Gå til innhold

visningsnavn999

Bruker
  • Innholdsteller

    32
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

243 profilvisninger

visningsnavn999's Achievements

Korporal

Korporal (2/13)

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe et sånt rele?
  2. Er vel vakuum, ja, tror jeg uten å ha greie på det. Fungerer hverken med knapp på nøkkel eller knapp inne i bil. Syns det var rart at det skjedde på begge dørene samtidig
  3. Måtte bytte bunnpanne og olje pickup, så passa det :) Men takk for svar uansett ;)
  4. Låsen på begge dørene fremme sluttet å virke samtidig. Bakdører og bakluke fungerer som normalt. Får heller ikke låst opp med nøkkelen i døra da dette sikkert aldri har vært brukt. Etter litt oljing fikk jeg i nøkkelen, men får ikke vridd. Dørene må altså åpnes innenfra. Noen som vet hva feilen kan være?
  5. Har en pajero jeg tror er fra 86/87 med 2,6 bensinmotor. Har også en l200 tdi, tror den er fra begynnelsen av 90. Er det noen som vet hvordan dieselmotoren fra l200 passer i pajeroen?
  6. I det første inlegget ditt sto det: Det er nok vanlige stålbolter, alternativt varmforsinket eller syrefaste. Nå er det tydeligvis forandret til: Tipper det er vanlige stålbolter, alternativt varmforsinket eller syrefaste. Sier jo litt når du må tilbake å endre inlegg........ Skjønner fortsatt ikke hvilken vei du kommer med å vite dimensjonen, da jeg allerede har skrevet at de har en egenvekt på 2,4g/cm3. Men om du mener det hjelper så er det 1stk m12x80 3stk m10x90 og 3stk m8x35. Fikk det visst ikke med istad, men nei; de er ikke magnetiske. Så det du mener er at alu og stål har samme strekkfasthet? Og kan strammes med samme moment? For hvis ikke er vi jo tilbake til mitt opprinnelige spørsmål om hvilket materiale dette er. Jeg skjønner jo at dette ikke er stål, men jeg vet ikke nok om dette til å kunne si at da er det alu. Det fins jo faktisk andre lette materialer også. Kanskje du som er Utdannet industrimekaniker, jobbet som bilmekaniker og jobber som anleggsmaskinmekaniker hadde dratt til de boltene uten moment, men jeg er snekker, og siden jeg ikke før har dratt til en bolt i alu eller hva dette nå enn er tenkte jeg det kunne være lurt å vite moment. Men det var jo tydeligvis forferdelig dumt av meg. Har jo for lengst skjønt at dette ikke er plassen for å finne svar hvis en kommer med et vanlig spørsmål, blir bare litt frustrert av sånne personer som deg. Men en ting jeg lurer på; er du virkelig så trangsynt og egenrådig at når noen sier -Jeg har en bolt, den veier en tredjedel av en tilsvarende bolt i stål, hva er den lagd av? så tror du dem ikke? Og ja, jeg vet like godt som deg at du har forandret post #4. Ser heller ikke helt problemet. Hadde jo bare vært å la være å svare, eller skrive at det sansynligvis er stål(trangsynt som du er) eller alu (hvis det er det som er alternativet).
  7. Poenget er vel egentlig at jeg prøvde å spør på en grei måte om hva slags type bolter dette er, siden det ikke kan være stålbolter. Svar som;JO! Det ER stålbolter! er da til lite hjelp. Uten å vite hva de er lagd av hjelper en momenttabell lite. Skulle jeg fulgt ditt råd å gå ut ifra en momenttabell for stålbolter ville det nok vært knekt for lengst. Jeg har ikke gravd frem noen former for å regne ut vekt i forhold til masse, dette er noe de fleste oppegående personer som har fulgt med på skolen kan utenat. Du spurte etter bilde av boltene, nå fikk du et bilde av 7 bolter, som viser samlet vekt av disse, samtidig som jeg skrev at disse tilsammen utgjør 45cm3 og itillegg regnet ut egenvekt. Og dette mener du viser "nada"? Hvor mye mer vil du kunne finne ut om du vet dimensjonen? Hva mener du egentlig jeg skal finne ut med den materialkalkulatoren? Den er lagd for å finne ut av vekta når du allerede vet hvilket materiale bolten er lagd av. Mener du at jeg skal prøve hele lista til jeg finner noe som treffer mine utregninger? De fleste som har skrudd nok på bil til å bytter clutch selv merker når de skrur ut en bolt og den veier en tredjedel av hva den vanligvis ville ha gjort, bibliotekar eller ikke. Så å svare på den måten du gjør virker bare useriøst. Spesielt når du er moderator.
  8. Setter pris på dine konstruktive og godt gjennomtenkte svar i denne tråden. Det er sånt som gjør at jeg skjønner at jeg er kommet til et seriøst diskusjonsforum der en blir tatt på alvor og får gode svar når en kommer med et normalt spørsmål. Liker at du nevner kompositt og plast på den måten som du gjør, for da blir dette bare enda dummere. Når du kommer men sånne inlegg og samtidig har teksten "Super moderator" i signaturen minner det meg om sersjanter i forsvaret som får påsydd striper på armen og plutselig er mye bedre enn alle andre. Men du har vel rett, siden du er så sikker selv om jeg har prøvd å skrive at det ikke kan være stål, så er det vel ikke noe mer å lure på. Er vel kun meg som er for dum. Eller.....? På bildet er 4 bolter som fester girkassa til motoren, og tre som står på selve girkassa. Alle lagd av det samme materialet. Disse boltene har tilsammen en masse på 45cm3. Som du ser så veier de 108 gram. Det vil si at det disse boltene har en massetetthet på 2,4g/cm3. I denne tabellen ser du at rent aluminium har en massetetthet på 2,7g/cm3, mens stål (ikke rustfritt, som du allerede har nevnt er tyngre) og rent jern ligger mellom 7,8g/cm3 og 7,9g/cm3 https://no.wikipedia.org/wiki/Tetthet Dette viser at jeg traff meget godt da jeg tippet at disse boltene var like lette -eller lettere enn aluminium, og veier ca en tredjedel av det en lik bolt i stål ville ha gjort. Men for all del. Du har nok rett. Dette er stål.
  9. Det eneste jeg kan si sikkert er at de ikke er av stål, da jeg vil tippe de veier rundt en tredjedel av hva en stålbolt gjør. Derfor spurte jeg på en enkel måte om noen vet hva de er lagd av.
  10. Koster 1600 for 4l av den olja hos møller. At det er vanlige stålbolter er hvertfall bare vas.
  11. Koster 1600 for 4l av den olja hos møller. At det er vanlige stålbolter er hvertfall bare vas.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår