Gå til innhold

Problemer med clutch/girkasse

Ranger emnet


hEiDi89

Anbefalte innlegg

Hallo:)

Hvordan kan man enklest mulig (på egenhånd) finne ut hva som er i ferd med å skjære seg av girkasse og clutch?

Eventuelt andre ting (svinghjul/utløserlager ol) som kan være dårlige og gi disse symptoma

-bilen blir liggende unormalt lenge på 3/4000 ohm i bytte til 4 gir.

-rygging med litt trøkk så frir den seg. (T.o.m når jeg prøver å tvinge den)

-det lekker væske som minner om lukta til servoolje, men servoen er helt fin..

-ved litt mye clutching lukter det veldig..

Er snakk om en golf mk4 1,6 med 260 xxx på telleren.. Kassa på denne er vel kjent for å tulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Ut i fra det du forteller kan jeg legge til et par tips, det høres ut som flere av disse symptomene du referer til gjelder slitt clutch, videre høres det ikke for meg ut som hele kasse er gåen. Men at spesielt reversdrevet er slitt. Hvis du har noen som kan motordemontering/girkassedemontering ville jeg bedt noen åpne den og ta en overhaling, samt satt inn ny clutch. Så bør denne bilen vær god som gull igjen. Eventuelt hvis du vil gjøre det selv, kunne du begynt med et clutchbytte, noe du kan greie selv.
Den kan være så enkelt som at du må fylle på girkasseolje? Så først og fremst burde du legge deg under bilen med et lys og se om det er lekk av olje noe sted, om det eventuelt inneholder metallspon osv.

Mvh

 

Delespesialisten.no
Bildeler på nett | Norsk nettbutikk

Beste kvalitets bildeler på www.delespesialisten.no

Helnorsk nettbutikk for bildeler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Var under der i går og tok litt bilder, ikke at man ser så mye på de, men man ser hvertfall hvor det er vått.

Ingen lyder som kommet når jeg bruket clutchen, men fra girkassen kommer det mye knirkelyder..

 

Om jeg setter i gang med et clutch bytte er det kanskje like greit å bytte utløserlager i samme slengen?

post-114536-0-52154200-1414704195_thumb.jpg

post-114536-0-91091700-1414704204_thumb.jpg

post-114536-0-16836500-1414704220_thumb.jpg

post-114536-0-03569600-1414704233_thumb.jpg

post-114536-0-83133000-1414704269_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lurt å skifte utløyserlager samtidig med å skifte clutch. Men det kan være lurt å skifte simmerring bak på veivakslingen og på inngåande aksling på girkassa. Viss simmerringer lekker olje, så vil du få olje på clutchen og sluring.

Jeg lurer på om olja kommer fra girkassa, den lukter mer som servoolje, i tillegg vet jeg at jeg har slått venstre side hardt nedi bakken her hjemme..

Kommer nok til å bytte clutch og utløserlager samtidig.

Er det mye jobb og bytte simmringer?

Og er det eventuelt noe annet som også burde byttes i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår