Gå til innhold

bremseslange revnet, clutch går i gulvet

Ranger emnet


tnh

Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg rygget ut av en parkeringsplass, men fikk ikke bilen tilbake i 1. Gir. Prøver å trykke inn cluthen en gang på nytt, da forsvinner all motstand i clutchen, og det går ikke an å gire. Setter på brekket, og kikker i motorrom og under bilen.

 

Etterhvert finner jeg en stor revne i bremseslangen på venstre forhjul. Mens motoren går på tomgang, pipler det ut væske. Dette stopper når jeg slår av motoren.

 

Erdet bare å bytte bremseslange og lufte bremsene, så er jeg good to go? Kan hydr. Pumpa være skadet av å gå på tomgang uten motsand? Det var fortsatt over min. Med bremsevæske igjen etterpå.

 

Er bilen forsvarlig å taue? Dyrt å fikse? What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikkje slepe bilen. Bilen bør enten fikses på plassen der den står, eller fraktes på tralle eller med lastebil eller bergingsbil.

 

Men med med nye bremseslange og bremsevæske og lufting, så er bilen klar til å kjøres. Sjekk også dei andre bremseslangane mens du er igang. Årsaken til probleme med clutchen er at clutch og bremser har den same væske og har felles beholder.

Bare skift heile bremsevæska også mens du er igang.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være lufting på clutchen. Ta av støvhetta. Sett på ein gjennomsiktig slange på lutenippelen. og så er det vare å lufte. Lufteskruen til slavesylindaren sitter ovanpå girkassa.

Viss du hadde opplyst om kva årsmodell din s60 er, så kunne eg søk på engelske sidar for deg.

Men eg kan ta bilde av teksten i boka mi for s40 og v50.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn slanger og utstyr, men satt bilen på verksted, da jeg har bruk for den neste uke. De byttet skanger rundt hele bilen, men da de skulle lufte, lakk det fra utløserlageret. Sansyneligvis er det en defekt slave sylinder i clutchen. Har ikke råd til å gjøre dette på verksted. Er haynes bøkene på biltema god nok guide for å bytte sylinderen? Er 2002 modell forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok ut med girkassa, da jeg regner med at den sitter inni clutchhuset. Spørs jo hva slags utstyr du har tilgang på. Må helt sikkert ned med hele forstillinga for og få ut girkassa. Ikke noe jeg ville gjort på garasjegulvet. 

 

Burde stå fremgangsmåte i Haynes boka. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår