Gå til innhold

Løst håndbrekk

Ranger emnet


Nordby88

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lite peiling på bil, så tenkte at det kanskje var muligheter for å få noe hjelp her. Håper jeg har postet i riktig forum del.

 

 

Håndbrekket mitt er løst. Jeg har åpnet opp, og tror jeg har funnet ut hva som er galt. Se vedlagt bilde.

 

Går utifra at feilen er at hele stål/aliminiumsdelen er bøyd som en banan?

 

Er dette farlig å kjøre med, eller er det som jeg tror kun skummelt ved parkering på steder hvor man bør bruke håndbrekk?

 

Har denne delen noe navn, og hvor kan jeg eventuelt få tak i den? Hva vil det eventuelt koste å fikse på verksted om dette er noe jeg absolutt burde la autoriserte folk ta seg av?

 

 

 

 

post-153540-0-04310200-1437765293_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei! Denne som er bøyd er der for å utjevne utslaget på håndbrekket til å fordele seg på begge bremsene bak (en wire til hver). Ved korrekt justering og riktig stand skal det være minimalt avvik (begge wire skal være like langt fremme). Har ikke noe godt navn på denne egentlig men har pleid å si parkbremsutjevner (engelsk ofte omtalt som brake equalizer).

 

Vedrørende bruk, tja. Den er jo ikke i forskriftsmessig stand og skal ikke brukes - men rent praktisk er jo parkeringsbremsens funksjon særdeles nedsatt, så er vel ikke direkte adekvat å si at det er OK å la være. Vil også evt gi to`er på neste EU.

 

Å bytte denne er veldig enkelt, skru ut justeringsmutteren (den mutteren som sitter bak der hvor wirene går ut) lirke ut utjevneren, bytt og skru tilbake igjen. Skulle du få litt lite plass så er det bare å dra litt i håndbrekket så får du bedre klaring underveis. Er såre enkelt - men rent praktisk avgjør dette om hvordan denne utjevneren er tilgjengelig - noen tilbyr monteringskitt for håndbrekk hvor dette er med, andre leverer med nytt håndbrekk. Dette avhenger av modell og ettermarked. Er det en eldre bil tar de ikke mange kronene for denne på skroten ved selvplukk evt.

 

Som en sidenote; Dersom det står slik lenge, eller evt har gjort det kan det skape komplikasjoner på wire og bremser (særlig om er trommelbremser bak). Kan være fornuftig å funksjonsprøve og forsikre seg om at ikke er treghet el. ved bytte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flere biler er denne bøyd, og den skal være slik. Grunnen til at wirene ikke står jevnt er nok at den ene bremsewiren henger eller går tregt i strømpen. Eller autojustering på den ene siden bak ikke fungerer. Altså er ikke feilen der som du har bilde av, men bak i selve bremsecaliper/bånd, eller defekt wire.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår