Gå til innhold

Mekonomen utførte hjulstillingskontroll - nå er dekkene utslitt på innsiden, har jeg krav på ny kontroll?

Ranger emnet


transit97td

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For ett år siden byttet jeg ut noen stag på bakre hjulstilling (Audi A4 2000). Da måtte hjulstillingen justeres på nytt, så jeg sendte den inn på Mekonomen verksted for hjulstillingskontroll (med justering naturligvis). Nå har det gått ett år, og et av bakhjulene har punktert. Hjulstillingen har vært skjeiv; bakhjulene har vært vippet innover på toppen (negativ cambervinkel) og bakdekkene er slitt ned til tråden på innerste kant, mens det er mye gummi på ytterkantene.

Har Mekonomen noe ansvar? Kan jeg kreve ny hjulstillingskontroll, evnt. nye dekk?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Hvor gamle var dekkene, hvor langt er de gått og hvilket merke er det?

Du kan nok argumentere for ny kontroll, men du får nok kun avslag og ikke ny kontroll gratis. Nye dekk kan du nok bare glemme.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dessverre ikke hvor gamle de er eller hvor langt de har gått. Kjøpte bilen brukt og det er ikke informasjon om dekkskifte i serviceheftet, men dekkene var i god stand og fordekkene har fortsatt flere år igjen.

 

Bakdekkene er totalt sett mye mer slitt enn fordekkene; ytterkanten på bakdekkene har mindre gummi enn de mest slitte stedene på fordekkene. Kan dette være fordi bakdekken også er feilstilt i horisontal retning (spissing/spredning), eller er det en av konsekvens tyngefordelingen på tvers av dekket? Vinterdekkene er slitt jevnt framme og bak, men disse har ikke blitt brukt etter hjulstillingen.

 

IMG_20150814_171337.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år gamle dekk og av et lavpris merke, så er det etter min mening ikke mer og forvente. Utifra slitasjen så er disse dekkene nødt til å ha sotti foran tidligere, og da kan det være feil spissing (toe-out) som er årsaken, altså ikke nødvendigvis ikke reparasjonen eller Mekonomen sin feil (selv om jeg ikke har god erfaring med Mekonomen......)

 

Det du kan gjøre er å snakke med verkstedet og be de ta en ny firehjulskontroll og bli enige om at hvis alt er innenfor spec så betaler du og hvis det ikke er det (bak selvfølgelig) så står de for kostnaden evt. gir deg en heftig rabatt. 

 

Anbefaler deg også å kjøpe premium dekk når du først kjøper nye (Nokian, Continental, Pirelli ol.) 

Du får bedre veigrep overall og dekkene varer lenger, definitivt verdt kostnaden.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år gamle dekk og av et lavpris merke, så er det etter min mening ikke mer og forvente. Utifra slitasjen så er disse dekkene nødt til å ha sotti foran tidligere, og da kan det være feil spissing (toe-out) som er årsaken.

Hva? Som sagt; dekkene foran og dekkene bak var like slitt, pluss minus en millimeter eller to, før hjulstillingen. Slitasjen må dermed ha skjedd pga. skjev bakstilling.

Ellers godt tips, skal høre med Mekonomen om de er villige til å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mekonomen er litt fornuftig burde de nok ta en nærmere titt på denne saken. Hjulstillingen bak er jo opplagt feil, uansett hvor gamle og billige dekkene er slites de jo ikke skjevt på en side av seg selv. Om de dekker nye dekk er vell litt usikkert, de kan jo argumentere med at du burde oppdaget feilen tidligere. (Men hvem ser egentlig på innsiden av dekkene bak?) Uansett burde de jo dekke ny hjulstillingkontroll, med mindre noe er utslitt eller løst kan de jo ikke justert dette riktig.  

 

Regner med man kan justere både spissing og camber bak på en Audi a4 så da er det vell slett ikke nødvendig at dekkene må ha stått foran? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva vet vel jeg.

Du får gå i strupen på Mekonomen og forlange alt, kanskje de dekker det, kanskje ikke.

 

95% av alle bileiere i Norge sjekker mønsterdybden ytterst på dekket for det er det du ser ved første øyekast, de resterende 5% sjekker også innersiden for de vet at det er der dekket stort sett slites først.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker i midten...............

 

Dessuten sjekker jeg hele dekkene når jeg bytter fra sommer til vinterdekk om høsten og motsatt om våren.

 

Lurer på hvordan vinterdekkene i dette tilfellet ser ut, de ble jo brukt gjennom hele sist vinter.

 

Hvordan så sommedekkene ut sist vår da de ble montert?

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår