Gå til innhold

Høy metallisk slaglyd ved kamaksel.

Ranger emnet


Ben

Anbefalte innlegg

Heisann

 

OBD II scan sier kamaksel. Lyden høres ut som når sykkelkjede skraper i kjedekassa - bare med stygg dunking og mye kraftigere. Jeg har sjekket selve kamakslingen uten å se noen feil. Nå forsøker jeg å få av toppen, men siden jeg ikke har gjordt det før og Haynes V50 boken ikke dekker min V50 1,6d 2006 - så blir det prøving og feiling.

 

Er nesten 90% sikker på at det er kjede som er årsaken, med sannsynlig noen tannhjul som er defekte eller noe slikt.

 

Når jeg søker på deler - finner jeg bare kjede, men ikke eventuelle tannhjul som er nødt til å være inne i der.

 

Det jeg trenger hjelp til er følgende:

 

1. Hvordan får jeg av toppen ? Har fjernet ihvertfall 15 -20 skruer. Ser ut som toppen er sperret i alle retninger og at den er stor. 

2. Hvor får jeg tak i rimelige deler (tannhjul, kjede)? - Eller må jeg gå til Bilia.

 

Som sagt - jeg har ingen erfaring med å skru motor enda, men synes det er utrolig artig. Avgass, bremser, kjøling osv går greit he he.

 

På forhånd takk for svar

 

Ben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

OPPDATERING

 

Har nå fått av øvre del av toppen, men som med så mange andre sitter det igjen en del av den siste diesel dysa. Har forsøkt alle mulige løsemiddler, samt forskjellige tenger. Har også brukt Biltema sin slaghammer, men den bare bøyer jeg med en gang. Ser en får kjøpt mer proffe "slaghammere eller diesel dyse uttrekkere common rail" men de er jo veldig dyre.

 

Inspeksjonen av toppen, kjede og tannhjul og "plaststyring av kjede" virker bra. Begge kammene virker fine. Det samme med reima.

 

Hvor kan denne lyden / feilen komme fra ?

 

Så mye demontering for ingenting ?

 

PS: Vet jeg må bytte drivstoffrør og kobberpakninger på dysene ved montering igjen, men er det noe mer jeg må tenke på ved montering ?

 

Har selvfølgelig merket godt på reima - hvor den skal sitte.

 

På forhånd takk for svar.

 

Ben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

OPPDATERING

 

Siden jeg har en samtale med meg selv her - så kan jeg likeså godt oppdatere prosessen, slik at kanskje andre kan lære av mine utfordringer. He He.

 

Etter nærmere inspeksjon av kammene og toppen viste det seg at det var tydelige spor i aluminiumen inne i "kjedekasse delen" av toppen. Endelig feilen funnet.

 

Plaststyringen / kjedestrammeren er både fjærbelastet og holder seg oppe med oljetrykk, denne ser bra ut, men jeg tør ikke å ikke bytte den ut, mtp allt jeg har skrudd fra hverandre.

 

Har fremdeles ikke fått ut nederste del av den siste dieseldysa så råd mottas med takk.

Har nå forsøkt følgende - antirust/løser Kent, CRC, Jamaican oil og kjølespray. To forskjellige glidehammere. Laget eget verktøy for bedre feste av glidehammer. Fremdeles vil den ikke rikke seg. 

 

Forslag til flere metoder ?

 

Hvor er det best å kjøpe rimelige motordeler ?

 

Ha en fortsatt strålende dag.

 

Ben

 

PS: Svarer vel selv etter en stund med en oppdatering - He He He

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang montering igjen er det viktig å sette dysene tilbake til sin opprinnelig plass.
Hva mener du med at du ikke har fått ut den nederste delen av dysa?
Delte du dysa når den satt i motor?

Det jeg pleier å gjøre når de sitter er å finne en skrue som passer på toppen, sveise den mutteren fast i flattstål/rundstål og så få festet den på slaghammeren.
Har aldri hatt problemer med å få ut dyser på denne måten, men jeg har hørt at noen har litt problemer med å få ut dyser på denne PSA motoren.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Tusen takk for svar.

Det viser seg at nedre del av dysa er gjenget. Det vil si at nederste ca 4 cm er en egen del. Når jeg ikke fikk den opp med å bare trekke rett opp - ble jeg kreativ og førsøkte alle metoder. Deriblant å skru. Det resulterte i at kun 3/4 kom opp. Jeg kan fremdeles skru den tilbake og da ha godt feste til å bruke glidehammeren, Men siden jeg desverre ikke har kompetanse på sveis - har jeg laget en skrueløsning med jernplate tverrgående over dysa for å få bedre tak. Dette fungerer bedre, men jeg får den ikke opp. 

Begynner å bli kjedelig dette nå - siden vi har behov for bilen.

 

Siden jeg har herjet så mye med dysa - skal jeg bestille ny ved siden av nye drivstoffrør og pakninger og "kjedestrammeren." 

Alle deler et linet opp fint i rekkefølge, og merkinger på kamrem osv er gjordt. Alt er klart til montering.

 

Har også blitt små defekter i aluminiumen rundt dysa. Håper dette ikke har så mye å si for tettheten ved montering igjen.

 

Eneste jeg skal spørre om hjelp fra en som kan det er timingen. Slik at jeg ikke driter meg ut der.

 

Tusen takk for svar nok en gang

 

Ben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jesper

 

Tusen takk for utrolig informative lenker.

Det er riktig at det er like dyser jeg har. Men utrolig nok har jeg greid å demontere de nedi i blokka som nevn tidligere. Hvis en ser på filmene så ser en at det er en overgang ca 2/3 del ned (før spissen), og det er her det er gjenger også. Ser ikke på noen videoer at det demonteres der. He He.

 

Etter jeg nå fant ut (takket være deg) at det var gjenger i toppen, er jeg nå igang med å konstruere en annordning i stil med spesialverktøyet på videoen. Jeg har nå boret opp allerede bøyd metallisk byggebeslag som støtte. For så å kjøre heving med muttere og håndkraft.

Sjekket priser på nett og fysiske butikker i går, på tilsvarende spes. verktøy (video). Noe av det rimeligste jeg fant var 12000 kr.

Dette er i overkant dyrt for en hobby mekaniker som kanskje bare skal utføre denne operasjonen en gang.

 

Nok en utfordring bød seg. Gjengene i toppen av dysa er 17mm inkl gjengene. Dvs at dette var jo ikke hyllevare verken på Biltema eller Maxbo.

 

Ble tipset om Tingstad eller Wurth. Som selvfølgelig kun er åpen på hverdager i jobbtid.

 

Jeg gir meg --aldri - - He He He (utrolig artig og lærerikt)

 

Tusen takk igjen for informative sider

 

I dag blir det garasjedag med god bluesrock og kaffe. Og blir jeg sliten i hendene etter alle slag med glidehammer, er det alltid noe som kan pusses og rengjøres. He he

 

Ha en strålende dag

 

Ben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen

 

The story continues……..

 

Etter å ha snakket med en bilmekaniker hos Bilia - fikk jeg vite at de akuratt hadde hatt  inne en XC 90 som hadde samme utfordring som min dieseldyse. Siden de har en del flere ressurser og kunnskap - gjennomførte de et stunt med å trekke ut dysa ved hjelp av "billøfteren". Da fronten på XC 90`èn begynte å sveve (fremdeles kun løftet etter dysa) ga de seg. De mente at dysa hadde fusjonert med resten av godset. Dette resulterte i at kunden ikke fikk byttet dysa - og valgte å kjøpe ny topp.

 

Etter denne historien - valgte jeg å gi opp. Og siden det ikke var dysa som var hovedproblemet, tenkte jeg at da kan jeg bare montere allt igjen.

Har nå byttet deler som skal byttes og alt gikk på skinner til jeg nå stanger ved to utfordringer.

 

1. Siden jeg har montert kammene korrekt tilbake - er det ca 9 mm som gjenstår for å få øvre kamhjul til å treffe hakket i kammen. Har nå jekket opp motor og fjernet motorfeste på aktuell side. Utfordring: Hvor sitter strammeren / slakkeren i reg.reim systemet - slik at jeg får justert øvre kamhjul slik at det passer i kammen ?

 

2. Siden jeg som tidligere nevnt har "delt" dysa, så får jeg den ikke på plass igjen. Dette selv om jeg har forsøkt å finne utallige videoer osv for å finne ut hvordan den skal monteres korrekt. Utfordringen i tillegg er at på alle videoer monteres den naturligvis på hode - pga alle løse deler (fjær, mellomstykke osv) som faller ut hvis den snues "riktig vei".

Har forsøkt med sytråd for å holde det på plass - for så å trekke denn ut. Har tenkt på "grease" men vet ikke hvor sunt det er for dysa - siden det er fin mekanik og at det skal produseres aerosoler av diesel med kompresjon.

Petter Smart løsninger mottas med takk.

Men jeg lurer litt på om jeg ikke har montert den riktig - siden jeg synes det var veldig hardt å presse ned. Så hardt at jeg ikke fikk feste i gjengene. Og ergo ikke fikk skrudd den ned.

 

På forhånd takk for svar.

 

Ben

 

PS: The story continues…………………..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei igjen.

Har nå krøpet til korset og kjøpt meg ny topp og ny dyse, samt alt av pakninger osv. Kostbart men med gode kontakter så sparer en tusenlapper. Tror jeg fremdeles er på sparesiden av om jeg skulle ha levert den inn. He he. Men jeg er alltid positiv. Har lært sykt mye om bil og har forsterket garasjen med masse kvalitets verktøy.

Gleder meg som en unge til jeg får satt den i sammen. Og krysser fingrene for at den starter. He he.

Snakkes og håper noen kan lære av denne tråden.

 

Ben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår