Gå til innhold

Frostvæske

Ranger emnet


nilsgeorg

Anbefalte innlegg

Heisan! Jeg har nettopp kjørt opp og kjører nå rundt i min Opel Vectra GT 2.0 16V. Kan også innrømme at jeg kjører litt "hardt" inne i bygda hær kor æ bor! Å i går mærka æ at kjølevæske nivåe på biln va ca halv (Halve væskebeholderen er full!). Det jeg derfor lurer på er om Opel bilene kanskje forbrenner/fordamper en del frostveske når man kjører litt hardt og med noen lunde høyt turtall? eller er dette tegn på kjølesystemet ikke er helt tett?

 

Men hvis kjølesystemet ikke er helt tett, så ville vel kjølevæska blitt tappa ganske fort eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan forsvinne litt over tid, men det er et lukket system så det er i så tilfelle marginalt, i en perfekt verden skal det egentlig ikke forsvinne noe. Har du derimot "kokt" bilen slipper systemet ut litt ved for høyt trykk.

 

Er det lekkasje, trenger den ikke å være stor. Det kan bli ganske høyt trykk i kjølesystemet når vannet er skikkelig varmt. Det utvider seg pga av varmen og kan evt "presse" seg ut steder hvor det er tett ved mindre trykk. Trenger ikke å være noe alvorlig problem, bare å følge med litt. Fyll opp og følg med om det blir noe borte og titt på bakken etter vann og følge slanger og rør for å finne evt lekkasjer.

 

:)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv radiatortett!

Men det kan og være topppakinga som har tatt kvelden!

PS! Har du olje i forstveska? Då er i sofall toppen sprokken.. Å det er ikkje bra.. men det er ikkje sikkert at det er det som gjer det. Kan også være vannpumpa som har tatt kvelden. Det buder være mulig å sjå om det kjem ut vatten... Det du kan gjere er å La bilen stå på tomgang på ein tørr plass å finne ut korhelst vatnet kjem frå.

Gromscona POWER!

No: Opel Ascona B 2,2i

Eks: 1x Opel Kadett B 1,1 - 1x Opel Ascona B 4dørs - 4x Opel Ascona C 1,6-2,0i - 1x Opel Vectra 2000 16v - 1x Opel Rekord E2 2.0s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heisan! Nå har jeg fått biln på verksted, og de fant ut at det var vannpumpen som var gåen (registerreimen var kanskje også gåen). Og det verste av alt var at det var fattern som tok telefonen fra verkstedet, og han sa at dem på verkstedet skulle bare gjøre det som måtte gjøres for å få dette fikset. Men mitt dilemma nå er at jeg ikke aner hva dette vil koste! Er det noen her som aner hva dette ca koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nilsgeorg2002

Heisan! Nå har jeg fått biln på verksted, og de fant ut at det var vannpumpen som var gåen (registerreimen var kanskje også gåen). Og det verste av alt var at det var fattern som tok telefonen fra verkstedet, og han sa at dem på verkstedet skulle bare gjøre det som måtte gjøres for å få dette fikset. Men mitt dilemma nå er at jeg ikke aner hva dette vil koste! Er det noen her som aner hva dette ca koster?

 

Ring verkstedet med en eneste gang og forklar saken (at faren din kanskje forhastet seg litt) og spør om prisen på dette. Vannpunpe og regreimskift havner fort på 5-700O sånn ca. Det finnes prutningsmonn hos verksteder også ;)

 

Sånn juridisk må de innhente godkjennelse fra eier eller oppdragsgiver(den som satte bilen inn fysisk) for å kunne belaste dere.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

koster ca 4000 på opel og få skifter vannpumpe og regreim.

 

reg.reim , løpehjul og vannpumpe er en svakhet på opel desverre.

 

Så vis du hører noen lyder fra reg siden av motoren eller merker at kjølevannet forsvinner så få kontaktet noen som har litt greir på opel og la dem ta en titt, for det kan bli noe jevlade dyrt vis reima går.. for da går toppen:mad:

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår