Gå til innhold

"Auto" lysbryter på Passat 3bg (Koble tåkelys på "dagtid")

Ranger emnet


Passat05tdi

Anbefalte innlegg

Har bestilt en original "Auto lysbryter" til min Passat 3bg, med ledningsovergang og lys-sensor slik at den passer rett inn i bilen. Har ikke koblet den opp enda, men har forstått det slik at alle lys (foran og bak) slår seg av om dagen, dvs. at jeg ikke har "kjørelys" foran om dagen, kun kjørelys foran og bak om kvelden/natten.

 

Men i Norge er det vel kun lovlig å slå av baklyktene på dagtid? Kjørelys foran må vel alltid være tent?

 

Så da er spørsmålet mitt: Går det ann å koble opp tåkelys og parklys foran på "auto" funksjonen? (på dagtid)

Og vanlig parklys og nærlys når det er mørkt?

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, bilen min har jo aut.kjørelys på nærlys originalt, så muligens disse er på når jeg velger "auto". Får vente til jeg får delene i posten, så får jeg sjekke.

 

Eventuelt legge opp LED drl med egen bryter i tillegg :)

 

Men er det påbudt med kjørelys foran om dagen? Eller kun når det er mørkt?

 

Gis det feil på EU hvis kjørelysene ikke kommer på ved start av motor? Slik at man må slå de på med bryteren?

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påbudt med dagskjørelys (min. 2x 21w pærer foran) eller E-merkede LED DRL.

Ved mørkets frembrudd er kjørelys påbudt, altså hovedlys og baklys.

Det er ikke feil på PKK hvis lysene ikke slås på av seg selv.

 

Problemet er at det er ikke slik som på en gammel bil hvor bryter blir tilført spenning og den sender det videre til lyktene.

Her er det styreenheter inne i bildet, og kobler du opp en ny, moderne "auto" bryter med lyssensor risikerer du at ingenting fungerer, eller at den overhodet ikke fungerer slik den skal (på bilen den er tiltenkt).

Det er heller ikke bryteren som oppfatter signalet fra sensor og som bestemmer om det er lyst eller mørkt.

 

Gjerne oppdater her når du har testet, er av interesse for meg å vite hvordan et "gammelt" system takler moderne komponenter uten programmering.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, spent på resultatet selv. Selve overgangen er laget for Passat 3b og 3bg + golf IV osv. Det er en egen lyssensor som plasseres i nærheten av vinduet som følger med. Tror det vil fungere fint, men spent på om nærlysene er konstant på uansett, siden dette er norsk bil med originale aut.kjørelys hehe..... Isåfall er det vel mulig å koble dette om til tåkelys :-)

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går ut ifra en vanlig lysbryter, hvordan kobler man tåkelys som automatiske kjørelys? :)

 

At tåkelysene kommer på ved start av motor istedenfor nærlys :)

 

Noen som vet hvilke ledninger som må kobles hvor? Hørt det er "tfl" fra lysbryter som må kobles til "nl", stemmer dette?

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvordan lysstyring er, jeg har ikke søkt opp noe men hvis det er Canbus må det programmeres, er det tradisjonelt er det "plug & play".

Hvis det ikke er Canbus, da er det satt inn et relé eller en modul som kontrollerer automatisk kjørelys. Hvis det er tilfellet er det bare å koble om dette og legge opp egen styring til tåkelys. For og si det sånn, det er mer jobb enn å vri på lysbryter ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke canbus på 3bg. Mener selve "modulen" ligger i lysbryteren. Noen ledninger må kobles om, men er ikke sikker på hvilken.

 

Har originale tåkelys, og jeg tror pinnen merket med "NL" fra lysbryter er ledningen ut til tåkelys. "TFL" er såvidt jeg vet "kjørelys".

 

Men har noen andre gjort dette før? Er det så "enkelt som å skjøte "NL" på "TFL"? Og klippe "TFL" ledningen som allerede er der (som sannsynligvis går direkte til nærlys)?

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Montert auto bryter nå, fungerer knall bra! Tok å koblet fra "TFL" ledningen i bryter-kontakten, og dermed fungerer alle funksjoner 100%.

 

Kan til og med la bryteren stå fast i "på" posisjon (helt til høyre) uten at parklysene står på når bilen er låst :-) (dette kan dermed brukes som automatiske kjørelys om man ikke har det fra før hehe).

 

Har i tillegg fått coming home / leaving home :)

 

Eneste som gjenstår nå er LED-striper som kan kobles inn som kjørelys :)

 

Men hvordan er reglene for LED striper? Kan de stå på døgnet rundt? Kan de stå på samtidig som nærlys?

 

Eller går LED-stripene under samme regler som tåkelys?

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Kjøpte bryter med overgang/lyssensor på eBay.

Lett og montere, men måtte fjerne den igjen, da coming home/leaving home funksjonen hengte seg opp til tider, lysene ville ikke slå seg av når jeg låste bilen. Men alt fungerte 100% i etterkant, men jeg ville ikke tulle noe mer med det, så monterte den gamle bryteren igjen :)

 

Hvis du kobler opp auto bryter, så tar du ut "TFL" pinnen fra lysbryter kontakten, så kan du koble f.eks LED drl striper der, de vil da lyse i alle posisjoner på lysbryteren, men auto funksjonen ville skru på/av nærlys og parklys.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår