Kane88 Skrevet Juni 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Har en pendlerbil som jeg har hatt en i en mannsalder. Jeg har byttet så og si alt på den. Det er en 3BG 2001 mod stv. Nå er tiden inne for ny EU kontroll. I løpet av den siste uken har den venstre baklykten sluttet å lyse. Blink og brems er ok. Jeg kan selvfølgelig ikke si med sikkerhet hvor lenge den er verdt slik, men jeg plukket opp en gammel henger borte i bygda hos noen som skulle gi den bort gratis. Når jeg huket den på så skjekket jeg lysene på hengeren og mener bestemt at jeg der burde ha sett om den ikke virket. Uansett så har hengeren også sluttet å virke på venstre baklykt å den er helt død.Ingen blink eller brems. Jeg har gått over alt elektrisk på selve hengeren å kan med sikkerhet si at den er 100 % nå. Idag har jeg åpnet alt bak og sjekket ledninger, smurt opp kontakter med elektrospray, men null respons. Jeg var under bilen bak og fant ett hull på kablen til tilhengerfeste . Den hadde falt litt lavt og ligget oppe på eksospoten. Det er nå loddet og isloert og kablen hengt sikkelig opp, men fremdeles ingen respons. Noen tips ? Jeg er lost og tom for ideer. Har baklyktene en separert sikkringskurs jeg ikke har fanget opp ? Noen fortalte meg at en død bakykt var ett kjent problem , men jeg har ikke hørt om dette før å jeg har fulgt deres råd uten at hjalp Bilen er for god til å skrotes da regreim, vannpumpe, dempere, bremser, og forstilling er nylig byttet, men å sette den på ett verksted for elektrofeilsøk er ikke ett tema. Bilen har mere bruksverdi enn det økonomiske. Alle tips tas imot med ett stort takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Se på platen der pærene sitter kan verre den som har tatt kvelden se om du får strøm inn på den? Har du sjekket sikringer bare for å utelukke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane88 Skrevet Juni 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Jeg tror ikke det er plata. Jeg har testet den på høyre side å da tente lyset i pærene. Ikke korrekt, men dog alikevel var det liv. Når jeg bruker målepenn så viser den null spenning i alle kontakter. Jeg har tittet over sikkringene som sitter i dashbordet . Er det flere ? Servicehefte har jeg, men mangler manualen til bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Fungerer parklyset v.f? Hvis den er defekt er det sikringen som er gått, lyser den så er det brudd på vei til baklykta. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane88 Skrevet Juni 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Nei parklyset virker ikke . Kun blink og brems. Jeg har som sagt sjekket sikkringene i dashen på førersiden. Fant ingen brent sikring der. Er det separate kretser for venstre og høyre ? Er det evt en sikringsboks til lokalisert ett annet sted ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Parklyset venstre FRAMME fungerer ikke? Da er sikringen til den kretsen gått. Ja det er 2 kretser til parklysene, høyre og venstre. Frem og bak går på samme kurs. Det er en sikringsboks i motorrommet også. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Har du testa kvar kabel som går inn på platen bak, bruk prøvelampe se om du har strøm på alle ledninger på kontakten der. Stemmer som jesper sier er en sikring til kvar side til lysa på bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane88 Skrevet Juni 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Var ute å kikket nå. Nei venstre parklys foran er også svart. Da er det en sikring da :-) . Hvor den lokalisert ? Er det en av de som evt sitter i motorrommet ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Her har du oversikt over sikringer på bilen din. Fuse 1 - 5-Amp (Beige) Heated Washer Nozzle Fuse 2 - 10-Amp (Red) Turn Signal System Fuse 3 - 5-Amp (Beige) Light For Glove Compartment, Air Conditioning, Selector Lever Fuse 4 - 5-Amp (Beige) License Plate Light Fuse 5 - 10-Amp (Red) Instrument Cluster, Heated Seats, Cruise Control Test Plug, Air Conditioning Fuse 6 - 5-Amp (Beige) Control Module Comfort System Fuse 7 - 10-Amp (Red) ABS Fuse 8 - 5-Amp (Beige) Automatic Headlight Beam Adjusting, Telephone System Fuse 9 - 10-Amp (Red) Open Fuse 10 - 5-Amp (Beige) CD Changer Fuse 11 - 5-Amp (Beige) Cruise Control By Automatic Transmission Fuse 12 - 10-Amp (Red) B+ (Battery Positive Voltage) For On Board Diagnostic (OBD) Fuse 13 - 10-Amp (Red) Brake Lights Fuse 14 - 10-Amp (Red) Comfort System Fuse 15 - 10-Amp (Red) Instrument Cluster, Automatic Transmission Fuse 16 - 5-Amp (Beige) Open Fuse 17 - 10-Amp (Red) Navigation Fuse 18 - 10-Amp (Red) Right Headlight, High Beam Fuse 19 - 10-Amp (Red) Left Headlight, High Beam Fuse 20 - 15-Amp (Blue) Right Headlight, Low Beam Fuse 21 - 15-Amp (Blue) Left Headlight, Low Beam Fuse 22 - 5-Amp (Beige) Parklight, Right Fuse 23 - 5-Amp (Beige) Parklight, Left Fuse 24 - 25-Amp (White) Wiper System Fuse 25 - 30-Amp (Green) Fresh Air Blower, Recirculating Control, Air Conditioning Fuse 26 - 30-Amp (Green) Rear Window Defogger Fuse 27 - 15-Amp (Blue) Rear Window Wiper System Fuse 28 - 15-Amp (Blue) Fuel Pump (FP) Fuse 29 - 20-Amp (Yellow) Engine Control Fuse 30 - 20-Amp (Yellow) Sunroof Fuse 31 - 15-Amp (Blue) Back-Up Lights, Cruise Control, Automatic Transmission Fuse 32 - 20-Amp (Yellow) Engine Control Fuse 33 - 15-Amp (Blue) Cigarette Lighter Fuse 34 - 15-Amp (Blue) Engine Control, Injectors Fuse 35 - 30-Amp (Green) Trailer Socket Fuse 36 - 15-Amp (Blue) Fog Lights Fuse 37 - 20-Amp (Yellow) Radio System, Telephone System Fuse 38 - 15-Amp (Blue) Comfort System Fuse 39 - 15-Amp (Blue) Emergency Flasher System Fuse 40 - 25-Amp (White) Dual Horn Fuse 41 - 25-Amp (White) Open Fuse 42 - 25-Amp (White) Open Fuse 43 - 10-Amp (Red) Open Fuse 44 - 30-Amp (Green) Heated Seats MAIN RELAY PANELFig. 2: Identifying Main Relay PanelNOTE: There are 3 fuses and 6 main relays located on the main relay panel. In addition there are 13 relays attached to an additional auxiliary relay panel. See Fig. 2.Main Relays (6)Relay 1 - Dual Horn Relay Relay 2 - Load Reduction Relay Relay 3 - Open Relay 4 - Fuel Pump (FP) Relay Relay 5 (V) - Wiper/Washer Intermittent Relay Relay 6 (VI) - Wiper/Washer Intermittent Relay Auxiliary Relays (13)NOTE: Located above relay panel. See Fig. 2.Relay 1 - Coolant Fan Control (FC)-A/C Relay Relay 2 - Relay For Motor For Motor Remote Unlock Rear Lit Relay 3 - A/C Clutch Relay Relay 4 - A/C Clutch Control Module Relay Relay 5 - Open Relay 6 - Selector Lever Light Relay Relay 7 - Fog Light Relay Relay 8 - Daytime Running Lights Change-Over Relay Relay 9 - Open Relay 10 - Glow Plug Relay Relay 11 - Change Over Relay For Speaker Radio/Telephone Relay 12 - Starting Interlock Relay-Alarm System Relay 13 - Park/Neutral Position (PNP) Relay Or Starting Interlock Relay-Clutch Position FusesNOTE: There are 3 fuses located on the main relay panel. See Fig. 2.Fuse "A" - Fuse For Socket I In Luggage Compartment Fuse "B" - Fuse For Socket II In Luggage Compartment Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane88 Skrevet Juni 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Å tusen hjertelig takk ! ! ! Dvs at baklysene går på parklyskretsen da ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2015 Ja dette går på samme kretsen. Prøv og bytte ut sikringene som går til lysa se om det blir noen forandringer da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane88 Skrevet Juni 22, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2015 Hei igjen. Tusen takk for gode tips. Sikring lokalisert, sikring byttet å volia !!!!!! Passat`n er klar for 2 nye år med 4 dagers pendling i uken a 160 km ( om ikke den nye EU skulle finne noe annet ) . Skulle ikke forundere om denne luring passerer 400 K . Den blir bare brukt til pendling å litt lengre fisketurer mellom Hamar og Trøndelag. Denne 2.0 bensin motoren har vært en trofast sliter å bruker nada olje . Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 22, 2015 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2015 Det var bra at det løste seg da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heljo Skrevet Juli 1, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2015 Eg låner tråden din litt sidan saken er løyst, eg likte godt oversikta på sikringar og rele, men lurer på kor eg finn dei 13 relea i avsnitt 2. Eg leitar etter relea for tåkebaklys og Ac vifte, men eg finn ikkje dei noko plass. 2000 mod stv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juli 1, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2015 Eg låner tråden din litt sidan saken er løyst, eg likte godt oversikta på sikringar og rele, men lurer på kor eg finn dei 13 relea i avsnitt 2. Eg leitar etter relea for tåkebaklys og Ac vifte, men eg finn ikkje dei noko plass. 2000 mod stv. Mangler du reima siden den ikke går da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg