Gå til innhold

BREMSEBOMBE DEFEKT??

Ranger emnet


kristianquattro

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ny på forumet og søker assistanse til et bremseproblem på en Audi 100 Quattro Avant C4 1991

 

Etter mye om og men, etter å ha lest noen artikler og forhørt meg, tror vi et bremsebomben (akkumulatoren) er defekt.

 

Problemet er at pedalen er hard og blir hard etterhvert, og blir hard etter noen pump. Det kommer også en lampe opp når jeg bremser og motoren går. Vi har også problemer med at det høyre fremhjulet bremser seg etterhvert som man kjører, verkstedet finner ikke noe feil med kalipperen. Muligens hjullageret? Hjulet triller motstandsfritt når bilen er kald. Vi tror at kalipperen henger seg på, så har evt tenkt å bytte rep. set og hone opp. Men kan dette også forårsakes av defekt bremsebombe?

 

Føler at bremseforsterkningen ikke er tilstede både når motoren går og ikke går samt at pedalen har et område den ikke tar i hele tatt. Det er kun pedalens egen fjæring man kjenner et lite stykke, helt frem til det blir hardt og du må presse selv. Dette er når motoren går.

 

Har noen vært borti dette og kan prøve å rettlede meg, og hvis akkumulatoren er defekt, hvor kan vi få tak på denne ny? Kan evt kjøpe brukt hos et huggeri men da er man vel like langt?

 

Leste også at på 100/200-modellen fra 89 har de gått over fra klemskiver i metall til o - ring forsegling på hydraulikktilkoblingen.

 

Finnes det uttalige bomber ute å går til forskjellige karosserier, årstall, forskjellig trykk osv osv?

 

 

Håper noen har kunnskaper og erfaring :)

 

 

-Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bomba" er samme på alle Audi C3 (typ44 - Audi 100, 200 og V8) bilene , fra 1988(fra faceliften)-1991 og C4 bilene 1991-1997. Delenr.: 443612061H

 

På min Audi 200 20v var den gåen, men eneste jeg merket var at et rødt bremsevarsel kom frem på displayet i dash'en, når jeg pumpebremset fort noen ganger. Fulgte med ny, når jeg kjøpte bilen i 2004. Fikk Møller til å byttet den, 4 år etter jeg kjøpte bilen. Aldri vært noe bremsetull i ettertid. smile.gif

 

"Bomba" gjør at du har full bremsekraft, når evt motoren dør ut under kjøring. Spesielt nyttig på motorveier med høy fart.

For å teste funksjonen på "bomba", kjør bilen varme (5-10min-ish kjøring), stopp på ei busslomme e.l., slå av tenningen og pumpebrems! Fungerer "bomba", så skal du kunne pumpe en 30-40 trykk på bremsen, før den begynner å bli hard. smile.gif Hvis det blir langt færre pump, så er den gåen/tom for gass.

 

Litt lesestoff her... scroll litt nedover sia, så ser du bomba:

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/brake.html

 

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=audi+c4+bremsen&_from=R40|R40|R40|R40|R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X443612061H.TRS0&_nkw=443612061H&_sacat=0

 

Mer lesestoff: https://sites.google.com/site/audicqturbo/audibomb

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for raskt svar!

 

Jeg fant den siden der ja, der jeg leste at de bl.a byttet pakningstype på slutten av 80-tallet. Jeg har vel C4 karosseriet som er type firkantet, før A6 looken kom. Rega i august 90 men går som en 91 mod tror jeg.

 

Er ebay det enkleste å bestille fra? Lurer på hva forhandleren skal ha for en originaldel, hvis den finnes.

 

Jeg skal teste ut dette, men ganske sikker på at det er sånn det føles. Har ikke testet akkurat det å stoppe også bremse i etterkant.

 

Har hørt av noen at den kan være svinaktig dyr fra Albjerk / Møller frown.gif

 

Likte den siste siden godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis bremsebomben ser lik ut, men det er forskjellige bokstav i enden av delenummeret, har dette noe å si? 

 

For eksempel:

 

443612061H og 443612061B[/size]

Jeg måtte sjekke litt nærmere, og det kan se ut som "B" er for C3-bilene kun. Jeg får ikke sjekket dette på delekatalogen, for øyeblikket - men kan sjekke dette senere.

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for raskt svar!

 

Jeg fant den siden der ja, der jeg leste at de bl.a byttet pakningstype på slutten av 80-tallet. Jeg har vel C4 karosseriet som er type firkantet, før A6 looken kom. Rega i august 90 men går som en 91 mod tror jeg.

 

Er ebay det enkleste å bestille fra? Lurer på hva forhandleren skal ha for en originaldel, hvis den finnes.

 

Jeg skal teste ut dette, men ganske sikker på at det er sånn det føles. Har ikke testet akkurat det å stoppe også bremse i etterkant.

 

Har hørt av noen at den kan være svinaktig dyr fra Albjerk / Møller :(

 

Likte den siste siden godt :)

Hei, takk for raskt svar!

 

Jeg fant den siden der ja, der jeg leste at de bl.a byttet pakningstype på slutten av 80-tallet. Jeg har vel C4 karosseriet som er type firkantet, før A6 looken kom. Rega i august 90 men går som en 91 mod tror jeg.

 

Er ebay det enkleste å bestille fra? Lurer på hva forhandleren skal ha for en originaldel, hvis den finnes.

 

Jeg skal teste ut dette, men ganske sikker på at det er sånn det føles. Har ikke testet akkurat det å stoppe også bremse i etterkant.

 

Har hørt av noen at den kan være svinaktig dyr fra Albjerk / Møller :(

 

Likte den siste siden godt :)

Du må nesten bare ringe å høre med Møller, om tilgjengelighet og evt pris. Mest sannsynlig, er den utgått.

 

Syns ebay er veldig greit å handle ifra. Men bruk paypal som betalingsmiddel. Får du feil/defekt e.l. vare, så klager man og får pengene tilbake. Litt mye "pjæsk" å sette opp alt klart til bruk, men er tryggere.

Min var handlet på ebay, riktignok av han jeg kjøpte bilen av.

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår