Gå til innhold

Vil ikke starte - Toyota Corolla 1.4 D4D 2006

Ranger emnet


jorn-t

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Samboeren har en Toyota Corolla 1.4 2006-modell som stort sett har stått i ro i 1,5 år. (hun har litt angst for å kjøre bil.. ).

 

Jeg har kjørt den en sjelden gang for å holde batteriet ladet, men det siste året har det blitt for lite kjøring og jeg har måttet lade batteriet for å få start ved flere anledninger. En periode lyste motorlampen under kjøring, men dette forsvant da vi hadde planer om å bestille time på verksted. (Jeg vred nøkkelen halvveis rundt og ventet 30 sek for å evt resette feilminne, vet ikke om dette egentlig funker på Toyotaen, men det funket på min gamle Golf 2002-modell ihvertfall). Uansett startet den på sekundet når batteriet hadde fått seg en dæsj strøm.

 

Nå sist gang ladet jeg batteriet halvveis opp (som vanlig, har vel gjort det annenhver måned sånn ca..), men startmotoren bare gikk og gikk uten at noe skjedde. Prøvde så å lade batteriet helt opp, det fikk minst 40 Ah.

 

Startmotoren drar rundt som bare det, men ingen antydning til fyr i sylindrene, ikke noe hosting, blårøyk eller noe som helst. Jeg antar at om startmotoren går rundt i 10-20 sekunder uten problemer så er ikke batteriet problemet? Prøvde først en 10-12 sekunder uten å gi gass, deretter en kort runde med halv gass, ingen forskjell. Kjørte så startmotoren til batteriet var nesten tomt, ladet fullt på nytt, men nei... helt dødt i sylindrene.

 

Antar det må være glødingen eller drivstofftilførselen. Eller kan det være kondens på tanken? Har vært bare halv tank det siste året. Men problemet oppstod mens det fortsatt var mange plussgrader, så det er ikke frosten.

 

Jaja.. kan dessverre ikke så mye om dieselbiler, eller biler generelt.. inv_biggrin.gif

Må vel også nevne at bilen ikke har vært på service på endel år.

 

Noen tips før jeg bestiller tauing og får den på verksted?

 

- Jørn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

På min VW Camper/Transporter må jeg gløde to ganger for å starte i streng kulde. Det fungerer.

Min "nye" Corolla D4dD hav vært treg å starte den siste dagene med temperaturer rundt ti grader. Syns glødelampa lyser veldig kort, og jeg starter uten gass, som instruksjonsboka sier. Det gikk da jeg ga litt gass, rikitg eller feil? Men vet ikek om det var det som gjorde at den startet elelr om der var at den trengte litt kinnimg.

Lampen over bensinmåleren lyste litt lenge, men det står ikek hva denne betyr, bare at man må kontakte verksted!? 

Den ser ut som en liten fiskebolle med innløp og utøp og en gul "flamme" under.??? Kan det være noe med ekstradrivstofftilførsel ved start? Varsel om partikkelfilter? Annet?

Mistenker releet for gløding. ??

Må vel måle, men syns glødringen er for kort, ekstremt kort i forhold til VW Transporteren min. Spørsmål om man kan lage en manuell strømkurs for å doble elerl tredoble gjødetiden? 

Bytte rele? (om gløderne virker ok).?

En gang måtte jeg bruke en kraftig hårføner i et kvarter for å få start på en dieselbil. Satte den inn i luftfilterinntaket, samt varmet turboen litt. Og det fungerte.

Vurderer motorvarmer, da det trolig hjelper, men har ikke strøm over alt der jeg parkerer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår