Gå til innhold

Batteri/strøm problem


Espen84

Anbefalte innlegg

Hei

 

I dag satt jeg meg fast da jeg glemte å skru på firehjulstrekkeren. Satt den på å greide så klart å kvele bilen da det var i en oppoverbakke. Å der var batteriet helt dødt, helt plutselig. Har sjekka batteriet med multimeter og det viser 12,25v. Prøver nå å lade opp et batteri som var med bilen når den ble kjøpt. En grønn lampe lyser på batteriet som viser at det er i orden. Trykker på "start" funksjon på laderen og vrir om tenninga. Bort blir all strømmen. Noen som har vært borte i noe sånt før at strømmen plutselig blir borte?

Med Vennlig hilsen

 

Espen Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kontakt mellom batteri og bil, sjekk batteripoler, kabler fra batteri og minustilkopling mot karosseri/motor.

Mål gjerne batterispenning mens du prøver å starte. Er den omtrent uendret så er problemet dårlig kontakt. Faller spenningen helt ned så er batteriet dødt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet står på 12,65v no. Etter at den har stått på lading en stund så prøver jeg å vri rundt nøkkelen. Kommer lys osv i dører og dash. Men når jeg vrir helt om så kutter den all strøm å all lys blir veldig svakt. Før det blir skarpere. Gjelder da kun lys i cupe. Kan det være jordingsfeil? Forde om man skulle tru at batteriet var tom for strøm så er det fortsatt 12,65v der. Noe jeg ikke helt forstår. Dette er en 2004mod nissan x-trail

Med Vennlig hilsen

 

Espen Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilespenningen på et batteri sier ingenting om tilstanden på det. En celle kan være dårlig, du vil da måle fin spenning, men batteriet dør helt ut når man prøver å starte.

Som  jeg skrev; Mål batterispenning samtidig som du prøver å starte. Er den omtrent uendret så er problemet dårlig kontakt. Faller spenningen helt ned så er batteriet dødt.

 

BTW. Et fulladet batteri (syrevekt på 1.29) har en hvilespenning på 12.8V, et tomt batteri (syrevekt på 1.16) har en hvilespenning på 12.0V

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår