Gå til innhold

SUV eller sedan?

Ranger emnet


Baguett

Anbefalte innlegg

God ettermiddag!

 

Det er på tide å kjøpe seg ny bil, og for første gang legge litt penger i kjøpet. Har til nå eid 2 bilder, først en Audi A3 97 og nå en Passat 98. Passaten er ikke EU godkjent (enda) og burde vært det for leeeenge siden, så jeg burde finne meg en ny bil før årsskiftet iallefall.

Men jeg klarer ikke å bestemme meg hva jeg vil ha, det er så mye å velge imellom og kravene mine kan være litt sære. 

 

Jeg er usikker på hvor mye jeg er villig til å bruke da boligkjøp kan skje i en ikke fjern fremtid, men den tid den sorg tenker jeg. Lei av gamle biler som har mye feil nå. Så 200.000 tenker jeg er et bra tall å forholde meg til. Kan strekke meg hvis jeg får det lille ekstra, men helst ikke så mye. Jeg vil også ha parkeringssensor bak, og helst automatkasse siden jeg står i kø omtrent hver dag (også i oppoverbakker).

Og, det som er et av de viktigste punktene, er at jeg vil ha god bakkeklaring. Trenger ikke å være helt oppe i 25-cm, men 10cm blir for lite. Må kunne kjøre på skogsvei, men ikke i all slags terreng. Må være nyere enn 2008, og ikke ha voldsomme kilometer bak seg.

 

Men, det må også være SUV(ikke for stor) eller en sedan, alt annet er stort sett uaktuelt, selv om enkelte crossovers (type CX-3) kan være aktuelle. Sliter dog litt med å finne en SUV som passer for en 21-åring. Vil jo ikke ha en 60-års stempel når jeg kjører rundt, selv om status osv ikke betyr så mye for meg.

 

Biler jeg har tittet på og er halv-interessert i er Mitsubishi ASX, Mitsubishi Outlander, Honda Santa Fe, Mazda 6, Hond Accord, Mazda CX-5, Audi Q5 (litt dyr), og flere jeg ikke kommer på i farta.

 

En Mazda 6 (2013-) eller Mazda 3 med god bakkeklaring hadde egentlig være det beste, men dette har jeg ikke kommet over. Audi Q-serien synes jeg er veldig fin men alt for dyr. BMW X6 har alt jeg trenger, bortsett fra prisen.

 

Finnes det noen modeller som kan passe til mine behov som jeg ikke har fått med meg? Kjøper gjerne fra forhandler pga garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bolig før du tenker på ny bil. Det kommer utrolig mange utgifter da du kjøper en bolig. Ting du vil ha, vil fikse på osv osv. Da er det veldig greit å ha tilgang til noen tusen ekstra. 

 

""....been there done that!"

Det var planen, men ser ikke for meg å kjøpe bolig før tidligst et stykke ut i 2016, og bilen jeg kjører nå fusker veldig. Kan jo prøve å finne en billigere bil enn 200.000 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mye bilfor 70-100 k også.

Men da får en jo ikke alle krava dine oppfølgt.

Må helst gå i litt biler som ikke holder seg så høyt i pris.

21 selv og er over gjennomsnittet intresert i bil. Men pga familiesituasjon osv ble valget på en 2006 modell ford mondeo, da dette var den siste utgaven av mk3 utgaven og alle barnefeil var borte. Hatt så si vedlikeholdtfritt bilhold (standar service da).

Betalte 89 for den for 2,5 år si. Absolutt alt av utstyr! Selv om det ikke var en bil eg hadde lyst på, har eg sett på den som en bruksgjenstand, og den har vært utrolig god bil til nå og tror den kommer til å vare i mange år til! Hadde mye mer lyst på en mer ungdomsbil, men får ta det når økonomien tilsier det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt biler i alle prisklasser og aldere og er definitivt ferdig med oppbrukte biler til "høy" pris.

Kjøp så ny bil som budsjettet tillater, du vil ikke få mye problemer og du har en driftsikker og komfortabel bil i mange år fremover.

 

Grunnen til at jeg skriver "høy" pris innledningsvis er at du må ta med service og rep. kostnader i regnestykket og en ny bil vil ikke ha rep. kostnader mens på en gammel og brukt bil kan dette gå ifra alt mellom 100,- til flere månedslønninger i året.

 

Sverre har (foreløpig) vært heldig med sin Mondeo, jeg hadde en slik tidligere (riktignok samboer som kjørte den).

Ga 100'000,- for bilen, da var den 6 år gammel og gått 140-150'000km (Mondeo Mk3 2005 mod.)

På 3 år og 50'000km hadde jeg brukt litt over 55'000,- i delekostnad (er mekaniker, så skrur alt selv) og ble etterhvert dritt lei den jævla møkkabilen og solgte den for 28'000,-

Ergo har jeg tapt 125-130'000,- på den bilen, og det er MER enn jeg tapte på en 2012 Audi A4 som jeg kjøpte ny og solgte igjen innen 2 år!

Riktignok kostet Audien flere hundre tusen mer, men tapet er uansett mindre, så en bil som er billig i innkjøp, er ikke nødvendigvis så billig over tid..

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt biler i alle prisklasser og aldere og er definitivt ferdig med oppbrukte biler til "høy" pris.

Kjøp så ny bil som budsjettet tillater, du vil ikke få mye problemer og du har en driftsikker og komfortabel bil i mange år fremover.

 

Grunnen til at den skriver "høy" pris innledningsvis er at du må ta med service og rep. kostnader i regnestykket og en ny bil vil ikke ha rep. kostnader mens på en gammel og brukt bil kan dette gå ifra alt mellom 100,- til flere månedslønninger i året.

 

Sverre har (foreløpig) vært heldig med sin Mondeo, jeg hadde en slik tidligere (riktignok samboer som kjørte den).

Ga 100'000,- for bilen, da var den 6 år gammel og gått 140-150'000km (Mondeo Mk3 2005 mod.)

På 3 år og 50'000km hadde jeg brukt litt over 55'000,- i delekostnad (er mekaniker, så skrur alt selv) og ble etterhvert dritt lei den jævla møkkabilen og solgte den for 28'000,-

Ergo har jeg tapt 125-130'000,- på den bilen, og det er MER enn jeg tapte på en 2012 Audi A4 som jeg kjøpte ny og solgte igjen innen 2 år!

Riktignok kostet Audien flere hundre tusen mer, men tapet er uansett mindre, så en bil som er billig i innkjøp, er ikke nødvendigvis så billig over tid..

Greit å vite slikt.

 

Hva mener du er en øvre grense for alder og km? Og, er vel bedre med en 2008 mod med 50.000 km enn en 2011 mod med 100.000 km (sett bort fra garanti)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke mene noe om øvre grenser, det går på personlige preferanser og budsjettet ditt.

 

Ikke nødvendigvis, en 7 år gammel bil som har gått 50'000km har blitt brukt til mye småkjøring og vil ha mer slitasje på motoren kontra en 4 år gammel bil med 100'000km på telleren.

Det er bedre å kjøpe en bil som er gått langt på få år enn en som er gått lite på mange år, ref. da til motorslitasje.

Med en bil med mange km på veien vil du selvfølgelig ha større sjans for å støte på at du må bytte understellsdeler ol.

En kombinasjon av alder og km er det beste, rundt 15'000km årlig er nok et fint utgangspunkt.

Kaldstarter er det som er mest "skadelig" for en motor, og når det blir mange sånne og lite langkjøring vil motorslitasjen øke betydelig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker ift. prisfall på gammel modell, så tror jeg ikke du vil legge mye merke til det med mindre det er en relativt ny 2015 modell du titter på.

Demobilene blir stort sett solgt på denne tiden av året så du kan gjøre et godt kjøp på en slik.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår