Gå til innhold

bennybone

Bruker
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

bennybone's Achievements

  1. Ja, noen som har prøvd? Er det mulighet for at det går uten for mye kjas og mas?
  2. For en måneds tid siden byttet jeg motor på avensisen på grunn av et sykelig oljeforbruk og er stort sett fornøyd med "nye" motoren. Men jeg opplever en god del tikking på tomgang, både kald og varm motor. Værst på kald motor da. Høres ut som en diesel.. Jeg er rimelig sikker på at det er ventilløfterne siden lyden kommer fra toppen. Det jeg da lurer på er om det er hydrauliske ventilløftere eller manuelle, noen som vet? Motornavnet er 1ZZ-FE, 1,8l bensin som har gått 130.000km og er en 2006 modell. Denne bruker omtrent ikke olje, drar veldig godt og er tørr og fin å se på. Kan jo også nevne at den går litt ujevnt på tomtang når motoren er varm, alt fra 750rpm til 900rpm, og på det laveste vibrerer den lett.. Det settes pris på alle forslag:-)
  3. Psyfoon, takk for et meget godt utfylt og interessant svar, det beste hittil:-) artig å møte på en klæbygd her inne! har lest om det du sier på toyotaownersclub sine forum, og gikk derfor til innkjøp av denne motoren samt katalytt fra samme bil. Bilen skal inn til en mekaniker på mandag og blir ferdig onsdag. Totalt kom alt på 25.000 for arbeid, motor, katalytt, oljefilter, olje, luftfilter og nye plugger. Syns det er en grei pris mtp at jeg fikk igjen 40k fra forhandler til å reparere :-) er jeg heldig så har bilen kun kosta meg 35.000:-) skal poste her når jeg har brukt bilen en stund. Gleder meg som en unge til den er ferdig!!
  4. Takk for svar. Jeg har ikke turbomotor:-) Det skimter litt blått en gang i blant når den startes, men det er vel normalt når det er kjølig? (-15 til +4 grader) Har testet det bakke-"trikset" et par ganger aleine, men ser ikke noe spesielt med blå eksos. Kan få med meg en til å kjøre bak da, så det bedre synes. Vurderer egentlig å bare få noen til å bytte motoren, og katalysatoren. Men da er spørsmålet; kommer jeg til å få samme problem seinere igjen? Motoren jeg har i sikte: http://www.finndel.no/delinfo.aspx?dnr=77933&f=761&bk=812302&dk=1502&no=5 Motoren her er fra en 2006 modell, men har samme motornavn/nummer og spesifikasjoner så den skal passe greit. Jeg har prøvd å google frem oljeproblemer med 2006 motorer, men finner ingenting så jeg går ut i fra at jeg skal slippe å oppleve samme problemet igjen med denna motoren
  5. Har en oljeslukende avensis 1,8 bensin 2004 mod. Gått 215.000. På ca 800km drakk den nesten 2 liter! Vet de bilene kan være ganske tørste, men så ille skal det da ikke være. Var innom funnemark og tok en feilsjekk og de fant 1 feil med katalysatoren, som har tetnet litt til. Det er jo sikkert smittet fra oljeforbruket. Hva tror dere her inne det kan skyldes? Altså, oljeforbruket i seg selv? Det er ikke tegn på lekkasje noen som helst plass, og det er heller ikke noe blå eksos å se. (katalysatoren fanger vel det værste av røyken) Bilen drar fortsatt kjempegodt og motoren går helt jevnt uten tegn til fusk. Har snakket med noen mekanikere og de fleste mistenkter ventiltetningene. Noen sier stempelringene, men det er jo litt tvilsomt siden motoren går så fint som den gjør, og siden bilen har fortsatt et fint drag. Har tenkt på en kompresjonstest, men mange sier at dette ikke gir et nøye nok svar på om det er stemperinger eller ventiltetninger. Jeg bor i nærheten av Trondheim (Klæbu) så jeg kan gjerne kjøre hvis noen et intressert i å ta en kikk. Blir dyrt med alle de sjekkene på verksteder gitt! Er det noen her inne som har forslag mon tro? På forhånd, takk:-)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår