Gå til innhold

Defekt katalysator? - Biltema eller skruvat?

Ranger emnet


steini777

Anbefalte innlegg

Har i lang tid hatt problemer med ujevn tomgang, og fant til slutt ut etter ca 2 år at den ene tennkabelen hadde dårlig isolasjon, og derfor sto den å gnista til karroseriet konstant. Bytte tennkabler og alt var som nytt i noen måneder, helt til bilen begynte å trekke dårlig i høye hastigheter, lukte svidd under kjøring og av og til dør den på tomgang. Så mistenker defekt katalystor.

 

Det står mellom disse to:

https://www.skruvat.no/Katalysator-P104106.aspx

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Katalysator/KATALYSATOR-2000036196/

 

Det er 1000kr å spare på biltema, men er den like god? Noen som har erfaringer med biltema katalysator?

 

På merkeverksted koster den 5000+moms.... så det er ikke aktuelt.

Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenke seg de har rett, men jeg verken klarer eller vil store på et verksted (har opplevd/sett/hørt mye rart!), men hvis det er mulig å returnere katalysatoren hvis det ikke er den så kjør på.

 

Jeg mener fremdeles at "ganske sikre" ikke er sikkert nok ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takker for tips! Det viste seg å være veivakselsensor og ikke katalysator. Jeg kjøpte heldigvis ikke katalysatoren på forhånd.

 

Men jeg syns fortsatt bilen er noe nøkkete under kjøring.

Jeg har nylig byttet tennkabler fra Biltema, og lengden på disse var helt forskjellige fra de originale. (de fra biltema var litt lengre)

Så det var rett og slett lotto hvor hver kabel skulle med tanke på lengde (hver kabel går likevel til riktig sylinder).

 

Kan det være kablene som gjør den litt nykkete å kjøre?

Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår