Espen84 Skrevet Mars 14, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2015 Hei I dag satt jeg meg fast da jeg glemte å skru på firehjulstrekkeren. Satt den på å greide så klart å kvele bilen da det var i en oppoverbakke. Å der var batteriet helt dødt, helt plutselig. Har sjekka batteriet med multimeter og det viser 12,25v. Prøver nå å lade opp et batteri som var med bilen når den ble kjøpt. En grønn lampe lyser på batteriet som viser at det er i orden. Trykker på "start" funksjon på laderen og vrir om tenninga. Bort blir all strømmen. Noen som har vært borte i noe sånt før at strømmen plutselig blir borte? Siter Med Vennlig hilsen Espen Næss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 14, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2015 Dårlig kontakt mellom batteri og bil, sjekk batteripoler, kabler fra batteri og minustilkopling mot karosseri/motor. Mål gjerne batterispenning mens du prøver å starte. Er den omtrent uendret så er problemet dårlig kontakt. Faller spenningen helt ned så er batteriet dødt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen84 Skrevet Mars 14, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2015 Batteriet står på 12,65v no. Etter at den har stått på lading en stund så prøver jeg å vri rundt nøkkelen. Kommer lys osv i dører og dash. Men når jeg vrir helt om så kutter den all strøm å all lys blir veldig svakt. Før det blir skarpere. Gjelder da kun lys i cupe. Kan det være jordingsfeil? Forde om man skulle tru at batteriet var tom for strøm så er det fortsatt 12,65v der. Noe jeg ikke helt forstår. Dette er en 2004mod nissan x-trail Siter Med Vennlig hilsen Espen Næss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 14, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2015 Hvilespenningen på et batteri sier ingenting om tilstanden på det. En celle kan være dårlig, du vil da måle fin spenning, men batteriet dør helt ut når man prøver å starte. Som jeg skrev; Mål batterispenning samtidig som du prøver å starte. Er den omtrent uendret så er problemet dårlig kontakt. Faller spenningen helt ned så er batteriet dødt. BTW. Et fulladet batteri (syrevekt på 1.29) har en hvilespenning på 12.8V, et tomt batteri (syrevekt på 1.16) har en hvilespenning på 12.0V Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen84 Skrevet Mars 14, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2015 Spenningen faller fra 12.58 til ca 3.60 når jeg vrir om nøkkelen. Det samme på begge batteriene. Ene batteriet er bare 2år gammelt Siter Med Vennlig hilsen Espen Næss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 15, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2015 Ok, da er batteriene dine utladet, muligens også defekte. Når man parallellkopler to batterier kan man med fordel montere inn skilledioder, dette vil forhindre at ett defekt batteri lader ut det som er i orden. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen84 Skrevet Mars 15, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2015 Oki. Takker så mye for svar. Da blir det handling av nytt batteri i morgen så håper jeg at det fikser problemet :) Siter Med Vennlig hilsen Espen Næss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 15, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2015 Husk igjen, kopler du et nytt batteri i parallell med et utladet/defekt - så vil problemet vedvare. For å unngå problemet monterer du inn skillediode - eller har kun ett batteri. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg