Gå til innhold

Oljetørst Avensis 2004 1,8 bensin

Ranger emnet


bennybone

Anbefalte innlegg

Har en oljeslukende avensis 1,8 bensin 2004 mod. Gått 215.000. På ca 800km drakk den nesten 2 liter! Vet de bilene kan være ganske tørste, men så ille skal det da ikke være. Var innom funnemark og tok en feilsjekk og de fant 1 feil med katalysatoren, som har tetnet litt til. Det er jo sikkert smittet fra oljeforbruket. Hva tror dere her inne det kan skyldes? Altså, oljeforbruket i seg selv? Det er ikke tegn på lekkasje noen som helst plass, og det er heller ikke noe blå eksos å se. (katalysatoren fanger vel det værste av røyken) Bilen drar fortsatt kjempegodt og motoren går helt jevnt uten tegn til fusk. Har snakket med noen mekanikere og de fleste mistenkter ventiltetningene. Noen sier stempelringene, men det er jo litt tvilsomt siden motoren går så fint som den gjør, og siden bilen har fortsatt et fint drag.  Har tenkt på en kompresjonstest, men mange sier at dette ikke gir et nøye nok svar på om det er stemperinger eller ventiltetninger. Jeg bor i nærheten av Trondheim (Klæbu) så jeg kan gjerne kjøre hvis noen et intressert i å ta en kikk. Blir dyrt med alle de sjekkene på verksteder gitt! Er det noen her inne som har forslag mon tro? På forhånd, takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få nokon til å sjå om eksosen er blåaktige ved oppstart. Viss eksosen er blåaktige ved oppstart kan det være ventiltettningane.

Eller, så kan du funne ein lange og bratte bakke å kjøre ned. Når du kjørar ned bakken skal du sleppe gassen, sånn at gasspjelet er lukket. Viss du får blåaktige eksos ved kjøring  ned ein bratte bakke med lukket gasspjeld, så kan det være at motoren suger olje igjennom PCV (Positive Crankcase Ventilation) og då er nok PCV ventilen defekt.

Har du turbomotor?

 

Denne tråden handlar også litt om oljeforbruk på desse bilane.

http://www.bilforumet.no/topic/300840-problemer-med-18-bensin/

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Jeg har ikke turbomotor:-)

Det skimter litt blått en gang i blant når den startes, men det er vel normalt når det er kjølig? (-15 til +4 grader)  

Har testet  det bakke-"trikset" et par ganger aleine, men ser ikke noe spesielt med blå eksos. Kan få med meg en til å kjøre bak da, så det bedre synes. 

 

Vurderer egentlig å bare få noen til å bytte motoren, og katalysatoren. Men da er spørsmålet; kommer jeg til å få samme problem seinere igjen? Motoren jeg har i sikte: 

http://www.finndel.no/delinfo.aspx?dnr=77933&f=761&bk=812302&dk=1502&no=5

Motoren her er fra en 2006 modell, men har samme motornavn/nummer og spesifikasjoner så den skal passe greit. Jeg har prøvd å google frem oljeproblemer med 2006 motorer, men finner ingenting så jeg går ut i fra at jeg skal slippe å oppleve samme problemet igjen med denna motoren partyon.gif

Endret av bennybone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sambygding :-) Jeg bor også i Klæbu og har nylig kjøpt en 07/08 Avensis 1.8. Derfor har jeg på forhånd satt meg litt inn i dette med oljeforbruket.

Disse motorene hadde dessverre problemer med oljeforbruk, grunnet en feilkonstruksjon. Ikke alle motorene fikk det, men noen. Som jeg har forstått det er det kun 2 "oljekanaler" i smøreringene på stempelet. Disse kokses igjen og man får dårlig smøring og økt slitasje som gjør at stempelringene kan miste spennet, samt økt slitasje på sylinderveggene. Dette gjør at det slipper gjennom olje som fører til økt forbruk. Hvis dette er tilfellet på din bil er det et kostbart problem å fikse, det billigste blir vel å bytte hele motoren med en brukt og håpe at den ikke har like høyt forbruk. Det KAN selvfølgelig være ventiltetningene, men pga bakgrunnen med oljeforbruk på disse motorene så frykter jeg at det er det kjente problemet som jeg beskrev du har.

Få evt. verksted til å ta en kompresjonstest av alle 4 sylindrene, dette bør kunne gi en indikator på om stempelringene tetter godt nok.

Ellers se etter blårøyk.

 

Jeg har fått tilgang til et internt dokument som Toyota sendte ut til alle sine forhandlere i Europa i 2006 i forbindelse med problemene med disse motorene og der står det at 1.8 motoren ble forbedret fra Juni 2006 og fra understellsnr: SB1BR56L90E129522. Den motoren du vurderer å kjøpe er fra bil SB1ER56L70E156277 som jo har høyere nummer, dvs at denne motoren er forbedret og så vidt jeg har kunne lest meg frem til er de "nye" motorene sjelden plaget av oljeforbruk.

Forandringen på motorene er at "oljekanalene" i smøreringene er økt i antall fra 2 til 7, samt at motorens fulloljenivå er økt fra 3,7liter til 4,2liter og max.merket på peilepinnen er følgelig justert 1cm lenger opp. 

 

Så hvis bilen din ellers er bra så kjøp den motoren du linket til å få den byttet så har du nok bil i mange år :-)

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyfoon, takk for et meget godt utfylt og interessant svar, det beste hittil:-) artig å møte på en klæbygd her inne! har lest om det du sier på toyotaownersclub sine forum, og gikk derfor til innkjøp av denne motoren samt katalytt fra samme bil. Bilen skal inn til en mekaniker på mandag og blir ferdig onsdag. Totalt kom alt på 25.000 for arbeid, motor, katalytt, oljefilter, olje, luftfilter og nye plugger. Syns det er en grei pris mtp at jeg fikk igjen 40k fra forhandler til å reparere :-) er jeg heldig så har bilen kun kosta meg 35.000:-) skal poste her når jeg har brukt bilen en stund. Gleder meg som en unge til den er ferdig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår