Eddie123 Skrevet September 18, 2015 Rapporter Share Skrevet September 18, 2015 Heisann. Jeg har fått rust på framskjermene min, og skal bytte de. Er det noen som har tips til hva jeg må demontere på bilen for å gjøre dette ? Evnt link til sider i en service manual ? Mange takk. Vegard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet September 18, 2015 Rapporter Share Skrevet September 18, 2015 Ta en titt på denne her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eddie123 Skrevet September 20, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2015 Hei. Mange takk, den hjelper en god del. Er det noen som har gjort dette selv, som kan gi noen skriftlige hint ? Jeg har aldri skrudd så mye på karosseri før, så tar imot all hjelp med takk ! Vegard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet September 20, 2015 Rapporter Share Skrevet September 20, 2015 Er ikke så vanskelig dette . Ta av frontfanger sitter i 2stk 6mm umbrako skruer ta av de ytre dekslene i fanger , så ser du dem.ta av innerskjerm stjerneskruer og 10mm plast muttere ta av den sorte lista nederst , 10mm plastmutter på innersiden , som vises når du har fått av innerskjerm , så er det bare å dytte den litt frem , så kommer lista, 2 skruer kommer frem der lista satt , kan være litt vanskelig å se men sitter innunder der . Så sitter det ett plast deksel ,mot døra , sett fra inni hjulbuen det må bort. Da kommer 2 skruer frem, stjerneskruer ,løsnes fra inni skjermen,en liten stjerneskrue oppe ved toppen av skjermen, sett fra utsiden/ dør åpningen 10mm i fremkant av skjerm som holder skjermen mot karosseri 10mm skruer oppover karosseriet i motorrom. Nå skal skjermen være løs. Du kan ha en drill liggende om det trengs da ofte skruer kan verre trasig med å knekker eller at du ikke får dem opp, så du kan bore dem opp. Det kan skje når dem begynner å trekke på åra og blir gammel. Plastskruene bytter du bare ut til nye skruer når du skal montere igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eddie123 Skrevet Oktober 29, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2015 Hei. Har begynt med dette, men får ikke av den svarte lista som sitter under, langs siden av bilen. Dermed får jeg ikke av de nederste/bakerste skruvene på skjermen. Hvordan i alle dager skal man ta av den svarte listen som går nedover langs bilen ? Jeg har fjernet en haug med skruver under på listen, og noen i fremkant. Men den sitter dønn fast. Ser ut som om den går sammen med Audi merket inne i dørene etc, og disse klarer jeg ikke se hvordan skal tas av. Trenger hjelp fort, bilen står delvis demontert.... Vegard Er ikke så vanskelig dette . Ta av frontfanger sitter i 2stk 6mm umbrako skruer ta av de ytre dekslene i fanger , så ser du dem.ta av innerskjerm stjerneskruer og 10mm plast muttere ta av den sorte lista nederst , 10mm plastmutter på innersiden , som vises når du har fått av innerskjerm , så er det bare å dytte den litt frem , så kommer lista, 2 skruer kommer frem der lista satt , kan være litt vanskelig å se men sitter innunder der . Så sitter det ett plast deksel ,mot døra , sett fra inni hjulbuen det må bort. Da kommer 2 skruer frem, stjerneskruer ,løsnes fra inni skjermen,en liten stjerneskrue oppe ved toppen av skjermen, sett fra utsiden/ dør åpningen 10mm i fremkant av skjerm som holder skjermen mot karosseri 10mm skruer oppover karosseriet i motorrom. Nå skal skjermen være løs. Du kan ha en drill liggende om det trengs da ofte skruer kan verre trasig med å knekker eller at du ikke får dem opp, så du kan bore dem opp. Det kan skje når dem begynner å trekke på åra og blir gammel. Plastskruene bytter du bare ut til nye skruer når du skal montere igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eddie123 Skrevet Oktober 29, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2015 For å illustrere litt bedre, her er et par bilder: Jeg har fjernet alle skruvene under lista, og i forkant, men den rikker seg ikke. I tillegg, de bildene som Opel Astra lastet opp tidligere, lurer på om det er av en annen modell enn min ? Når jeg ser på de bildene, så viser de blant annet at det er en bolt bakerst / nederst på skjermen, som settes inn ovenifra og nedover. Men på min bil, så er dert 2 bolter, som går horisontalt, ikke vertikalt . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet November 6, 2015 Rapporter Share Skrevet November 6, 2015 Har du funnet ut av dette nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eddie123 Skrevet November 6, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2015 Heisann. Hadde nesten glemt denne tråden jeg ! ;) Jada, fant ut av det, men det var ikke enkelt å få tak i riktig informasjon .... Snakket med tilsammen 3 forskjellige Audi verksteder, og selv om de prøvde å være hjelpsomme, så var det mye feilinformasjon å få der og. Jeg forklarte hva jeg hadde gjort, og 2 av dem mente da at denne listen i tillegg til å være skrudd fast i underkant, også var limt fast. Jeg kunne ikke skjønne dette, og prøvde så en tredje, Dahles Auto i Sarpsborg, snakket med en på karosseri avdelingen der. Han tok seg skikkelig tid med meg, slo opp i datan sin, og kunne så fortelle meg at det sitter en rekke skruer under lista på dørstokken, der Audi logoen i aluminium er. Denne listen var det bare å vippe opp, så fikk man tilgang til disse. Var i utgangspunktet ikke enkelt å se at det faktisk var en separat list dette, når man jobber om kvelden med arbeidslys ;) Så allt i allt, en lærerik prosess, og nye skjermer er på, bilen ser 1000 ganger bedre ut enn med de gamle, rustne framskjermene ! Mange takk til alle som har hjulpet til ! Vegard opel astra reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Februar 28, 2018 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2018 Vurderer dette selv, men ikke funnet noen god guide med video/bilder. Noen som nylig har skiftet som kan oppdatere? Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 28, 2018 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2018 1 time siden, gutt78 skrev: Vurderer dette selv, men ikke funnet noen god guide med video/bilder. Noen som nylig har skiftet som kan oppdatere? Her ser du hvordan det ser ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg