Gå til innhold

stramming av håndbrekk audi 100 2,8 quattro

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en veldig slark håndbrekk og kun låser seg på ene siden. Oxo har jeg hørt rykter att man kan stramme håndbrekket med å vri stemplet på caliperen ut. Stemmer dette? :-)

 

Og ett problem til jeg har lufta systemet te kjølinga x antall ganger. Det kan gå noen dager også blir det kaldt i kupen igjen og vannet koker. Det er ny termostat og ny vannpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Oxo har jeg hørt rykter att man kan stramme håndbrekket med å vri stemplet på caliperen ut...." Svar: Nei det stemmer ikke............

 

Stramming av håndbrekk foretas ved å justere lengden på håndbrekkvaieren. Dette er en skikkelig knotejobb. Du må løsne drivakslingen mot bakre diff for å få tak på justeringsmutteren. Antakelig må du ta ned eksosen også for å komme skikkelig til. Det måtte i hvert fall jeg på min S6 C4 2.2t.

 

Angående lufting av kjølesystem; hvor mange lufteskruer har du funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp dette var en skrue jeg adri he vært borti før. men var på eu godkjenning med den i går. fikk noen feil. det var null bremsevirkning bak med pedal og håndbrekk begge sider. må den luftes igjen da*?? og hvordan på enklest og effektiv måte?

 

og jeg må og skifte demperen foran. men jeg har en dele bil stående men denne er ikkje Quattro og er 2.3l ikkje 2.8 passer framdemperene over?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklest å være to personer når man skal lufte et bremsesystem. En opererer bremsepedalen og en løsner og strammer lufteniplene på caliperne. Hold et konstant trykk på bremsepedalen. Åpne luftenippelen på caliperen (start med den caliperen som er lengst unna ABS-modulen) Steng luftenippelen med en gang det kommer en gjevn strøm med bremsevæske (fri for luftbobler). For å unngå å få luft inn igjen i systemet må man aldri fjerne trykket på bremsepedalen så lenge luftenippelen er åpen. Husk på å etterfylle bremsevæske under lufteprosessen.

 

Btw. Hadde ikke giddet å byttet ut utslitte dempere med brukte, med mindre det var umulig å få tak i nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å tråkke alt du har. Målet her er jo kun å få ut all luften av systemet. Hvis personen inne i bilen trykker bremsepedalen i bunnen og det fremdeles er luft i oljen som kommer ut, steng ventilen FØR pedalen slippes. Trykk så inn igjen pedalen og åpne luftenippelen på nytt. Ikke åpne maks, kun så det så vidt strømmer olje ut. Du må gjenta prosessen til det kun er ren bremsevæske som kommer ut av luftenippelen. Som nevnt tidligere, husk hele tiden på å etterfylle bremseæske i beholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sikringene er ok (F10(?) & F13(?)), tipper jeg blinklysreleet ditt har tatt kvelden. Ta ut releet og mål om du har 12V frem til sokkelen (med tenning på eller nødblinkbryter inne). Om du har 12 volt frem til pinne 1/49 (?) er releet ditt antakelig gåent. Dette finner du ut ved å kortslutte (obs! pass på å ikke kortslutte mot jord!) mellom pinne 1/49(?) og 3/49a(?) i sokkelen til releet (alle lamper vil da lyse om du har nødblinkbryteren inne).

 

PS. Har du tilhengerkontakt, åpne denne og kontroller for kortsluttning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår