Gå til innhold

6N - nykker ved køkjøring/jevn fart

Ranger emnet


Hansa1975

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det er ikke et stort problem dette, men jeg er (dessverre) laget slik - at er det noe som ikke er slik det skal/bør være - så må jeg prøve å fikse det.

 

Først - info om bil:

Bil nr 2 i heimen (jobbkjøring + til/fra aktiviteter med ungene) -96mod 6N, 1.6 75hk AEE motor, 5d, manuell kasse.

Kmstand - 110k

 

Ved konstant hastighet (la oss si 50km/t - 3. eller 4. gir) så føler jeg bilen nykker - går litt ujevnt. Du kan se det på girspaken også - beveger seg litt i takt med nykkingen. Akkurat som om den er overfølsom på pedallen. Vanskelig å forklare.

Ved pådrag så responderer den akkurat slik den skal gjøre.

Merker det også ved køkjøring i 10-20km/t. Prøver å holde trafikken, så finner den på å gi litt - hvor min respons er å slippe opp pedallen et par mm - som resulterer i bilen bremser på motoren. Da er det inn med clutchen og prøve igjen. Føler meg av og til som en klovn pga nykkingen auto.gif i morgentrafikken - helt sikkert til fornøyelse til han/hun bak meg.

 

Jeg kan jo heller si litt hva jeg har gjort med denne det siste året - kanskje noen kommer på noe som jeg ikke har testet:

 

- Skiftet Lambda

- nye pluggledninger, plugger, rotor og fordelerlokk.

- Generell service - luftfilter, olje, oljefilter, girkasse oljeskift

- ny termostat + 4polt tempgiver i termostathuset.

- rengjort gasspjeldhus + nullstilling grunninnstilling med VCDS

- testet/renset gasspjeldhus ifra delebilen min og satt over - samme resultat.

- Skiftet gassvaier.

- VCDS - ingen feilmeldinger.

 

Bilen starter like bra om den er varm eller kald. Temperatur viser 90'. Stabil tomgang.

 

Så hvis noen har diverse innspill / ting jeg bør se nærmere på - så setter jeg pris på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - varm eller kald, regn eller opphold, vinter som sommer.

 

Jeg har og tenkt tanken om det kan være gasspjeldhus(ene) som ikke spiller på lag med meg.

Men er lite lysten på å kaste bort pengene hvis et nytt et gir meg samme utfordring. btw: delebilen er kjørt ca 150k.

 

Jeg har også sjekket for falsk luft på slanger/pakninger - men kan ikke finne noe unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være tomgangsmotor som regulerer irregulært, har opplevd det samme på en Monomotronic en gang, var da dårlig kontakt i plugg til TPS/tomgangsmotor. Siden du har VCDS kan du jo logge verdiene inn til ECU og se hvilke som er 'ulogiske' nå problemet oppstår.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår