Gå til innhold

2001 VW Passat - Oljespesifikasjoner?

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

Det er jeg klar over.

 

Men det er oljespesifikasjonene/kravene fra VW jeg skulle visst.

Så vet jeg at oljen passer ordentlig, oljefinneren til Mobil1 og Castrol gir meg liten sikkerhet i at det er rett olje.

 

Når det finnes hundretusener av forskjellige bil/motor-komboer er det garantert gjort feil flere plasser, så slikt stoler jeg ikke helt på.

Grunnen til at jeg ønsker å være litt nøyaktig er fordi disse motorene er kjent for å ha nedbrente stempelringer etc.

Har opplevd dette selv, mistet kompresjon på to av sylindrene så solgte den som delebil.

 

Derfor ønsker jeg helt korrekt olje etter spesifikasjonene til VW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste oljer gjør jobben bra, problemet er at de skiftes for sjelden - med tilhørende problemer. Kjøper du f.eks. Mobil 1™ 5W-40 og skifter olje/filter minst hvert år / 10000 km så kan du sove godt om natten. At en olje er dyr betyr definitivt ikke at den er bedre til hverdagsbruk, heller tvert imot. En billig olje som skiftes ofte er i 99% av tilfellene bedre for motoren enn en dyr LL-olje som skiftes på LL-intervaller.

 

Under er et utvalg av spec som f.eks. 1.6 102hk ALZ-motoren kan kjøres på;

 

VW 502.00 SAE 5W-30,

VW 502.00 SAE 5W-40,

VW 502.00 SAE 10W-30,

VW 502.00 SAE 10W-40,

VW 501.01 SAE 5W-50,

VW 501.01 SAE 10W-50

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over.

 

Men det er oljespesifikasjonene/kravene fra VW jeg skulle visst.

Så vet jeg at oljen passer ordentlig, oljefinneren til Mobil1 og Castrol gir meg liten sikkerhet i at det er rett olje.

 

Når det finnes hundretusener av forskjellige bil/motor-komboer er det garantert gjort feil flere plasser, så slikt stoler jeg ikke helt på.

Grunnen til at jeg ønsker å være litt nøyaktig er fordi disse motorene er kjent for å ha nedbrente stempelringer etc.

Har opplevd dette selv, mistet kompresjon på to av sylindrene så solgte den som delebil.

 

Derfor ønsker jeg helt korrekt olje etter spesifikasjonene til VW.

 

 

 

 

 

 

Da synes jeg du skal ta kontakt med en autorisert VW forhandler for og få riktig data og olje for din bil. Og da skulle det ikke forundre meg om du ender opp med en olje fra nettopp Castrol som har et sammarbeid med VW og har hatt det i flere år.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Møller-forretninger kjører også olje fra Shell og Mobil 1 1-winking.gif Og Tussi, flere av 1.6-motorene til VAG, i din epoke, er ikke så veldig gode akkurat. Det beste for de motorene er hyppige oljeskift, ikke hvilke spesifikasjoner oljen har.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår