Shitblast Skrevet Desember 28, 2014 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2014 Kjøpte bilen med defekt baklås, en Golf 3 TDK @175000 km, kliss lik min gamle; laget samme måned i samme år; 1994. Det viste seg å være enkelt å få ut baklåsen. Med den ute, syntes årsaken åpenbar; alle de bevegelige platene i låsen stod bom fast. Brukte olje og hammer mot syl mot platene, og slo de løs. Mosjonerte så platene en god del og fjernet den seige guffa som sannsynligvis var restene av gammel smøring omkring og i sylinderen. Nå beveger stemplene seg tilbake til utgangsposisjon av seg selv når stikker nøkkelen inn og drar den ut igjen. Noe jeg bør ta hensyn til når jeg prøver å sette den inn igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shitblast Skrevet Desember 29, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2014 Vel, jeg fant til slutt en video som oppga at alle stemplene (de tingene som stikker ut av låssylinderen), ikke skal stikke ut av sylinderen når nøkkelen står i. Dette er visst låsens virkningprinsipp; at nøkkelen drar alle stemplene inn i sylinderen når den settes inn, og dermed kan låsen dreies. Nå har jeg filt dem ned, slik at de står i høyde med sylinderens overflate når nøkkelen står i. Gikk fint med grovt sandpapir. Virker som karen som hadde bilen før meg ikke har tatt seg tid til denne jobben. Skal forsøke å installere sylinderen i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shitblast Skrevet Februar 6, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2015 Installeringen av låsen gikk fint, men den fungerte fremdeles ikke skikkelig. Det var en del motstand i den, og jeg måtte ta i ganske hardt for å for å få den til å dreie. Jeg lukket opp bakluka, tok av dekslet, kikket på baklåsen innenfra mens jeg dreide nøkkelen, og fant ut at det lille låsestykket kanskje ikke bare er der for å hindre alt det andre i å falle av. Det later til å samrotere med resten av mekanismen. Den gamle smøringen som satt på den lignet på gjørme, så jeg fjernet den og la på litt sykkelkjedeolje. Tricky å påføre slik olje vertikalt oppover , men det gikk. Derpå beveget låsestykket seg friere, og låsen fungerer enda, to uker senere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg