Gå til innhold

Rust under bil


Chris Andre

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har kikket på en 99 220cdi Avantgarde med den vanlige rust på dører og skjermer. Men har også en noe stygg skavank under på innsiden av fremre jekkfeste. Legger ved bilde i håp om at noen kan forklare meg om dette er bærende konstruksjon eller om det er gulv. Som dere ser på bildet er den ganske gravrustet men virker som en slags stolpe og derav tykk. I den sammenhengen virker det ikke farlig, men kjøper jeg denne bilen blir det for mer enn to år og stryk på neste EU kontroll.

 

Mvh

 

Chrispost-153775-0-97513500-1440448149_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klart, når rust oppdages på PKK er det likegyldig om det er bærende eller gulv. Farlig rust er farlig rust i definisjon, eneste er at hullet/angrepet området kan være større når det er ikke-bærende. Tykkelsen på materialet er uvesentlig, sterkt rustangrepet området skal behandles likt uavhengig om det er 1 eller 5mm tykt.

 

Les igjennom denne; http://www.vegvesen.no/_attachment/62140/binary/15606

 

Og en ting til, rusten på bildet er å anse som "farlig" utifra det jeg kan se, og hvis den er det og overstiger gitte mål er det allerede en 2'er feil på PKK.

Mercedes er jo ikke heller kjent for å være motstandsdyktige mot rust, så hvis det er et punkt så alvorlig som dette, så er det sikkert fler når en river vekk beskyttelses plast og får bilen opp på bukk for en nærmere titt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Bilen hadde sin barndom i Oslo området, men har vært i Rogaland i senere år.

 

En god bruksbil, og som nevnt kun denne jeg anså som noe som kunne vært farlig rust. Ellers er det de vanlige stedene.

 

Nå aner jeg ikke hvor streng en EU kontroll er på sånt, og det varierer nok fra verksted til verksted. Ellers ser bilen bra ut under, antar den har vært tectylert i sin tid, men altså denne biten der beskyttelses laget (plastikK?) er gått av og gitt rust. Bilen er ellers nylig EU godkjent, men vil gjerne ha den gjennom om to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å være skeptisk når man skal ut og handle gammel Mercedes som har levd et liv i saltlake.

 

PS. Jeg har brukt Fluid Film på rustne deler i mange år. Dette fettet er meget effektivt når det gjelder å stoppe aktive rustprosesser (fettet holder vann borte fra stålet). Ulempen med soffet er at det ikke er noen permanent fiks. Må gjenta prosessen minst en gang i året (særlig viktig på deler som er utsatt for slitasje). Beste metode for å bli kvitt rust er selvsagt å fysisk fjerne rusten (sandblåsing, sliping eller kjemi) for deretter å forsegle stålet med lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår