Gå til innhold

servooljen rant ut. luftig etter å ha fylt på nytt?

Ranger emnet


buerjr

Anbefalte innlegg

Startet bilen i dag, den stod og gikk i 5-10 min før jeg skulle kjøre. Når jeg setter meg inn å skal kjøre går det ikke Ann å vri rattet.Kjører di 2 meterene tilbake og sjekker julender ser jeg at all hydraulikkoljen ligger på bakken. Åpner opp og det at en slange ha hoppet av. Når jeg nå skal fylle på ny olje. Er det noen forhåndsregler jeg må ta? Har det kommet luft i systemet? Evt hvordan får jeg det ut?

 

Har en passat stv 00 mod. 1.9 tdi.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll opp oljetanken til servoen også starter du bilen. Vri rattet så langt du får det til høyre og venstre flere ganger. Sjekk oljenivået da. Bilen skal gå når servoolja skal peiles. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fylt servoolje og vridd en del og kjørt. Men det kommer en voldsom "summe" lyd. Den blir borte når jeg har full sving til en av sidene men så fort jeg beveger litt tilbake så kommer den igjen.er dette tegn på luft i systemet eller? Ect andre alternativer? Takker for svar og ønsker dere en god jul :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten oppdatering. denne rare lyden kommer når jeg slipper gassen og den bremser på giret, eller når jeg trår inn bremsen. så fort jeg trår litt på gassen så forsvinner det. sjekket servooljen etter å ha kjørt 15 km. og det kommer da litt bobler opp fra væsken. Kan det være at pumpa suger inn luft noe sted? hvordan påvirker denne væsken brems, eller blir påvirket av brems? Trenger noen gode råd. skal ut å kjøre i romjulen. er det farlig eller kan det skje andre "større" skader? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servoolja har ingenting med bremsene å gjøre. Er fullt mulig at du har tatt livet av servopumpa di om du har kjørt den helt tom for olje. 

Skal være mer enn nok å gjøre sånn som jeg beskrev lengre opp her. Er det fortsatt ulyd, så vil jeg anta at pumpa di er deffekt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten oppdatering. denne rare lyden kommer når jeg slipper gassen og den bremser på giret, eller når jeg trår inn bremsen. så fort jeg trår litt på gassen så forsvinner det. sjekket servooljen etter å ha kjørt 15 km. og det kommer da litt bobler opp fra væsken. Kan det være at pumpa suger inn luft noe sted? hvordan påvirker denne væsken brems, eller blir påvirket av brems? Trenger noen gode råd. skal ut å kjøre i romjulen. er det farlig eller kan det skje andre "større" skader?

 

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått tatt en ekstra titt under panseret.  årsaken til at servooljen rant ut er kanskje at motorfeste har gått. Tenker dette fordi motoren beveger seg litt i overkant mye når jeg gasser og bremser.  når jeg trår på gassen, beveger motoren seg opp og bakover. når jeg slipper gassen/ trykker på bremsen, gå motoren ned og fremover. Motoren beveer seg en del centimeter. og det er ganske trangt foran i motorrommet. hvor ligger motorestet? kan det høres ut som en logisk forklaring? hvor farlig er dette? skjønner at det ikke er veldig gunstig å kjøre med. er det en grei sak å fikse motorfeste selv? om dette er problemt selvfølgelig. 

 

er veldig glad for all hjelp jeg kan få. litt kjipt at dette nå skjer i jula, og de fleste verksteder er stengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår