Gå til innhold

Ben

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Ben's Achievements

  1. Heisann Har vært borti to lignende tilfeller (V50). Det har vært krangling i begge sakene. Det som er likheten ved disse motorhavariene/ nødmodus er i forbindelse med skifte av turbo. Uten at jeg kan forklare hvorfor. Han ene byttet kun turbo, en gang til - og etter x antall uker gikk den i stykker. Partikklene i motoren tror jeg er særdeles vanskelig å fjerne helt. Det vil si at løsningen på problemet er å bytte motor. Hun andre kranglet med verkstedet og fikk byttet motor, men måtte vel ut med ca 25000kr. Bilen har gått 1,5 år nå uten problemer. Det verkstedet også bruker som motargument, kan være at du ikke har fulgt alle oljeskift osv osv. Som de andre har skrevet her - så er dette et vrient tilfelle, men jeg er rimelig sikker på at hvis du skal beholde bilen - så må du desverre ha en ny motor. Kan jo prøve saken hos advokaten hos NAF. Ellers må en forhandle med verkstedet og forsøke å få mest mulig ut av situasjonen.
  2. Er også intr i svaret. Har også denne feilen. Men heisen min virket plutselig igjen en lengre periode - for så å bli dust igjen. He he
  3. Hei igjen. Har nå krøpet til korset og kjøpt meg ny topp og ny dyse, samt alt av pakninger osv. Kostbart men med gode kontakter så sparer en tusenlapper. Tror jeg fremdeles er på sparesiden av om jeg skulle ha levert den inn. He he. Men jeg er alltid positiv. Har lært sykt mye om bil og har forsterket garasjen med masse kvalitets verktøy. Gleder meg som en unge til jeg får satt den i sammen. Og krysser fingrene for at den starter. He he. Snakkes og håper noen kan lære av denne tråden. Ben
  4. Hei Fortsetter litt på balansering. Hvis du har vasket bilen og ikke fått tørket felgene på innsiden, samt at det har vært kaldt. Kan faktisk felgen samle tilstrekkelig med skit, slik at det blir ubalanse. Kjennes oftest i litt hastighet. Samt små vibrasjoner i rattet. Når du først skal sjekke skivene, kan du jo ta en runde med stålbørsten, samt kikke på loddene. Lykke til.
  5. Hei igjen The story continues…….. Etter å ha snakket med en bilmekaniker hos Bilia - fikk jeg vite at de akuratt hadde hatt inne en XC 90 som hadde samme utfordring som min dieseldyse. Siden de har en del flere ressurser og kunnskap - gjennomførte de et stunt med å trekke ut dysa ved hjelp av "billøfteren". Da fronten på XC 90`èn begynte å sveve (fremdeles kun løftet etter dysa) ga de seg. De mente at dysa hadde fusjonert med resten av godset. Dette resulterte i at kunden ikke fikk byttet dysa - og valgte å kjøpe ny topp. Etter denne historien - valgte jeg å gi opp. Og siden det ikke var dysa som var hovedproblemet, tenkte jeg at da kan jeg bare montere allt igjen. Har nå byttet deler som skal byttes og alt gikk på skinner til jeg nå stanger ved to utfordringer. 1. Siden jeg har montert kammene korrekt tilbake - er det ca 9 mm som gjenstår for å få øvre kamhjul til å treffe hakket i kammen. Har nå jekket opp motor og fjernet motorfeste på aktuell side. Utfordring: Hvor sitter strammeren / slakkeren i reg.reim systemet - slik at jeg får justert øvre kamhjul slik at det passer i kammen ? 2. Siden jeg som tidligere nevnt har "delt" dysa, så får jeg den ikke på plass igjen. Dette selv om jeg har forsøkt å finne utallige videoer osv for å finne ut hvordan den skal monteres korrekt. Utfordringen i tillegg er at på alle videoer monteres den naturligvis på hode - pga alle løse deler (fjær, mellomstykke osv) som faller ut hvis den snues "riktig vei". Har forsøkt med sytråd for å holde det på plass - for så å trekke denn ut. Har tenkt på "grease" men vet ikke hvor sunt det er for dysa - siden det er fin mekanik og at det skal produseres aerosoler av diesel med kompresjon. Petter Smart løsninger mottas med takk. Men jeg lurer litt på om jeg ikke har montert den riktig - siden jeg synes det var veldig hardt å presse ned. Så hardt at jeg ikke fikk feste i gjengene. Og ergo ikke fikk skrudd den ned. På forhånd takk for svar. Ben PS: The story continues…………………..
  6. Heisann Jesper Tusen takk for utrolig informative lenker. Det er riktig at det er like dyser jeg har. Men utrolig nok har jeg greid å demontere de nedi i blokka som nevn tidligere. Hvis en ser på filmene så ser en at det er en overgang ca 2/3 del ned (før spissen), og det er her det er gjenger også. Ser ikke på noen videoer at det demonteres der. He He. Etter jeg nå fant ut (takket være deg) at det var gjenger i toppen, er jeg nå igang med å konstruere en annordning i stil med spesialverktøyet på videoen. Jeg har nå boret opp allerede bøyd metallisk byggebeslag som støtte. For så å kjøre heving med muttere og håndkraft. Sjekket priser på nett og fysiske butikker i går, på tilsvarende spes. verktøy (video). Noe av det rimeligste jeg fant var 12000 kr. Dette er i overkant dyrt for en hobby mekaniker som kanskje bare skal utføre denne operasjonen en gang. Nok en utfordring bød seg. Gjengene i toppen av dysa er 17mm inkl gjengene. Dvs at dette var jo ikke hyllevare verken på Biltema eller Maxbo. Ble tipset om Tingstad eller Wurth. Som selvfølgelig kun er åpen på hverdager i jobbtid. Jeg gir meg --aldri - - He He He (utrolig artig og lærerikt) Tusen takk igjen for informative sider I dag blir det garasjedag med god bluesrock og kaffe. Og blir jeg sliten i hendene etter alle slag med glidehammer, er det alltid noe som kan pusses og rengjøres. He he Ha en strålende dag Ben
  7. Heisann Tusen takk for svar. Det viser seg at nedre del av dysa er gjenget. Det vil si at nederste ca 4 cm er en egen del. Når jeg ikke fikk den opp med å bare trekke rett opp - ble jeg kreativ og førsøkte alle metoder. Deriblant å skru. Det resulterte i at kun 3/4 kom opp. Jeg kan fremdeles skru den tilbake og da ha godt feste til å bruke glidehammeren, Men siden jeg desverre ikke har kompetanse på sveis - har jeg laget en skrueløsning med jernplate tverrgående over dysa for å få bedre tak. Dette fungerer bedre, men jeg får den ikke opp. Begynner å bli kjedelig dette nå - siden vi har behov for bilen. Siden jeg har herjet så mye med dysa - skal jeg bestille ny ved siden av nye drivstoffrør og pakninger og "kjedestrammeren." Alle deler et linet opp fint i rekkefølge, og merkinger på kamrem osv er gjordt. Alt er klart til montering. Har også blitt små defekter i aluminiumen rundt dysa. Håper dette ikke har så mye å si for tettheten ved montering igjen. Eneste jeg skal spørre om hjelp fra en som kan det er timingen. Slik at jeg ikke driter meg ut der. Tusen takk for svar nok en gang Ben
  8. OPPDATERING Siden jeg har en samtale med meg selv her - så kan jeg likeså godt oppdatere prosessen, slik at kanskje andre kan lære av mine utfordringer. He He. Etter nærmere inspeksjon av kammene og toppen viste det seg at det var tydelige spor i aluminiumen inne i "kjedekasse delen" av toppen. Endelig feilen funnet. Plaststyringen / kjedestrammeren er både fjærbelastet og holder seg oppe med oljetrykk, denne ser bra ut, men jeg tør ikke å ikke bytte den ut, mtp allt jeg har skrudd fra hverandre. Har fremdeles ikke fått ut nederste del av den siste dieseldysa så råd mottas med takk. Har nå forsøkt følgende - antirust/løser Kent, CRC, Jamaican oil og kjølespray. To forskjellige glidehammere. Laget eget verktøy for bedre feste av glidehammer. Fremdeles vil den ikke rikke seg. Forslag til flere metoder ? Hvor er det best å kjøpe rimelige motordeler ? Ha en fortsatt strålende dag. Ben PS: Svarer vel selv etter en stund med en oppdatering - He He He
  9. Heisann Hva kom du frem til ??? Jeg er i samme situasjon nå - bortsett fra at jeg ikke har fått ut den siste dysa. (forslag til rimelig verktøy mottas med takk) Ben
  10. OPPDATERING Har nå fått av øvre del av toppen, men som med så mange andre sitter det igjen en del av den siste diesel dysa. Har forsøkt alle mulige løsemiddler, samt forskjellige tenger. Har også brukt Biltema sin slaghammer, men den bare bøyer jeg med en gang. Ser en får kjøpt mer proffe "slaghammere eller diesel dyse uttrekkere common rail" men de er jo veldig dyre. Inspeksjonen av toppen, kjede og tannhjul og "plaststyring av kjede" virker bra. Begge kammene virker fine. Det samme med reima. Hvor kan denne lyden / feilen komme fra ? Så mye demontering for ingenting ? PS: Vet jeg må bytte drivstoffrør og kobberpakninger på dysene ved montering igjen, men er det noe mer jeg må tenke på ved montering ? Har selvfølgelig merket godt på reima - hvor den skal sitte. På forhånd takk for svar. Ben
  11. Heisann OBD II scan sier kamaksel. Lyden høres ut som når sykkelkjede skraper i kjedekassa - bare med stygg dunking og mye kraftigere. Jeg har sjekket selve kamakslingen uten å se noen feil. Nå forsøker jeg å få av toppen, men siden jeg ikke har gjordt det før og Haynes V50 boken ikke dekker min V50 1,6d 2006 - så blir det prøving og feiling. Er nesten 90% sikker på at det er kjede som er årsaken, med sannsynlig noen tannhjul som er defekte eller noe slikt. Når jeg søker på deler - finner jeg bare kjede, men ikke eventuelle tannhjul som er nødt til å være inne i der. Det jeg trenger hjelp til er følgende: 1. Hvordan får jeg av toppen ? Har fjernet ihvertfall 15 -20 skruer. Ser ut som toppen er sperret i alle retninger og at den er stor. 2. Hvor får jeg tak i rimelige deler (tannhjul, kjede)? - Eller må jeg gå til Bilia. Som sagt - jeg har ingen erfaring med å skru motor enda, men synes det er utrolig artig. Avgass, bremser, kjøling osv går greit he he. På forhånd takk for svar Ben
  12. Ser det er lenge siden denne posten ble lagt ut, men jeg har samme utfordringen på min V50 1,6d 06. Noen som har noen erfaringer ? Min lever sitt eget liv. Noen ganger vil den og noen ganger ikke. El feil ? Ledning i klem ? På forhånd takk for svar. PS: Nå skal jeg ut å skifte kupefilteret med den fine plasseringen - he he Ben
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår