) https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=210920 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjer84 Skrevet September 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2016 Jeg måtte sage et hakk i fangeren. Jeg begynte forsiktig, og resultatet ble bra! Når det kommer til ledningene så var det bare å sette små kabelsko rett på lyktene. Alt fungerer som det skal, og jobben tok ikke lang tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg