Gå til innhold

Audi a6 1998 2,5tdi. Viftereim

Ranger emnet


nyg89

Anbefalte innlegg

Noen som vet om dette er en stor jobb å bytte? er en 1998 2,5tdi.


 


Bilen står på verkstedet nå men de klarer ikke få den ferdig før romjulen og da vi skal ha bilen før den tid lurer jeg på om det er en stor jobb og gjøre selv? de snakket om at de måtte av med hele fronten ? hjalp en kamerat en gang å bytte viftereima og den gangen satt reima veldig lett tilgjengelig.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt knotete, det er trangt foran der men er absolutt ingen umulighet å gjøre det selv. 

Av med hele fronten syns jeg hørtes volsomt ut for bare denne reima, dog husker jeg ikke hvor god plass det er foran der.

 

For ordensskyld så heter det multireim/drivreim og ikke viftereim. Vifta er elektrisk på bilen din smile.gif

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som pleier å bli byttet samtidig (men kun hvis det trengs) er spennrulle og løpehjul.

 

Hvis du kun skal bytte reim og du kommer til uten å ta av fronten er dette gjort på under en time, selv med lite skrukunnskaper.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, der er guiden for å sette fronten i "service posisjon". 

Jeg husker ikke om det er nok plass i fronten til å klare å bytte reima uten å gjøre som på videoen, men det ser du meget fort når du åpner panseret.

Det er ingen stor jobb å løsne på fronten, men er unødvendig hvis det ikke trengs. Reima er en enkel sak å bytte.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha fronten i service posisjon for å bytte multi-reima. Reima driver også hoved-vifta, er en viskose-kobling der. Andre vifta er elektrisk. Det går fort 2 timer på jobben. Du trenger 2 x 32mm fastnøkkler for å ta av vifta, og en 17mm umbrako for å holde strammeren (fjærbelastet) til reima. Trengs også div. umbrako for å ta av deksler foran reima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er ganske grønn når det kommer til bil. iallfall deler etc. så en visekose kobling sa meg ikke så mye. Er det noe jeg trenger skru fra hverandre for å få reima ut eller er viskose kobling bare noe reima spinner på?

 

Får prøve i morgen, ser ut som noe som lar seg gjøre :)

 

tusen takk for alle svarene! dere gjorde kvelden litt lysere og julen for den saks skyld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fronten i service posisjon, så er det bare å skru av vifta med 2 x 32mm fastnøkler, skru av deksler rundt reima. Videre trenger du 17mm umbrako for å slakke på strammeren til reima. Du må holde strammeren nede for å ta av reima, siden den er fjærbelastet, og så ta reima av. Sjekk tilstand på strammeren. Viktig å sette på ny reim på rett måte, som kan være litt vanskelig siden den går innom mange punkter. Søk etter bilder på google, så ser du hvordan reima skal sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår