Gå til innhold

moment for montering av girkasse og clutch. A4B8

Ranger emnet


visningsnavn999

Anbefalte innlegg

Nei, det er vel en eller annen form for kompositt eller plastikk da..........

 

Helt ærlig, ja det kan være alu.bolter men det tviler jeg MEGET sterkt på. Test med en magnet så finner du fort ut hva det er. 

Btw: Rustfrie er heller ikke magnetiske, men de har høyere egenvekt enn stål.

Ta gjerne et bilde av bolten og legg ut her, få også med hodet på bolten.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel en eller annen form for kompositt eller plastikk da..........

 

Helt ærlig, ja det kan være alu.bolter men det tviler jeg MEGET sterkt på. Test med en magnet så finner du fort ut hva det er. 

Btw: Rustfrie er heller ikke magnetiske, men de har høyere egenvekt enn stål.

Ta gjerne et bilde av bolten og legg ut her, få også med hodet på bolten.

 

 

Setter pris på dine konstruktive og godt gjennomtenkte svar i denne tråden. Det er sånt som gjør at jeg skjønner at jeg er kommet til et seriøst diskusjonsforum der en blir tatt på alvor og får gode svar når en kommer med et normalt spørsmål.

 

Liker at du nevner kompositt og plast på den måten som du gjør, for da blir dette bare enda dummere.

 

Når du kommer men sånne inlegg og samtidig har teksten "Super moderator" i signaturen minner det meg om sersjanter i forsvaret som får påsydd striper på armen og plutselig er mye bedre enn alle andre.

 

Men du har vel rett, siden du er så sikker selv om jeg har prøvd å skrive at det ikke kan være stål, så er det vel ikke noe mer å lure på. Er vel kun meg som er for dum.

 

Eller.....?

 

 

 

 

På bildet er 4 bolter som fester girkassa til motoren, og tre som står på selve girkassa. Alle lagd av det samme materialet.

 

Disse boltene har tilsammen en masse på 45cm3. Som du ser så veier de 108 gram.

 

Det vil si at det disse boltene har en massetetthet på 2,4g/cm3.

 

I denne tabellen ser du at rent aluminium har en massetetthet på 2,7g/cm3, mens stål (ikke rustfritt, som du allerede har nevnt er tyngre) og rent jern ligger mellom 7,8g/cm3 og 7,9g/cm3

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Tetthet

 

 

Dette viser at jeg traff meget godt da jeg tippet at disse boltene var like lette -eller lettere enn aluminium, og veier ca en tredjedel av det en lik bolt i stål ville ha gjort.

 

 

 

Men for all del. Du har nok rett. Dette er stål. 

post-151828-0-43183900-1450890892_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du tar det som jeg er useriøs, og jeg skal forklare hvorfor jeg svarer som jeg gjør.

 

Du aner ikke hvor mange innlegg det er her inne ila. et år og når 98% av de er skrevet av en bibliotekar men null peilig på bil hvor de påstår det ene og det andre, akkurat som du gjorde over her, "det er ikke stålbolter, basta"

Hvordan kan jeg vite at du ikke er enda en bibliotekar som er overmodig og tror han vet mye mer enn han kan? 

I mitt hode så vil jeg tro at siden du klarer å grave frem en formel for å regne ut vekta og massen så klarer du å finne fram momenttabellen hos www.tingstad.no.

Et bilde av en vekt sier også nada, jeg vet ikke dimensjonen på boltene, testet du med magnet? Her er en materiale kalkulator så kan du teste teorien din en gang til: http://astrup.no/materialkalkulator

 

Uansett, her er momenttabellene

http://diy-ski.dyrstad.nu/artikkler/gjenger.pdf

http://www.tingstad.no/upload_images/2EE0D934918D42A183F760A9BD6EDF8A.pdf

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel egentlig at jeg prøvde å spør på en grei måte om hva slags type bolter dette er, siden det ikke kan være stålbolter. Svar som;JO! Det ER stålbolter! er da til lite hjelp.

 

Uten å vite hva de er lagd av hjelper en momenttabell lite. Skulle jeg fulgt ditt råd å gå ut ifra en momenttabell for stålbolter ville det nok vært knekt for lengst.

 

Jeg har ikke gravd frem noen former for å regne ut vekt i forhold til masse, dette er noe de fleste oppegående personer som har fulgt med på skolen kan utenat.

 

Du spurte etter bilde av boltene, nå fikk du et bilde av 7 bolter, som viser samlet vekt av disse, samtidig som jeg skrev at disse tilsammen utgjør 45cm3 og itillegg regnet ut egenvekt. Og dette mener du viser "nada"? Hvor mye mer vil du kunne finne ut om du vet dimensjonen?

 

Hva mener du egentlig jeg skal finne ut med den materialkalkulatoren? Den er lagd for å finne ut av vekta når du allerede vet hvilket materiale bolten er lagd av. Mener du at jeg skal prøve hele lista til jeg finner noe som treffer mine utregninger?

 

De fleste som har skrudd nok på bil til å bytter clutch selv merker når de skrur ut en bolt og den veier en tredjedel av hva den vanligvis ville ha gjort, bibliotekar eller ikke. Så å svare på den måten du gjør virker bare useriøst. Spesielt når du er moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår