stedgar Skrevet August 5, 2015 Rapporter Share Skrevet August 5, 2015 Hei. Har en 2006 A6 2,4 quattro manuell, gått ca 150.000. Den går ujevnt på tomgang når den er varm og Møller påstår ut fra diagnose at det er et kjede som har strekt seg. Pris: 50.000,- for å bytte kjedene og strammere. Det er ikke aktuelt å betale, så jeg ser etter en annen løsning, feks bytte motor i Tyskland eller få bytte kjedene i Tyskland. Noen som vet om et bra verksted for slik i nærheten av Kiel? Hvis det er mulig, kunne jeg godt tenkt meg en 3,2 liter byttemotor. Stein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stedgar Skrevet September 15, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2015 Hei. Tenkte å oppdatere. A6en hadde ikke slakk i registerkjedet. Det var en ventil på den ene siden som så vidt jeg skjønner, er med å styre variable ventiltider som hadde hengt seg opp. Denne ble byttet hos Møller. Så i stedet for 50.000,-, fikk vi en regning på 3997,- :-) Stein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein1971 Skrevet September 16, 2015 Rapporter Share Skrevet September 16, 2015 Det finnes mye "skummelt" på nett når det gjelder registerkjede problemer med FSI motorene, spesielt første utgave av 3.2. Så mulig verkstedet er vant med dette problemet siden de tok en kjappis og anslo slakt kjede. Jeg har selv en 2.8 FSI, men har ikke kommet så langt at jeg har undersøkt med mitt verksted om det er noe å bekymre seg for. Så nyskjerrig på om du fikk noe mer info generelt om dette problemet ? Registerkjede skal jo liksom være lifetime.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stedgar Skrevet September 16, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2015 Hei. Første de sa var at registerkjedet hadde strekt seg. Det så de på timingen mellom cam og veiv sa de. Det var "bare" å bytte kjede. Jeg sa at jeg ikke tror på dere i og med at feilen kom og gikk. Bilen var inne en gang til og da fant de feilen på denne ventilen. Den er elektrisk styrt og jeg tipper at den slipper oljetrykk til forskjellige strammere på kjedet slik at timingen endrer seg med turtallet. Derfor ble timingen feil på tomgang, men helt ok ved kjøring. Hvis jeg ikke hadde vært stri og latt de ta ut kassa og bytte kjede, hadde jeg kanskje betalt 50000 til ingen nytte. Tviler på om de etterpå hadde innrømmet at det var noe annet enn kjedet. Stein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein1971 Skrevet Oktober 5, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2015 Litt treig her når det gjelder søk etter evt problemer med registerkjede og det jeg har funnet på nett angående 1.generasjon 3.2. Men lesning her var jo oppløftende og som nevnt har jeg ikke funnet spor av problemer med for eksempel 2.8 FSI eller for den slags skyld om 2.4: http://www.worldcarfans.com/print/10609286096/audi-a6-gets-new-28l-petrol-engine "Other technical advances on the 2.8 FSI concern the three timing chains that drive the camshafts. The intermediate gears and sprockets on the camshafts now have more teeth, to make them run more quietly and at reduced chain force. The tri-oval, in other words virtually triangular, design of the sprockets on the camshafts has a similar effect. This geometry reduces the torsional vibrations of the camshaft and the influences on the chain. The three Simplex roller chains, too, have been reengineered and optimised for smooth running and maximum wear resistance; no maintenance or even changing is needed throughout the entire lifetime of the engine. Thanks to the lower forces in the chain drive, the four hydraulic tensioners operate with less damping force, and less preload also means less friction." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim rudolph Skrevet Desember 9, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2016 hey har a6 4f 2.4l bensin fra 2005.fik feil på kamakselsensor.tok diagnose på verksted og fant ut ene kjede hadde strukket seg. skiftet alle 4 kjeder og strammere,men får stadig opp samme feilen? bilen gik bra i tomgang før skifte,men går ikke bra etter skifte av alle kjeder og strammere. får stadig opp samme feilen på kamakselsensor. tok kompressionstest. høyre side lagde alle 3 på 14 venstre side lagde alle på 11 kan det vere ECU(hjernen) som har klikka? trenger hjelp her??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Desember 9, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2016 Hva er feilkoden? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.